Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Formatteren van externe 120 gig ssd lukt me niet!  (gelezen 682 keer)

Offline Dump

  • Lid
Formatteren van externe 120 gig ssd lukt me niet!
« Gepost op: 2016/01/24, 12:59:41 »
Hoi allen.

Ik heb met een overtollige ssd schijf van 120 gig een kopie gemaakt (met Reflect) van zowel windows en linux. De kast waarvan die zijn genomen is een dualboot kast. Windows7 en Xbuntu.
Nu wil ik de externe 120 gig schijf weer formatteren naar een gehele ntfs schijf en dat lukt me niet.

Normaal (met windows) doe ik een gparted cd in een overtollige windows kast en start dan op vanaf cd boot en doe dan wat nodig is. Nu echter door de dualboot wil me dat niet meer lukken.

Toen maar de tweede cd speler van de dualboot kast afgekoppeld en de 120 gig daarop aangesloten. Deze wordt met gparted nu wel herkend maar ik durf niet te handelen zonder jullie te raadplegen..

Ik neem aan dat extended, ext4 en linux-swap bij elkaar horen alhoewel ik de hoeveelheden gig's niet kan plaatsen.

Kan iemand me helpen dit allemaal tot een goed einde te brengen. Ik wil graag weer een 120 gig ntfs hebben.

Hieronder een screenshot van de situatie.

Gr. Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Re: Formatteren van externe 120 gig ssd lukt me niet!
« Reactie #1 Gepost op: 2016/01/24, 13:07:04 »
De screenshot laat NIET je 120GB SSD zien.
Maar je 1,36TB schijf, rechtsbovenin kun je dat wijzigen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Formatteren van externe 120 gig ssd lukt me niet!
« Reactie #2 Gepost op: 2016/01/24, 13:08:03 »
Het komt er op aan alle partities te wissen, en daarna één nieuwe partitie aan te maken die de ganse schijf gebruikt. Dan formatteren. Niet nodig hiervoor vanaf een live CD te werken. Je kan dit doen met het programma "Disks" in een standaard Ubuntu installatie. Gebruik je liever gparted, installeer dat dan eerst in je standaard Ubuntu installatie. Je kan dit ook doen vanuit Windows met het partitiegereedschap van Windows.

Offline Dump

  • Lid
Re: Formatteren van externe 120 gig ssd lukt me niet!
« Reactie #3 Gepost op: 2016/01/24, 14:00:49 »
Oke, vuurvosje. Dat niet is me wel duidelijk. Bedankt. Scheelt weer een fouje! Ahum.
Dan ga ik over op vanadium zijn tips.

Eerste even rustig kijken. Ik kom er op terug.

Gr. Bedankt. Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline Dump

  • Lid
Re: Formatteren van externe 120 gig ssd lukt me niet!
« Reactie #4 Gepost op: 2016/01/24, 14:10:55 »
Zoals vuurvosje al aangaf zat ik naar de verkeerde schijf te kijken.
Betekend dit nu dat alles wat is zie, nadat ik de juiste schijf selecteer ALLEEN datgene getoond wordt wat van de 120gig ssd is. Of beter gezegd. Kan ik aan de gang gaan met die selectie?

En ja, Gparted was al geinstalleerd in Xubuntu.

Gr. Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Formatteren van externe 120 gig ssd lukt me niet!
« Reactie #5 Gepost op: 2016/01/24, 14:48:15 »
Rechtsboven in je scherm selecteer je de schijf (namen zien er uit als /dev/sda, /dev/sdb,...) Na selectie toont gparted je inderdaad de partities op die éne harde schijf. De partities krijgen een cijfer (vb. /dev/sdb4 is "partitie 4 op schijf /dev/sdb).

Offline Dump

  • Lid
Re: Formatteren van externe 120 gig ssd lukt me niet!
« Reactie #6 Gepost op: 2016/01/24, 15:10:42 »
Hartelijk dank voor de hulp. Opgelost .
Als je het weet is het een fluitje van 1euro cent.
Gr. Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.