Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: letters wazig op beeldscherm  (gelezen 2206 keer)

Offline tvdn

  • Lid
letters wazig op beeldscherm
« Gepost op: 2011/07/08, 11:36:20 »
Vanaf ubuntu 9.10 komen de letters bij de meest optimale instelling wazig op mijn beeldscherm. Als ik de resolutie wijzig komen er grove kartelranden aan de letters en is de tekst nauwelijks te lezen. Andere lettertypes, cleartype, truetype fonts en lettergroottes helpen ook niet. Mijn PC is dual booting met Windows XP. Daar verschijnt alles haarscherp met de resolutie 1600 x 1200 en 96 dpi. Tevens was er bij de Asus computer een eenvoudig linux-programmatje "Asus Xpress Gate" geleverd. Ook daar verschijnt alles haarscherp met een resolutie van 1280 x 1024. In de hoop dat het proleem in een volgende release opgelost is, installeer ik steeds nieuwere versies van Ubuntu. Ik zit inmiddels, zonder verbetering, in versie 11.04. Andere distributies (Kubuntu, Mint Fedora) vertonen hetzelfde euvel. Overige gegevens die van invloed kunnen zijn: chipset van Intel Core i3 en de tft monitor is van Philips type 222E2SB.
Wie kan me helpen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: letters wazig op beeldscherm
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/08, 11:46:08 »
Staat "Subpixels gladmaken (LCD's)" ingeschakeld?
Systeem - Voorkeuren - Uiterlijk - tabblad Lettertypen

Kijk ook eens naar grandr en xrandr:
http://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld#TOC-Schermresolutie-verbeteren-met-gran
« Laatst bewerkt op: 2011/07/08, 11:47:41 door Pjotr »

Offline tvdn

  • Lid
Re: letters wazig op beeldscherm
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/08, 17:07:56 »
Hallo Pjotr,
Pogingen met grandr gaven geen verbetering. De andere tips had ik al uitgevoerd. Wellicht is het euvel beter omschreven met "interferentie". Dat zie je op tv ook wel eens als iemand kleding aan heeft met een klein motief. De kleuren lopen dan steeds (op pixel-niveau) in elkaar over. Merkwaardig is ook dat 5 tot 10% van de linkerkant op een (deel)scherm soms wel scherp is. Als je nieuwe tips hebt lees ik dat graag, Anders bedankt voor de moeite.
Ton.