Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 12.04 werkt niet goed !!  (gelezen 2993 keer)

Offline Opa

  • Lid
Ubuntu 12.04 werkt niet goed !!
« Gepost op: 2012/09/26, 12:22:08 »
Geachte forumleden,

Ik heb een DELL computer de Optiplex GX 260,1GB ram/80GB hd/ Intel Pentium 4/Kloksnelheid 1.99 GHZ - 1GB.

Op deze computer heb ik naar volle tevredenheid met Ubuntu 10.04 LTS gewerkt, nu heb ik geen computer ervaring, maar ik werk met een aantal vaste programma,s waar ik mee overweg kan.(rechtlijnig dus zonder dat ik dieper in het systeem duik)

Nu heb ik opgewaardeerd naar Ubuntu 12.04 LTS , omdat ik deze melding kreeg, maar helaas het werkt niet naar behoren op deze computer.

De kleuren worden niet juist weergegeven, het beeld schokt met scrollen,loopt regelmatig vast, geeft soms een dubbel beeld.!!, ook de programma,s die in 10.04 staan worden niet herkend en zijn niet oproepbaar.

Mijn vraag aan de forumleden is nu...ben ik aan een nieuwe computer toe (het is natuurlijk niet een van de nieuwste) of draait 12.04 gewoon niet op deze computer.

Of heb ik iets fout gedaan met het opwaarderen naar 12.04, zo ja kan dan iemand mij vertellen wat, zodat ik het misschien kan verhelpen.

Met vriendelijke groet...Opa.


[Mod edit: e-mail adres verwijderd ivm spambots.]
« Laatst bewerkt op: 2012/09/26, 14:29:47 door asphyxia »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 12.04 werkt niet goed !!
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/26, 12:29:57 »
Met 1 GB RAM-geheugen kies je beter voor de lichtere (minder systeemkracht vragende) Xubuntu. Zo bouw je Ubuntu om naar Xubuntu:
https://sites.google.com/site/computertip/alternatief

Re: Ubuntu 12.04 werkt niet goed !!
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/26, 12:54:58 »
Ubuntu 12.04 draait prima met 1 GB hoor :)

Een schone installatie van Ubuntu 12.04 verhelpt dit.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu 12.04 werkt niet goed !!
« Reactie #3 Gepost op: 2012/09/26, 12:56:18 »
Met 1 GB RAM-geheugen kies je beter voor de lichtere (minder systeemkracht vragende) Xubuntu. Zo bouw je Ubuntu om naar Xubuntu:
https://sites.google.com/site/computertip/alternatief
In de eerste plaats denk ik, dat overstappen op Xubuntu inderdaad een stuk beter zal zijn.
Maar de bestaande, reeds ge-upgrade, versie ombouwen, lijkt mij een slecht idee, een schone installatie is m.i. beter.
Eventueel kunnen we via het forum helpen ........

Edit: @Vistaus: Ubuntu met Unity zal best goed (kunnen) werken, maar je zult moeten toegeven, dat op dit systeem Xubuntu soepeler zal werken.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Opa

  • Lid
Re: Ubuntu 12.04 werkt niet goed !!
« Reactie #4 Gepost op: 2012/09/26, 13:10:23 »
Piotr,Vistaus,Ron.

Bedankt voor jullie reaktie op mijn vraag, ik begrijp dat 1gb intern eigenlijk te weinig is voor het vlekkeloos draaien van Ubuntu 12.04.

Een schone installatie heb ik zonder resultaat gedaan,vandaar mijn vraag op het forum.

Mijn vraag is ook.. zijn de programma,s in het softwarecentrum van Ubuntu ook aan te spreken in Xubuntu en te douwnloaden voor gebruik.?, want daar maak ik gebruik van.

Groet ...Opa

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu 12.04 werkt niet goed !!
« Reactie #5 Gepost op: 2012/09/26, 13:15:17 »
Het is zelfs nog simpeler, het software centrum (en synaptic) zijn hetzelfde !
Voor Ubuntu, Lubuntu, Xubuntu en Kubuntu kan je (in principe) alle software door elkaar gebruiken.

Mocht installatie een probleem zijn, kijk dan of er een steunpunt bij je in de buurt is, dat werkt vaak makkelijker.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Opa

  • Lid
Re: Ubuntu 12.04 werkt niet goed !!
« Reactie #6 Gepost op: 2012/09/26, 13:40:31 »
Ron,

Bedankt voor jouw uitleg over de programma,s ik heb ook de computertips gelezen in jouw link, was zeer verhelderend.

Het uiterlijk van Xubuntu vindt ik niet zo belangrijk, maar wel de betrauwbaarheid van het systeem.

Vooral omdat ik niet gelijk kan herleiden wat er nu precies aan de hand is om het op te lossen.

Ik denk dan ook, dat inderdaad Xubuntu het systeem is wat voor mij het meest mogelijke is om vertrouwd mee te werken op mijn computer.

Groet..Opa en bedankt.

Re: Ubuntu 12.04 werkt niet goed !!
« Reactie #7 Gepost op: 2012/09/26, 20:31:15 »
Met 1 GB RAM-geheugen kies je beter voor de lichtere (minder systeemkracht vragende) Xubuntu. Zo bouw je Ubuntu om naar Xubuntu:
https://sites.google.com/site/computertip/alternatief
In de eerste plaats denk ik, dat overstappen op Xubuntu inderdaad een stuk beter zal zijn.
Maar de bestaande, reeds ge-upgrade, versie ombouwen, lijkt mij een slecht idee, een schone installatie is m.i. beter.
Eventueel kunnen we via het forum helpen ........

Edit: @Vistaus: Ubuntu met Unity zal best goed (kunnen) werken, maar je zult moeten toegeven, dat op dit systeem Xubuntu soepeler zal werken.

Ik heb  anders al diverse PC's met 1 GB gezien waarop Ubuntu Unity zeer soepel draait.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu 12.04 werkt niet goed !!
« Reactie #8 Gepost op: 2012/09/26, 20:47:13 »
Ik heb  anders al diverse PC's met 1 GB gezien waarop Ubuntu Unity zeer soepel draait.
In dat geval is het advies: download beiden, en kijk wat het beste bevalt, uiteindelijk is het ook een kwestie van smaak :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Opa

  • Lid
Re: Ubuntu 12.04 werkt niet goed !!
« Reactie #9 Gepost op: 2012/09/27, 16:02:22 »
Hallo forumleden,

Even een reactie op het geen wat vooraf ging, morgen komt er iemand die mijn computer nakijkt.

Liep hem bij een bakkie koffie bij de buurman tegen het lijf, en natuurlijk verteld over Ubuntu. (of het zo moest wezen!!)

Ik weet dat ik mij nu op glad eis begeef...maar ik vertel het toch maar voor de info.!!

Volgens deze persoon draait Ubuntu 12.04 niet vlekkeloos bij een bepaalde grafische kaart, van daar de problemen met de kleuren en het beeld.

Vooral DELL heeft deze kaart veel gebruikt ??

Wees niet boos als ik het fout heb, want het wordt mij allemaal wat te technisch, maar er wordt naar gekeken of een en ander zinvol is om te verhelpen.

Zo niet, dan gaat gewoon "XUBUNTU" geinstalleerd worden...wordt vervolgt, groet OPA.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu 12.04 werkt niet goed !!
« Reactie #10 Gepost op: 2012/09/27, 16:32:57 »
Je kunt gewoon alle versies downloaden, op CD/DVD branden, of op USB-stick/drive zetten en van daaruit testen.
Wanneer de hardware niet wordt ondersteund, zie je het gelijk, voordat je gaat installeren.
Dat is één van de voordelen van "gratis" !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Ubuntu 12.04 werkt niet goed !!
« Reactie #11 Gepost op: 2012/09/28, 13:01:22 »
En Ubuntu 2D dan? Die maakt nauwelijks gebruik van de videokaart.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 12.04 werkt niet goed !!
« Reactie #12 Gepost op: 2012/09/28, 16:58:09 »
Ubuntu werkt inderdaad zeker naar behoren op 1 GB. Xubuntu is natuurlijk lichter en geeft nog wat meer ademruimte. Toch zal je in beide gevallen bij intensief gebruik al gauw swapgeheugen aanspreken, wat het systeem een stuk vertraagt.

Probleem lijkt hier de grafische kaart. Zowel met Xubuntu als met Unity-2d kan je dat probleem omzeilen. Je zou met je huidige installatie al eens kunnen proberen inloggen op Unity-2D om te zien wat dat geeft. Op het inlogscherm klik je op het tandwieletje naast je naam en kies je Unity-2D vooraleer naam en paswoord in te geven.

Offline Manno

  • Lid
    • manno-boxmeer
    • www.setd.nl
Re: Ubuntu 12.04 werkt niet goed !!
« Reactie #13 Gepost op: 2012/09/28, 17:42:38 »
De specificaties van dit systeem verteld dat het geheugen tot 2 GB uitgebreid kan worden.
Dus een kaartje erbij prikken lijkt mij niet onverstandig.
PC 1 HP-Compaq DC5800 sff  Ubuntu 12.04
PC 2 Dell Optiplex 780 Ubuntu 22.04
Laptop 1 Dell Precision M6300 Linux Mint 17.2
Laptop 2 Dell Precision M6400 Linux Mint 20.3

Offline jolo

  • Lid
Re: Ubuntu 12.04 werkt niet goed !!
« Reactie #14 Gepost op: 2012/09/28, 18:22:45 »
Alleen is die Optiplex GX 260 volgens deze hyperlink http://linuxhcl.com/browse/product?id=297 ongeveer 10 jaar oud. Eigenlijk te oud om nog geld aan uit te geven. Is die 80 GB harddisk al gecontroleerd met Ubuntu' Schijfgereedschap. Want er zouden wel eens slechte sectoren in kunnen zitten.

Veder zie ik hier ook nog een Engelstalige thread http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2053522 over een Lubuntu op een Opltiplex GX260, die traag is geworden.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 12.04 werkt niet goed !!
« Reactie #15 Gepost op: 2012/09/28, 19:16:17 »
Wat in dat Engelse draadje beschreven wordt, heeft ongetwijfeld met swap te maken. Met de laatste Ubuntu versies op mijn vorige 1 GB computer heb ik daar ook zeer veel last van gehad.
Misschien is het beste advies hier een oudere Ubuntu versie te behouden, of over te gaan op een distro, specifiek ontwikkeld voor oudere hardware (https://sites.google.com/site/computertip/minidistributies).