Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installeren van Ubuntu via de Live Cd  (gelezen 646 keer)

Hagar55

  • Gast
installeren van Ubuntu via de Live Cd
« Gepost op: 2007/08/28, 12:36:38 »
Ik wilde na het proberen van Ubuntu via de cd het ook op de harde schijf installeren....in een dual boot configuratie
Na de keuze van taal en toetsenbordlayout krijg ik direct de vraag hoe ik de schijf wil indelen...de pagina zoals in de handleiding met mijn persoonlijke gegevens wordt blijkbaar overgeslagen.

Er zitten 3 schijven in mijn systeem, twee IDE schijven (waarvan er 1 een windows Xp partitie is...die intact moet blijven) en een derde Sata schijf let 2 partities (eentje 250 Gig en een kleinere van 50Gig).

Het is de bedoeling die kleinere partitie voor Ubuntu te gebruiken.

de eerste optie is om de grootste partitie van de sata schijf in te delen (niet brijkbaar)
de tweede is geleide installatie, waar ik de keuze van de drie schijven krijg (maar die is blijkbaar voor de gehele schijf en dus ook niet brijkbaar.
De manuale optie dus maar.
Ik krijg al de partities te zien.
waarvan /dev/hda1 ntfs mijn windows partitie is en /dev/sda2 ntfs de bedoelde paritie op de sata schijf is.
Zou ik de paritie moeten verwijderen  ? en herbeginnen om de gewenste parities te maken ?
als ik edit partitie kies dan krijg ik een venster met de vraag groot de nieuwe partitie moet zijn (de mooie grafishe voorstelling uit de handleiding krijg ik niet te zien, enkel een venster met wat in te vullen velden
de groote van de nieuwe partitie, how to use it (waarschijnlijk ext3) en mounting point (standaard /dev/sda1) en in optie /DOS en/windows ?

Hoe moet ik van hieruit verder ????

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
installeren van Ubuntu via de Live Cd
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/28, 15:48:14 »
ik zou beginnen met dev/sda2 in 3 partities te verdelen...
partitie 1 4GB, EXT3 met als mount point "/" is de root dir (het basissysteem)
partitie 2 45GB, EXT3 met als mount point "/home" is je home map + instellingen
partitie 3 1GB, SWAP (het wisselbestand)

/dev/hda1, zou je als "/media/Windows" kunnen mounten
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal