Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wacom tablet  (gelezen 1635 keer)

Offline am

  • Lid
Wacom tablet
« Gepost op: 2023/03/10, 13:34:18 »
Mijn Wacom tablet werkt niet in de Gimp, heb van alles geprobeerd maar zonder resultaat.
Wat kan ik hier aan doen eventueel, jaren geleden kon dat heel goed.

Groet

Offline peer

  • Lid
Re: Wacom tablet
« Reactie #1 Gepost op: 2023/03/10, 14:38:17 »
je moet in gimp een paar instellingen goed zetten.
Zie video: https://daviesmediadesign.com/project/set-wacom-drawing-tablet-gimp-2018/

Offline Jenske

  • Lid
Re: Wacom tablet
« Reactie #2 Gepost op: 2023/03/10, 19:33:53 »
Het heeft ook met de volgorde van aansluiten te maken: éérst je wacom-tablet aansluiten, DAN pas GIMP opstarten en in GIMP kiezen voor Wacom als invoer.

Maar in je vraag ontbreken teveel elementen om een goed antwoord te kunnen geven:
  • wil je je tablet met Bluetooth gebruiken? (bij mij werkt die énkel als ik de computer met een usb-kabel verbindt met mijn wacom-tablet, maar mogelijk is dat omdat ik een wat oudere computer heb)
  • heb je het "grafisch tablet" ingesteld? Da's een tooltje in Kubuntu en Ubuntu (?) waarmee je je Wacom kan instellen
  • welke versie van (K)Ubuntu gebruik je?
Zelf merk ik dat mijn Wacom beter instelbaar is in Windows dan in Kubuntu, maar bottom line heb ik allerlei fancy instellingen in Windows niet nodig. Drukcurve en toewijzen van de toetsen zijn de belangrijkste in te stellen eigenschappen.

Wat een écht minpunt is: de toetsen op je Wacom-tablet krijgen in het "grafische tablet"-tool een totaal onduidelijk nummer. De handleiding is dus zwaar ondermaats. Anderzijds: het gaat om open source software, waarvan vertaling en handleiding voor een deel door vrijwilligers wordt geschreven.

.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: Wacom tablet
« Reactie #3 Gepost op: 2023/03/13, 16:23:34 »
Mijn Wacom tablet werkt niet in de Gimp, heb van alles geprobeerd maar zonder resultaat.
Wat kan ik hier aan doen eventueel, jaren geleden kon dat heel goed.

Groet

Zou handig zijn in het vervolg even de Ubuntu versie te vermelden zodat we weten welke je gebruikt.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.