Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: TIP: Oefenen met GParted  (gelezen 3775 keer)

Offline peter49m

  • Lid
TIP: Oefenen met GParted
« Gepost op: 2011/09/04, 21:22:41 »
TIP:
Voor nieuwkomers. Eigenlijk al voor/tijdens de installatie:

Oefen met een oude of lege USB-stick. Let op: Wat op de stick staat raak je kwijt!
Altijd eerst een back-up maken van je persoonlijke bestanden op de harddisk. Voor het geval dat. (Een vergissing is zo gemaakt; dus wel díe usb-stick kiezen in het menu van GParted.)

Voor de wat meer gevorderden:

Als boven. Maar zet er dan eerst een plaatje op (of zoiets) en kijk of je dat toch nog terug kan halen.

Hoe dat laatste moet weet ik niet. Ik hoop het nooit nodig te hebben.
Maar je mag best advies geven over wat er dan nog (on)mogelijk is.
DT / UBU 11.04-32b (WinXP-32b) /AMD E350 (+ ATI 6310) /--- /MEM 4GB /HD 1TB /OP 12.00 (FF)

Re: TIP: Oefenen met GParted
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/05, 10:56:05 »
Misschien is het wel een idee om er wat screenshots bij te doen.

Je bedoelt het plaatje wis je als oefening?. Zolang je er niet overheen schrijft kan je het plaatje nog terug halen met Photorec een onderdeel van testdisk, een programma wat in de terminal werkt. Kan je ook mee oefenen. Photorec voor het terug halen van bestanden en testdisk voor het herstellen van de partitietabel mocht deze beschadigt raken
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: TIP: Oefenen met GParted
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/05, 11:25:57 »
Mij lijkt oefenen met Gparted niet echt nodig eigenlijk, naar mijn ervaring is het een heel duidelijk simpel programma, maar het blijft natuurlijk oppassen geblazen als er data wordt verwijderd :)
It ain't me, it ain't me, I ain't no fortunate one, no.

Re: TIP: Oefenen met GParted
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/05, 15:15:40 »
@ tiemenhakvoort, het is inderdaad een simpel programma, echter het vergroten, verkleinen, verplaatsen en samenvoegen van partities is niet voor iedereen direct weggelegd.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: TIP: Oefenen met GParted
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/05, 16:54:32 »
Of in een Virtual Machine. Dat maakt het natuurlijk allemaal veel realistischer.

@tiemanhakvoort: Oefening baart kunst :-) En voorkomt fouten die je misschien zou kunnen maken als je er nooit me gewerkt had.

Offline peter49m

  • Lid
Re: TIP: Oefenen met GParted
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/05, 19:06:08 »
@ Gijsbert
Als ik er screenshots bij ga doen wordt het een handleiding voor het gebruik van GParted.  En daar zijn er al genoeg van dacht ik. Bv :

      http://www.basiscursusubuntu.nl/2010/11/29/werken-met-harde-schijven-en-partities/
      http://www.basiscursusubuntu.nl/2010/10/25/multiboot-installatie-stap-1-het-voorbereiden-van-de-harde-schijf/

En testdisk ga ik binnenkort eens proberen!

Nou, vooruit dan: één screenshot. Een mega usb-stick van wel 128 MB. Volmaakt zinloos lijkt me. Toch ging er de eerste keer iets niet goed. Ik had alles in een wachtrij gezet maar na ´apply´ kreeg ik een foutmelding. ( Eén voor één ging het wel. Zal het nog wel eens proberen.)

DT / UBU 11.04-32b (WinXP-32b) /AMD E350 (+ ATI 6310) /--- /MEM 4GB /HD 1TB /OP 12.00 (FF)

Re: TIP: Oefenen met GParted
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/05, 20:56:46 »
Volgens mij gaat het jou er niet om een nieuwe handleiding te schrijven, maar om het oefenen met gparted, juist dan lijkt het mij praktisch om een screenshot erbij te doen als je bijv. een partitie gaat verkleinen. Niet iedereen is vertrouwt met gparted of alle mogelijkheden. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.