Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost]Skype geeft beeld webcam ondersteboven  (gelezen 8184 keer)

alcmaer

  • Gast
[Opgelost]Skype geeft beeld webcam ondersteboven
« Gepost op: 2012/11/12, 16:06:31 »
Op mijn Asus K70IO laptop met Ubuntu 12.04 enkele dagen geleden Skype geïnstalleerd.
Als ik die open via de Starter dan staat het beeld van de webcam ondersteboven.
Open ik hem echter in de terminal met "LD_PRELOAD=/usr/lib/i386-linux-gnu/libv4l/v4l1compat.so /usr/bin/skype" dan staat het beeld goed.
Wat kan ik doen om hem via de Starter ook goed te krijgen?
« Laatst bewerkt op: 2013/02/07, 13:58:21 door alcmaer »

Re: Skype geeft beeld webcam ondersteboven
« Reactie #1 Gepost op: 2012/11/12, 17:26:12 »
Staat de starter op het bureau blad? Dan kan je middels op het icoon klikken met de rechtermuisknop kiezen voor eigenschappen en bij opdrachtregel je commando LD_PRELOAD=/usr/lib/i386-linux-gnu/libv4l/v4l1compat.so /usr/bin/skype invullen. Voor de Unitybalk weet ik het niet of dat zo werkt, ik heb nl. geen Unity balk.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

alcmaer

  • Gast
Re: Skype geeft beeld webcam ondersteboven
« Reactie #2 Gepost op: 2012/11/12, 18:42:48 »
Hij staat in de Unitybalk, helemaal links. Als ik er rechts op klik dan krijg ik alleen de opties "Uit starter verwijderen" en "Afsluiten".
Die opdrachtregel heb ik er op een andere manier al eens ingekregen, maar als ik hem dan aanklik licht hij een paar keer op en doet vervolgens niets. Ook kopiëren naar het bureaublad en dan bij eigenschappen de opdrachtregel wijzigen werkte niet.Tenslotte heb ik Skype bij de Opstarttoepassingen gehad met die opdrachtregel, maar ook zonder resultaat.
Ik vermoed dat die opdrachtregel aanpassing behoeft wil hij buiten de terminal om goed werken.
« Laatst bewerkt op: 2012/11/12, 19:08:00 door alcmaer »

Re: Skype geeft beeld webcam ondersteboven
« Reactie #3 Gepost op: 2012/11/12, 19:05:04 »
Ik kwam deze link tegen http://journalxtra.com/linuxsanity/skype-video-linux-always-hassle-4791/ gebaseerd op KDE qua programmanamen, Konsole = terminal en kate = gedit  en kdesudo = gksudo

en deze http://askubuntu.com/questions/126765/skype-video-not-working-after-upgrade-from-11-10-to-12-04
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Skype geeft beeld webcam ondersteboven
« Reactie #4 Gepost op: 2012/11/12, 19:52:03 »
Op mijn Asus K70IO laptop met Ubuntu 12.04 enkele dagen geleden Skype geïnstalleerd.
Als ik die open via de Starter dan staat het beeld van de webcam ondersteboven.
Open ik hem echter in de terminal met "LD_PRELOAD=/usr/lib/i386-linux-gnu/libv4l/v4l1compat.so /usr/bin/skype" dan staat het beeld goed.
Wat kan ik doen om hem via de Starter ook goed te krijgen?
Dan zou ik het .desktop bestand van de starter zo aanpassen, dat die commandolijn doorgegeven wordt om skype te starten. Het .desktop bestand voor skype onder /usr/share/applications is wat Unity gebruikt om programma's te starten. Je kan ook je persoonlijke versie (alleen voor jou account) hebben in ~/.local/share/applications/.

Offline Dave

  • Lid
Re: Skype geeft beeld webcam ondersteboven
« Reactie #5 Gepost op: 2012/11/12, 20:17:23 »
Op mijn Asus K70IO laptop met Ubuntu 12.04 enkele dagen geleden Skype geïnstalleerd.
Als ik die open via de Starter dan staat het beeld van de webcam ondersteboven.


Die nieuwe functionaliteit in skype geeft de toestand van de gebruiker ook weer als ongewenste bijwerking.
Beste is dan wat minder zuipen en eens een keer niet vreemd te gaan.
Tis maar een tip om te proberen he.


alcmaer

  • Gast
Re: Skype geeft beeld webcam ondersteboven
« Reactie #6 Gepost op: 2012/11/13, 11:51:25 »
Dan zou ik het .desktop bestand van de starter zo aanpassen, dat die commandolijn doorgegeven wordt om skype te starten. Het .desktop bestand voor skype onder /usr/share/applications is wat Unity gebruikt om programma's te starten. Je kan ook je persoonlijke versie (alleen voor jou account) hebben in ~/.local/share/applications/.
Aanpassing van het desktopbestand onder /usr/share/applications leverde niets op, zie mijn bericht van gisteren om 18:42:48.
In ~/.local/share/applications/ staat alleen een mimeapps.list, waarin niets over Skype staat.
Offtopic: vanadium is van Adium van de Mac? Perfect chatprogram. :)
Die nieuwe functionaliteit in skype geeft de toestand van de gebruiker ook weer als ongewenste bijwerking.
Beste is dan wat minder zuipen en eens een keer niet vreemd te gaan.
Tis maar een tip om te proberen he.
Bedankt voor de tip, maar ik wist er al van.
Juist vanwege die nieuwe functie heb ik op advies van mijn therapeut Skype geïnstalleerd. Kennelijk heb ik nog heel wat sessies te gaan voor het beeld goed staat.

Oke, ik denk dat ik het maar opgeef. De afgelopen dagen heb ik uren besteed aan het zoeken naar een oplossing, ik heb er veel gevonden en uitgeprobeerd maar zonder resultaat. Handicap is dat ik nog maar een half jaartje Linux gebruik en ik ben al blij dat dat ik de rest werkend gekregen heb.
Voor internetten zonder angst voor Windows-gevaren betaal ik dan maar de prijs van het laten vallen van Skype.
Het omgekeerde webcambeeld is een euvel van Asus, dat ik in Windows, na het nodige zoekwerk, wist op te lossen met de installatie van extra drivers. Mijn volgende computer wordt dus zeker geen Asus.
Iedereen bedankt voor de tips.

Alhoewel het probleem niet is opgelost, is het met de deïnstallatie van Skype voor mij de wereld uit, dus toch een beetje opgelost.


Re: Skype geeft beeld webcam ondersteboven ("opgelost")
« Reactie #7 Gepost op: 2012/11/13, 13:23:14 »
Misschien een open deur, maar als ik met Google zoek krijg ik veel hits over dit onderwerp (oa op het skype.com forum) en in het bijzonder in combinatie met Asus (Asus+webcam+Skype+upsidedown lijkt een bekend probleem te zijn ook onder Win).

alcmaer

  • Gast
Re: Skype geeft beeld webcam ondersteboven ("opgelost")
« Reactie #8 Gepost op: 2012/11/13, 13:35:18 »
Misschien een open deur, maar als ik met Google zoek krijg ik veel hits over dit onderwerp (oa op het skype.com forum) en in het bijzonder in combinatie met Asus (Asus+webcam+Skype+upsidedown lijkt een bekend probleem te zijn ook onder Win).
Klopt, zoals ik in mijn vorige bericht al zei, is het een typisch Asus-euvel, dat ik in Windows wél wist op te lossen.
Bijna alle Google-hits melden het probleem met Asus-computers.
Googlen met "Linux Ubuntu 12.04 Skype Webcam Upsidedown Asus", in vele combinaties, heeft me veel treffers opgeleverd, maar die brachten me niet tot een oplossing.
Evengoed bedankt voor de moeite.

alcmaer

  • Gast
Re: ["Opgelost"]Skype geeft beeld webcam ondersteboven
« Reactie #9 Gepost op: 2012/11/17, 17:30:15 »
foutje

alcmaer

  • Gast
Re: Skype geeft beeld webcam ondersteboven
« Reactie #10 Gepost op: 2013/02/07, 13:50:35 »
Dankzij vraag 4 in de "44 veelgestelde vragen over Ubuntu - deel twee" op https://sites.google.com/site/computertip/ start Skype nu automatisch op met de webcam zoals die hoort te zijn, opdrachtregel is:
sh -c "LD_PRELOAD=/usr/lib/i386-linux-gnu/libv4l/v4l1compat.so /usr/bin/skype"

Nu is het probleem écht opgelost. :)
« Laatst bewerkt op: 2013/02/07, 13:57:41 door alcmaer »