Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Website testen voor mobiele telefoon  (gelezen 1578 keer)

Offline MKe

  • Lid
Website testen voor mobiele telefoon
« Gepost op: 2014/01/03, 13:37:59 »
Hoi,

Ik heb een website die op Joomla draait. Ik heb hier Mobile-Joomla op geinstalleerd om het geschikt te maken voor mobiele telefoons. Deze plugin test welk besturingsysteem je hebt (iOS of Android) en past de schil daarop aan. Ik heb zelf geen android telefoon, dus het is lastig testen voor mij en aanpassingen kan ik ook niet zien. Weet iemand een manier om chrome op een android telefoon te faken zodat ik het toch kan testen? Ik heb wel verschillende "emulators" gezien, zoals b.v. deze: http://www.responsinator.com/, maar die simuleren alleen het kleinere scherm, maar niet de browser, zodat ik gewoon de desktop schil te zien krijg.
« Laatst bewerkt op: 2014/01/03, 13:40:31 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: Website testen voor mobiele telefoon
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/03, 15:20:07 »
Ik heb een tijdje Ripple gebruikt, dat werkt opzich wel aardig. http://ripple.incubator.apache.org/

Een andere optie is natuurlijk gewoon een Android emulator te gebruiken, of gewoon testen op je Android smartphone/tablet
maar voor debuggen is dit lastiger, omdat je dan nog met USB kabel moet debuggen en adb (Android Debug Bridge) gebruiken

mvg
Wesley
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Frederik

  • Gast
Re: Website testen voor mobiele telefoon
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/03, 16:35:47 »

Re: Website testen voor mobiele telefoon
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/03, 20:21:33 »
Je kunt de Android-emulator gebruiken uit de Android-SDK.

Offline MKe

  • Lid
Re: Website testen voor mobiele telefoon
« Reactie #4 Gepost op: 2014/01/03, 20:37:39 »
Bedankt. Ik vond ook deze website: http://quirktools.com/screenfly/. Deze kan ook de browser emuleren als je de optie "use proxy server" activeert. Lijkt op dit moment de gemakkelijkste optie. Hij geeft ook de mogelijkheid om Windows mobile te testen.

Re: Website testen voor mobiele telefoon
« Reactie #5 Gepost op: 2014/01/05, 13:04:17 »
Bedankt. Ik vond ook deze website: http://quirktools.com/screenfly/. Deze kan ook de browser emuleren als je de optie "use proxy server" activeert. Lijkt op dit moment de gemakkelijkste optie. Hij geeft ook de mogelijkheid om Windows mobile te testen.

Wie gebruikt er nog Windows Mobile dan? Of bedoel je Windows Phone, de opvolger?

Edit: oké, eerlijk is eerlijk: de Razr V8 staat er ook in en ik gebruik mijn Razr V6 nog steeds elke dag dus misschien zit ik er met het gebruik van WM een beetje naast :D
« Laatst bewerkt op: 2014/01/05, 13:06:39 door Vistaus »

Offline MKe

  • Lid
Re: Website testen voor mobiele telefoon
« Reactie #6 Gepost op: 2014/01/05, 18:24:40 »
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet geheel op de hoogte ben met windows versies. Dus ik heb geen idee hoe de windows heet die op telefoons staat :(

Re: Website testen voor mobiele telefoon
« Reactie #7 Gepost op: 2014/01/05, 20:35:32 »
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet geheel op de hoogte ben met windows versies. Dus ik heb geen idee hoe de windows heet die op telefoons staat :(

Windows Phone is hoe het nu heet. Windows Mobile heette het tot aan 6.5 maar sinds een paar jaar is er versie 7 en inmiddels versie 8; beiden heten ze nu Windows Phone. Vandaar dat ik me afvroeg welke je bedoelde want Windows Mobile is dus de 'oude' Windows voor telefoons die al een paar jaar niet meer bestaat. En er zit dus wel een groot verschil tussen WM en WP, al was het maar omdat WP een veel nieuwere browser heeft.

Re: Website testen voor mobiele telefoon
« Reactie #8 Gepost op: 2014/01/09, 07:17:26 »
Op t moment is mijn Android telefoon weg voor reparatie en kan het zo snel even niet vinden maar in de Android market zijn verschillende apps waarmee je het hele testgebeuren wat kan opvlotten. De app die ik heb kan zelfs QR codes inscannen waarna het via wifi de app/site binnenhaalt en uitvoert. Ook heb ik een andere app waarmee je apk's kan maken van vrijwel elke web url (heet geloof ik "my first app" of iets in die richting).

Installeer je een dergelijke app in de Android emu dan lijkt die zelfs niet eens meer zo extreeeeeem langzaam (neem ook altijd een x86 image indien mogelijk)

Nog een leuke tip is Intel XDK, dat is een cross-platform web IDE waaraan ook een cloud service vast hangt. Als je daar een extra account aanmaakt en die deelt met je vrienden/familie kan je gemakkelijk je apps en sites testen op hun telefoons en tablets. Niet altijd even praktisch maar soms echt een goede uitkomst.

Over cloud services gesproken....  Dan moet Sauce Labs ook zeker nog even genoemd worden. Dat is een cloud service waarmee je je projecten erg gemakkelijk in vrijwel alle populaire browsers en OS versies kan testen.

Ook komt het weleens voor dat een (bepaalde) browser je harde werk zo verminkt dat het echt niet meer toonbaar is en je niet zou weten waar je moet zoeken want alle 200 andere browsers hebben er geen problemen mee. In dat geval is er Browser Shot, dat is een site waar je simpelweg een url in een veld plakt en de browsers aanvinkt waarop je wil testen. Even later krijg je dan een net overzicht met alle errors EN manieren om deze te verhelpen zonder ergens anders weer problemen te veroorzaken. Ookal doen ze niet aan mobiele browsers kan het toch handig zijn gezien ze erg diep speuren naar onvolmaaktheden en punten voor verbetering van de cross browser/platform experience.
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN