Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe krijg ik een internet verbinding met de "Live-CD"?  (gelezen 2198 keer)

ny2209

  • Gast
Hoe krijg ik een internet verbinding met de "Live-CD"?
« Gepost op: 2005/12/20, 19:56:46 »
Hallo iedereen,
ik sluit even aan op de topic "Internet @home" en hoop hier een user te vinden die het gelukt is met zijn live CD een internet verbinding te krijgen. Deze vraag is gestart op het hierboven vermelde topic, maar tot nu toe zonder succes. Daarom heb ik in deze topic de het onderwerp bewust iets exacter genomen, zodat dit probleem effe meer in de kijker valt.

- ter informatie, ik ben ubuntu-groentje en mijn windows ervaring helpt niets hier.
- ik heb een andere topic reeeds geopend, die verschoven is naar Discussie, zeer interessant, maar naar het einde een beetje off topic geraakt.

Zie  "waar liggen de voordelen van ubuntu t.o.v. Windows?"  

Daarom vraag ik, bij technische uitleg, toch effe een kleine "handleiding" met andere woorden, als ik iets moet nakijken of ingeven, schrijf a.u.b. waar ik dit exact uit te voeren heb.

Mijn probleem is dus, dat ik met de live-CD helemaal geen verbinding krijg, de 2 schermpjes rechts boven flakkeren, en er worden pakjes verstuur en ontvangen.

Groetjes
NY

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Hoe krijg ik een internet verbinding met de "Live-CD"?
« Reactie #1 Gepost op: 2005/12/20, 20:46:50 »
Als je je internet opstelt onder Windows, gebruik je dan een cd van uw provider? Of kan je zo surfen. Wat heb je daar dan gedaan?

Indien ja, probeer te weten te komen of je provider
- Een proxy gebruikt met ja dan neen login/wachtwoord
- DHCP gebruikt, maw, heb je een statisch dan wel dynamisch IP adres

Zo zal uw Windows ervaring misschien toch kunnen helpen :)

ny2209

  • Gast
Hoe krijg ik een internet verbinding met de "Live-CD"?
« Reactie #2 Gepost op: 2005/12/20, 20:59:08 »
Windows = enkel gebruikersnaam en wachtwoord, proxi's worden automatisch ingesteld (ADSL)

Offline bwog

  • Lid
Hoe krijg ik een internet verbinding met de "Live-CD"?
« Reactie #3 Gepost op: 2005/12/20, 21:45:18 »
"Vanaf de live CD zul je je netwerk niet aan de gang krijgen. Als je installeerd wel. Het probleem zit hem in het feit dat je voor kabel je PC een bepaalde naam moet geven. Deze naam word gebruikt om een IP adres te krijgen van je kabel modem. Onder windows moet je dat ook doen. Bij home internet bijvoorbeeld moet je altijd de naam CPxxxxxxx geven aan je PC. Deze naam krijg je van de provider. Ubuntu vraag een IP adres zonder de naam te geven en krijgt dus geen IP adres. Bij de installatie kun je de naam wel invoeren en krijg je dus wel een IP adres en dus internet toegang."

Bron: Google, zoektermen; ubuntu internet home. 1ste hit

ny2209

  • Gast
Hoe krijg ik een internet verbinding met de "Live-CD"?
« Reactie #4 Gepost op: 2005/12/20, 22:21:09 »
Ok

Hoe krijg ik een internet verbinding met de "Live-CD"?
« Reactie #5 Gepost op: 2005/12/20, 22:29:30 »
IK heb volgens mij nog een antwoord gegeven op uw vraag in de andere thread. Het lijkt me wel zeker mogelijk om een internetverbinding te krijgen door simpel de computer van een naam te voorzien bij aanvraag van een dhcp.

Aangezien dit tijdens de opstart gebeurd en een naam dan nog niet is ingevuld zal dit tijdens het draaien alsnog gedaan moeten worden.

Met de commando's 'ifdown eth0' en 'ifup eth0' kan een nieuwe dhcp aanvraag worden ingediend bij het kabelmodem/isp. Als je dit nu doet nadat de conf file is aangepast (zoals in de ander thread beschreven) zou het volgens mij moeten lukken.
Hmmmm. De server dappert de server-install.
In de huiskamer zijn de raampjes weer terug...

Hoe krijg ik een internet verbinding met de "Live-CD"?
« Reactie #6 Gepost op: 2005/12/20, 22:34:48 »
Ik lees net je reactie op mijn post in de andere thread.

Ik denk dat de hostname die gegeven wordt bij het commando hostname de naam van de computer is. De hostname ingevuld in het bestand dhclient.conf is de naam die bij het onderhandelen wordt gebruikt bij het verkrijgen van een ip adres. Vaak wordt deze dan ook opgeslagen op een dns-tabel.

Jammer dat je dit verder niet zou willen proberen ik denk nl. dat dit goede kans van slagen heeft.
Hmmmm. De server dappert de server-install.
In de huiskamer zijn de raampjes weer terug...

Offline bwog

  • Lid
Hoe krijg ik een internet verbinding met de "Live-CD"?
« Reactie #7 Gepost op: 2005/12/20, 23:32:19 »
Die bijdragen had ik wel gezien quick_snack, en mischien is er wel een work-around. Maar de TS is nu al meer dan een week bezig met de live CD.

Van de live CD wordt wel gezegd dat het een goed gereedschap is om ubuntu uit te proberen, maar dat is mijns inziens slechts in beperkte zin waar. Je kunt makkelijk even kijken welke programmas ubuntu ondersteund en in hoeverre het de hardware auto-configureerd. Maar om met de live CD te werken heb je juist net wat meer kennis nodig dan voor de geinstalleerde versie.

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Hoe krijg ik een internet verbinding met de "Live-CD"?
« Reactie #8 Gepost op: 2005/12/21, 09:39:36 »
In dhclient.conf kan je inderdaad een aantal opties instellen. Zeer juist quick_snack. Na wat prutsen zou je dus inderdaad met de Live CD moeten kunnen internetten. Probleem is wel dat je elke keer, na het booten van de Live CD zal moeten prutsen. Dus alleen een full install zal soelaas brengen.
For god's sake, Live CDs kunnen je alleen een indruk geven van een volledige installatie. Mocht ie niet werken, ga er dan niet zomaar vanuit dat Ubuntu (of Linux) niet "werkt" voor uw hardware.
Als ik Hoary voor de eerste maal installeerde had ik ook geen geluid. Wil dit zeggen dat mijn geluidskaart niet ondersteund is. Bahnee. Eigen kernel bakken en bam, ineens had ik wel geluid.
Toegegeven, om Ubuntu/Linux te gebruiken zal je enkele inspanningen moeten leveren en moeten bijleren. Wil je dit niet doen, blijf bij XP.

Hoe krijg ik een internet verbinding met de "Live-CD"?
« Reactie #9 Gepost op: 2005/12/21, 17:41:00 »
Wat is @home dan een k*tprovider als dit nodig is...

Het commando hostname verhelpt dit.

Hoe krijg ik een internet verbinding met de "Live-CD"?
« Reactie #10 Gepost op: 2005/12/21, 21:59:38 »
Citaat van: Dennis
Wat is @home dan een k*tprovider als dit nodig is...

Het commando hostname verhelpt dit.
Is dit zo? Ik kan mijn hostname veranderen van mijn ubuntu systeem maar dit heeft geen gevolg voor de dhclient.conf. Hierin staat nog de naam die ik er met de hand in heb gezet. Volgens mij wordt deze gebruikt bij het aanmelden bij @home.

Trouwens k_tprovider? Zij werken op basis van identificatie van de computer. Werkt prima onder windows.....
Hmmmm. De server dappert de server-install.
In de huiskamer zijn de raampjes weer terug...

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Hoe krijg ik een internet verbinding met de "Live-CD"?
« Reactie #11 Gepost op: 2005/12/22, 08:25:31 »
Telenet (hier in Belgi

`GooZ

  • Gast
Hoe krijg ik een internet verbinding met de "Live-CD"?
« Reactie #12 Gepost op: 2005/12/22, 10:36:18 »
Citaat van: kennywest
Telenet werkt op basis van identificatie van MAC adres. Dit wil zeggen dat je de modem moet resetten vooralleer je een andere computer eraan kan hangen.
Dat kan ik beamen. Heb me hier zelf pas een router aangeschaft omdat er via die goeie ouwe HUB (Telenet laat 2 PC's toe) geen beginnen aan was om 'even snel' mijn maat zijn laptop een internetverbinding te verschaffen. Handig is dat ik nu wel draadloos internet heb :D