Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Scrollkeeper  (gelezen 518 keer)

Scrollkeeper
« Gepost op: 2008/04/05, 11:25:04 »
De laatste paar dagen werd m'n laptop voortdurend veel te warm en stelde ik vaak een ongewoon grote CPU-activiteit vast.  Vanmorgen dan toch eens in een terminal het commando "top" in gegeven en de schuldige bleek het programma "scrollkeeper" te zijn, met soms 95 % van de CPU-activiteit. "Google is your friend en dat leverde me dit draadje op.

Samengevat is Scrollkeeper een indexeringsprogramma voor de meegeleverde documentatie van Ubuntu (zie /usr/share/docs).  Het gewoon verwijderen is niet echt een optie omdat delen van je desktop ervan afhangen. Enige links gevolgd en de oplossing zit 'm in het vervangen van "scrollkeeper" door "rarian" (dat is inderdaad een deel van het woord "librarian").  Je kiest in synaptic voor het installeren van rarian en hij zal zelf scrollkeeper desinstalleren. Doe dit vooral op deze manier en niet door eerst het ene te verwijderen en dan pas het andere te installeren.  Het zou dan wel eens kunnen dat er teveel wordt gedesinstalleerd.

Bovendien: "if it ain't broke, don't fix it": als dit programma "scrollkeeper" niet voorkomt in dat lijstje van "top", dan hoef je uiteraard helemaal niks te doen :)

Maar ik wilde het hier maar melden, voor het geval dat er nog mensen zijn die hetzelfde meemaken.
Oh ja, het is begonnen na een update van een tijdje geleden, dus het kan op elk moment ook bij jou toeslaan.  alsje vindt dat de installatie te lang duurt, kijk dan ook eens naar de lopende processen: misschien zit ie er dan wel tussen...

Edit: typo's:
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Scrollkeeper
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/05, 11:30:02 »
ja, heb dit ook een maand of 2 geleden gedaan. een keer of 2 per dag ging mijn cpu voor een minuut de hoogte in, ook even gegoogled en kwam op hetzelfde uit...niks meer gemerkt toen ik scrollkeeper had vervangen door rarian.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Scrollkeeper
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/05, 11:34:04 »
Kwam 'm toevallig vandaag ook tegen. Na een minuut op 5 was het weer over, maar blijft vervelend.

Bug in Launchpad:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/scrollkeeper/+bug/44535