Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Rutilt (hoe kan ik voorkomen dat ik altijd een password moet ingeven)  (gelezen 2403 keer)

Offline yafuhenk

  • Lid
Ik heb inmiddels al onze huis PC's van Windows overgezet naar Ubuntu 8.04.
Het was al met al een hele klus en de info op deze site was onmisbaar.
Printer en scanner werken perfect en ook heb ik internet.
Twee PC's maken gebruik van RT2500 wirelss kaarten.
De aanwijzingen op de site http://computertip.googlepages.com/enkelebekendefouteninubuntu heb ik opgevolgd.
Daarin staan tips voor de RT2500 wireless kaart maar die geven bij mij, na is gebleken, toch niet het gewenste resultaat. Op dezelfde site staat het installeren van de RT73 driver. Deze info heb ik toegepast maar dan voor de RT2500 driver. Alles werkt nu perfect met uitzondering van het starten van Rutilt. Het programma vraagt bij het starten telkens om een password. Hoe kan ik dit voorkomen?
Op een engelstalige site heb ik gelezen dat je in de etc/sudoer file de volgende regel moet toevoegen. (Als voorbeeld staat er: username ALL=(ALL) NOPASSWD: /usr/bin/wfi-radar. Ik heb dat voor mijn geval veranderd in username ALL=(ALL) NOPASSWD: /usr/bin/rutilt maar dit heeft niet het gewenste resultaat.
Ik zelf kan dus alleen RutilT starten na mijn sudo password te hebben ingevoerd. Andere gebruikers kunnen RutilT helemaal niet gebruiken omdat ze geen sudo password hebben. Wie kan me verder helpen?

Offline Ramana

  • Lid
Rutilt (hoe kan ik voorkomen dat ik altijd een password moet ingeven)
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/25, 07:50:53 »
Ik heb dezelfde vraag. USB-draadloos werkt prima, maar ik moet telkens opnieuw het wachtwoord ingeven.

Rutilt (hoe kan ik voorkomen dat ik altijd een password moet ingeven)
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/25, 10:41:02 »
Ik zie dat je de ene keer RutilT schrijft, en de aandere keer /usr/bin/rutilt. Waarschijnlijk is dit niet het probleem, maar bestaat het bestand /usr/bin/rutilt, of moet het zijn /usr/bin/RutilT.

Rutilt (hoe kan ik voorkomen dat ik altijd een password moet ingeven)
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/25, 12:11:07 »
Moet iedere gebruiker dit programma één keer starten bij het begin van de sessie? Zo ja, misschien kan je het aanroepen in /etc/rc.local - dan wordt het automatisch uitgevoerd tijdens het opstarten mét root-rechten.

Offline Dave

  • Lid
Rutilt (hoe kan ik voorkomen dat ik altijd een password moet ingeven)
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/25, 18:48:12 »
en dat bij post 1

Citaat
Ik heb inmiddels al onze huis PC's van Windows overgezet naar Ubuntu 8.04.
Het was al met al een hele klus en de info op deze site was onmisbaar.
Printer en scanner werken perfect en ook heb ik internet.
Gaat helemaal goed komen daar lijkt me. Welkom bij deze Ubuntu gebruikersgroep :-))

Offline yafuhenk

  • Lid
Rutilt (hoe kan ik voorkomen dat ik altijd een password moet ingeven)
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/25, 22:31:17 »
Tommie74 Het commando om te starten is rutilt en niet RutilT.
Kelderkeuken: Het aanroepen vanuit rc.local werkt niet.  Ik heb de volgende regel aan het bestand toegevoegd:
/usr/bin/rutilt -dp Netwerk1.
De toevoeging -dp start mijn profiel met de naam Netwerk1 op in dhcp modus.

Kortom ik heb nog geen oplossing.

Wellicht dat er nog iemand raad weet.

Offline yafuhenk

  • Lid
Rutilt (hoe kan ik voorkomen dat ik altijd een password moet ingeven)
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/26, 23:44:44 »
Ik heb de oplossing dan toch eindelijk gevonden. Er bestaat een mogelijkheid om RutilT zo te compileren dat het niet meer om een password vraagt. Hier volgt de werkwijze.

- download een actuele versie van RutilT. (moet hoger zijn dan 0.15. ik heb 0.18 gebruikt)
- controleer met Synaptic pakketbeheer of de volgende bestanden aanwezig zijn
  libgtk2.0-dev
  g++-4.2
  zo niet installeer ze dan.
- sluit een eventuele draaiende versie van RutilT af
- kopieer het tar.gz bestand naar /usr/src
- pak het uit (er is nu een map /usr/src/rutiltv018 aangemaakt)
- ga m.b.v. de terminal naar deze map
- voer vervolgens de volgende commando's in:
  ./configure.sh --launcher=nopasswd
  make
  sudo make install
- laat RutilT bij Voorkeuren / Sessies automatisch opstarten. (ik zelf gebruik hier het commando /usr/src/RutilTv0.18/rutilt -dp Netwerk1)
(Netwerk1 is hier een profielnaam. Deze hoefde ik niet opnieuw te maken maar was nog aanwezig)
Herstart de PC