Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: volledige installatie op usb stick?  (gelezen 2539 keer)

Offline Nero

  • Lid
Re: volledige installatie op usb stick?
« Reactie #25 Gepost op: 2015/12/04, 11:47:56 »
je moet in ieder geval een / en een swap hebben
De / partitie is noodzakelijk, de swap enkel als je onvoldoende geheugen in de PC hebt. Ik heb hier diverse laptops met 4GB of meer geheugen die draaien zonder swap. Weliswaar enkel voor gewone zaken zoals internet en mail. En dat lukt zelfs zonder problemen op 2GB.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: volledige installatie op usb stick?
« Reactie #26 Gepost op: 2015/12/04, 11:49:43 »
je moet in ieder geval een / en een swap hebben
De / partitie is noodzakelijk, de swap enkel als je onvoldoende geheugen in de PC hebt. Ik heb hier diverse laptops met 4GB of meer geheugen die draaien zonder swap. Weliswaar enkel voor gewone zaken zoals internet en mail. En dat lukt zelfs zonder problemen op 2GB.

Ah, ik dacht dat swap ook altijd nodig was, ik kreeg volgens mij ook een melding dat ik swap aan moest maken tijdens de installatie? Ik heb overigens wel na installatie de swapiness op SSD stand gezet zodat de swap in de praktijk bijna niet aangesproken wordt.

Offline Jean

  • Lid
Re: volledige installatie op usb stick?
« Reactie #27 Gepost op: 2015/12/06, 20:24:22 »
Het wil voorlopig nog niet lukken. Toch niet helemaal. Bij de keuze van de schijven kies ik onder /dev/sdb voor /dev/sdb1. Die selecteer ik en vervolgens klik ik op de knop Change. Ik ben er ondertussen achter gekomen dat ik dan op de partition menu uitkom.

In die partition menu laat ik achter Size staan wat er staat: 15552 MB.
Us as: Ext4 journalling file system.
Vinkje voor Format the partition.
Mount point: /

In het keuzemenu Device for boot loader installation, kies ik voor /dev/sdb1 en vervolgens klik ik op Install now.
Ik krijg nog een mededeling over swap, maar ik klik op continue. (Ik heb 16 GB ram.)

Dan volgt de installatie op de usb-stick. Als die klaar is, en ik de computer opnieuw opstart met de usb-stick in de computer, start Windows 8.1 gewoon op. Geen Lubuntu. In de BIOS staat ingesteld dat de computer eerst van usb moet booten. Maar dat gebeurt blijkbaar niet, want ik krijg geen grub menu.

Via een lange omweg geraak ik er echter wel. Die omweg is: Windows 8.1 starten > PC instellingen > Bijwerken en herstellen > Systeemherstel > Nu opnieuw opstarten > Een apparaat gebruiken > ubuntu > grub menu > ubuntu. En dan start Lubuntu 14.04. 

Dit lijkt mij toch een beetje te omslachtig. Volgens mij moet bij het opstarten van de computer met de usb-stick in de computer, hooguit de grub menu verschijnen waarin ik op ubuntu kan klikken en het besturingssysteem start. Of ben ik nu aan het dromen?

Offline Nero

  • Lid
Re: volledige installatie op usb stick?
« Reactie #28 Gepost op: 2015/12/06, 20:35:56 »
Je GRUB staat op sdb. Als je dus van de HD start krijg je dan ook geen GRUB menu te zien. Vermits je deze niet te zien krijgt start je dus niet op van de stick.

Offline Jean

  • Lid
Re: volledige installatie op usb stick?
« Reactie #29 Gepost op: 2015/12/06, 20:51:56 »
Je GRUB staat op sdb. Als je dus van de HD start krijg je dan ook geen GRUB menu te zien. Vermits je deze niet te zien krijgt start je dus niet op van de stick.

Dat is duidelijk. Maar als ik van usb start, krijg ik ook geen grub. Hoe kan dat?

Offline Nero

  • Lid
Re: volledige installatie op usb stick?
« Reactie #30 Gepost op: 2015/12/07, 08:10:38 »
Voer eens manueel een GRUB update uit, en post dan het resultaat hier.sudo update-grub

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: volledige installatie op usb stick?
« Reactie #31 Gepost op: 2015/12/07, 10:59:41 »
Voer eens manueel een GRUB update uit, en post dan het resultaat hier.sudo update-grub

Van waaruit moet je dit commando ingeven? Ik neem aan vanaf de sdb, de Lubuntu usb stick?

Een ander probleem zou kunnen zijn dat je usb stick geen boot flag heeft. Dit kan je controleren door je installatie/live usb/DVD te pakken, en dan met het programma Gparted te kijken naar de vlaggen op je usb stick met Lubuntu. De boot vlag zou aangevinkt moeten zijn.

Offline Nero

  • Lid
Re: volledige installatie op usb stick?
« Reactie #32 Gepost op: 2015/12/07, 14:00:03 »
Van waaruit moet je dit commando ingeven? Ik neem aan vanaf de sdb, de Lubuntu usb stick?
Vermits het hier een installatie op stick is en TS aangeeft dat deze wel normaal runt, lijkt het mij evident dat het van uit die omgeving wordt gestart.
Citaat
Een ander probleem zou kunnen zijn dat je usb stick geen boot flag heeft. Dit kan je controleren door je installatie/live usb/DVD te pakken, en dan met het programma Gparted te kijken naar de vlaggen op je usb stick met Lubuntu. De boot vlag zou aangevinkt moeten zijn.
Linux heeft geen behoefte aan de boot vlag. Deze dateert nog uit de tijd van MS-DOS. Het opstart volume wordt volledig bepaald door de start sector van het device dat in BIOS/UEFI als dusdanig is vermeld.

Offline Jean

  • Lid
Re: volledige installatie op usb stick?
« Reactie #33 Gepost op: 2015/12/07, 16:17:18 »
Voer eens manueel een GRUB update uit, en post dan het resultaat hier.sudo update-grub

Bij de installatie heb ik geen internetverbinding.

In het keuzemenu  Device for boot loader installation staan onder /dev/sdb twee mogelijkheden:

   /dev/sdb Sandisk Ultra
  /dev/sdb1

Ik probeer Lubuntu 14.04.3 LTS via een live-dvd te installeren. Er zit dus maar één usb-stick in de laptop. Dat is een Sandisk. Maar vermits ik voor het partitioneren alleen kan kiezen voor /dev/sdb1, stel ik die ook in onder het keuzemenu  Device for boot loader installation.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/07, 16:20:36 door Jean »

Offline Nero

  • Lid
Re: volledige installatie op usb stick?
« Reactie #34 Gepost op: 2015/12/07, 16:57:58 »
Welke stappen heb je uitgevoerd voor de installatie?

Is de stick geherformatteerd? Standaard is zo'n stick FAT-32, niet ideaal voor Linux.

Heb je geen ethernetverbinding op de laptop? Tijdens de installatie wordt normaal gevraagd of er een netwerkverbinding moet worden gebruikt. Als je al start van de stick, kan je dan geen netwerk opzetten?

Zelfs al heb je maar 1 partitie op de stick dan kan je nog kiezen om GRUB op sdb (zonder partitie nummer) te zetten.

Offline Jean

  • Lid
Re: volledige installatie op usb stick?
« Reactie #35 Gepost op: 2015/12/07, 20:43:11 »
Welke stappen heb je uitgevoerd voor de installatie?

Is de stick geherformatteerd? Standaard is zo'n stick FAT-32, niet ideaal voor Linux.

Heb je geen ethernetverbinding op de laptop? Tijdens de installatie wordt normaal gevraagd of er een netwerkverbinding moet worden gebruikt. Als je al start van de stick, kan je dan geen netwerk opzetten?

Zelfs al heb je maar 1 partitie op de stick dan kan je nog kiezen om GRUB op sdb (zonder partitie nummer) te zetten.

Dit zijn de stappen die ik heb uitgevoerd:

Welcome:
English

Wireless:
I don't want to connect to a wi-fi network right now

Preparing:
V has at least 4,7 GB available drive space
X is plugged in to a power source
X is connected to the internet
Unmount partitions that are in use? Yes

Installation type:
Something else
/dev/sdb
  /dev/sdb1 fat 32 (selecteer deze optie)
klik op -Change
size: 15552 MB
use as: Ext4 journaling file system
v format partition
Mount point: /
Device for boot loader installation:
/dev/sdb Sandisk Ultra Fit (15,6 GB)
Klik op Install now

Do you want to return to the partition menu?
 (is voor swap space) - Continue

Write changes to disk?
The partition tables of the following devices are changed:
SGSI7 (0,0,0) (sdb)
The following partitions are going to be formatted:
partition #1 of SCSI7 (0,0,0) as ext4
klik op continue

Where are you? Brussels
Keyboard layout: Belgian-Belgian
Who are you? name, computer name, pick a username, choose a password, confirm your password, log in automatically

En dan begint de installatie. Als de installatie gedaan is en ik de computer opnieuw opstart met de usb-stick ingeplugd, start Windows 8.1.

Offline Nero

  • Lid
Re: volledige installatie op usb stick?
« Reactie #36 Gepost op: 2015/12/07, 22:13:43 »
Je hebt het hier over Windows 8.1, ik veronderstel dus dat het een UEFI/BIOS betreft. Vermits je de bootsector op USB hebt laten schrijven is er op het intern systeem geen verwijzing naar de USB stick. Bij het herstarten moet je dan wel langs het boot menu, diskwijls F10, F12 of Esc, om te kiezen voor de opstart van USB. Zonder wijziging aan het lokale systeem gaat de pc/laptop altijd opstarten van een intern medium.

Offline Jean

  • Lid
Re: volledige installatie op usb stick?
« Reactie #37 Gepost op: 2015/12/08, 17:21:36 »
Je hebt het hier over Windows 8.1, ik veronderstel dus dat het een UEFI/BIOS betreft. Vermits je de bootsector op USB hebt laten schrijven is er op het intern systeem geen verwijzing naar de USB stick. Bij het herstarten moet je dan wel langs het boot menu, diskwijls F10, F12 of Esc, om te kiezen voor de opstart van USB. Zonder wijziging aan het lokale systeem gaat de pc/laptop altijd opstarten van een intern medium.

Een gewone installatie (dus usb niet als harde schijf) op usb met universal usb creator lukt wel. Als ik de computer start met de usb-stick waarop Lubuntu staat, dan krijg ik de grub menu en kan ik kiezen voor Try without installing. Daaarmee kan ik verder.

Het is pas als ik valk zijn methode wil toepassen, dat de computer niet wil opstarten vanaf de usb-stick. In de BIOS staat bij boot menu usb bovenaan, dan cd-rom en dan pas de harde schijf. Ik vraag mij dus af hoe valk dat voor elkaar heeft gekregen.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: volledige installatie op usb stick?
« Reactie #38 Gepost op: 2015/12/08, 20:27:34 »
Tsja, ik heb niets bijzonders gedaan. Gewoon de installatie draaien vanaf usb stick 1 en geinstalleerd op usb stick 2. Waarbij ik ervoor zorg dat de bootloader op usb stick 2 komt.

Ik heb dit overigens wel gedaan op de laptop waar ik usb stick 2 ook wil gebruiken. Volgens mij moet dat ook, want anders klopt de configuratie niet met de installatie als je de stick op meerdere pc's gebruikt.

Offline Nero

  • Lid
Re: volledige installatie op usb stick?
« Reactie #39 Gepost op: 2015/12/08, 21:41:25 »
Als je enkel stick 2 inplugt en herstart, gebruik dan de juiste functietoets om in het boot menu te komen. Zie je in dat boot menu de USB stick staan?

Offline Jean

  • Lid
Re: volledige installatie op usb stick?
« Reactie #40 Gepost op: 2015/12/09, 19:31:43 »
Tsja, ik heb niets bijzonders gedaan. Gewoon de installatie draaien vanaf usb stick 1 en geinstalleerd op usb stick 2. Waarbij ik ervoor zorg dat de bootloader op usb stick 2 komt.

Ik heb dit overigens wel gedaan op de laptop waar ik usb stick 2 ook wil gebruiken. Volgens mij moet dat ook, want anders klopt de configuratie niet met de installatie als je de stick op meerdere pc's gebruikt.

Ik heb een live dvd gebruikt om Lubuntu te installeren. De boot loader staat op de stick. Ook ik heb daarvoor de laptop gebruikt waarop ik de stick gebruik.

Offline Jean

  • Lid
Re: volledige installatie op usb stick?
« Reactie #41 Gepost op: 2015/12/09, 19:36:18 »
Als je enkel stick 2 inplugt en herstart, gebruik dan de juiste functietoets om in het boot menu te komen. Zie je in dat boot menu de USB stick staan?

Als ik bij het opstarten op F9 druk, kom ik bij het boot menu uit. Daar staan drie mogelijkheden:

OS boot manager
ubuntu (ST1500LM006 HN-151RAD)
Boot From EFI File

Als ik ubuntu gebruik, loopt de computer vast. Ik krijg een zwart scherm met een reeks foutmeldingen.
Als ik Boot From EFI File gebruik en nog wat dieper daarop in ga tot ik bij Grub 64 uitkom en daarop klik, start Windows 8.1.

Zou het kunnen dat met Lubuntu niet mogelijk is wat met Ubuntu wel kan? Als dat zo is, dan stop ik met zoeken, dan heeft het geen zin meer.

Offline Nero

  • Lid
Re: volledige installatie op usb stick?
« Reactie #42 Gepost op: 2015/12/10, 12:43:32 »
Lubuntu op een stick installeren, dus niet de Live versie, geeft hier geen enkel probleem. Het is dus wel degelijk mogelijk.

Krijg je bij het starten van (L)Ubuntu van de vaste schijf (ST1500LM006 HN-151RAD) wel een GRUB menu te zien?

Offline Jean

  • Lid
Re: volledige installatie op usb stick?
« Reactie #43 Gepost op: 2015/12/10, 12:55:58 »
Lubuntu op een stick installeren, dus niet de Live versie, geeft hier geen enkel probleem. Het is dus wel degelijk mogelijk.

Krijg je bij het starten van (L)Ubuntu van de vaste schijf (ST1500LM006 HN-151RAD) wel een GRUB menu te zien?

Zoals ik hierboven al vermelde, lukt het mij ook om Lubuntu met universal usb creator gewoon op de usb-stick te installeren. De methode die valk gebruikte, lukt bij mij niet. En die methode zou ik wel eens willen proberen, omdat Lubuntu gewoon op usb, dus niet als op harde schijf, soms problemen geeft na updates of na het installeren van Filezilla, Bluefish en Etherman.

Bij het starten van Lubuntu van de harde schijf krijg ik nu ook geen grub menu. Hoewel ik meen dat mij dat in het verleden wel al eens is gelukt via een lange omweg (zie hierboven).

Offline Nero

  • Lid
Re: volledige installatie op usb stick?
« Reactie #44 Gepost op: 2015/12/10, 13:09:03 »
Zoals ik hierboven al vermelde, lukt het mij ook om Lubuntu met universal usb creator gewoon op de usb-stick te installeren.
Dit maakt enkel een Live stick aan, en is geen "gebruiksinstallatie".

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: volledige installatie op usb stick?
« Reactie #45 Gepost op: 2015/12/10, 14:18:51 »
Lubuntu op een stick installeren, dus niet de Live versie, geeft hier geen enkel probleem. Het is dus wel degelijk mogelijk.

Krijg je bij het starten van (L)Ubuntu van de vaste schijf (ST1500LM006 HN-151RAD) wel een GRUB menu te zien?

Zoals ik hierboven al vermelde, lukt het mij ook om Lubuntu met universal usb creator gewoon op de usb-stick te installeren. De methode die valk gebruikte, lukt bij mij niet. En die methode zou ik wel eens willen proberen, omdat Lubuntu gewoon op usb, dus niet als op harde schijf, soms problemen geeft na updates of na het installeren van Filezilla, Bluefish en Etherman.

Bij het starten van Lubuntu van de harde schijf krijg ik nu ook geen grub menu. Hoewel ik meen dat mij dat in het verleden wel al eens is gelukt via een lange omweg (zie hierboven).

Wat voor partitie indeling maakte je aan tijdens de installatie? Ik had een ext4 partitie aangemaakt om de installatie op te doen en toen liep het vast. Ik heb toen de partities van de usb stick af gegooid, zodat ik alleen vrije ruimte had. Daarna liep de installatie prima door, waarbij je tijdens de installatie een ext4 / partitie aan laat maken.

Offline Jean

  • Lid
Re: volledige installatie op usb stick?
« Reactie #46 Gepost op: 2015/12/10, 16:08:18 »
De usb-stick die ik gebruikte in combinatie met universal usb creater (programma voor windows) was fat32.
De usb-stick waarop ik Lubuntu wilde zetten op de manier van valk, die was met ext4 geformatteerd.

Offline Jean

  • Lid
Re: volledige installatie op usb stick?
« Reactie #47 Gepost op: 2015/12/14, 21:15:37 »
Nadat ik mij had voorgenomen om niet langer te zoeken naar een oplossing om Lubuntu op usb-stick te installeren zoals op een harde schijf, heb ik het toch nog één keer geprobeerd. En het is gelukt. Tenminste, dat denk ik toch, ik heb iets dat werkbaar is. Ik denk dat voor mij het probleem zat aan het eind van de installatie. Als de installatie was voltooid, klikte ik op de knop "restart now" en er gebeurde niets. Na een paar minuten zette ik dan de computer uit met de aan/uit knop. Bij de laatste poging liet ik alles op zijn beloop. Het heeft meer dan tien minuten geduurd vooraleer de lader van de dvd-speler opende met live dvd van Lubuntu 14.04.3 die ik op usb-stick installeerde. Dvd verwijderen, lade dicht en op Enter drukken. De computer start opnieuw op, op F9 drukken en ik kom bij de boot menu uit. Daarin staat ubuntu. Ik klik op ubuntu en jawel... eerst komt de grub menu, ik klik op ubuntu en Lubuntu start. Vandaag alle updates binnengehaald. Werkt prima! Bedankt valk, bedankt Nero!
« Laatst bewerkt op: 2015/12/14, 21:20:36 door Jean »

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: volledige installatie op usb stick?
« Reactie #48 Gepost op: 2015/12/14, 21:21:14 »
Mooi dat het geduld en het doorzetten beloond wordt! Ik zou de installatie nog even afronden volgens de aanwijzingen van mede forumlid Pjotr. Vooral de swap neiging en het configureren als SSD vind ik belangrijk voor een usb installatie.

https://sites.google.com/site/computertip/lubuntu-direct-doen