Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ethernetkaart werkend  (gelezen 7928 keer)

Frank_S

  • Gast
Ethernetkaart werkend
« Reactie #25 Gepost op: 2007/07/03, 19:19:54 »
Link heb ik naar gekeken maar kom ik geen stap verder mee.
Nadat ik alles heb uitgevoerd (send host-name toevoegen)
Komt als resultaat op sudo dhclient eth0 het antwoord:
No working leases in persistent database - sleeping

Begin langzaam te begrijpen waarom Linux zo'n klein marktaandeel heeft.


Groet,

Frank

Offline SaoLK

  • Lid
Ethernetkaart werkend
« Reactie #26 Gepost op: 2007/07/03, 20:26:22 »
Ik weet niet echt wat hier gaande is, maar een vraagje:
Hoe heb je de router geïstaleerd en met welke gegevens?

Groetjes

Frank_S

  • Gast
Ethernetkaart werkend
« Reactie #27 Gepost op: 2007/07/03, 21:17:14 »
In de router staat de @home computernaam ingevoerd, de dhcp staat aan. het gekke is dat de ubuntu-pc in de router zichtbaar is in het lokale netwerk inclusief toegewezen ip-adres. Wat nu de orzaak is van het niet on-line omen van de ubuntu-pc is mij een raadsel. Onder "internet" staat een menu "mac-adres" en dat staat ingesteld op "mac-adres van standaard apparaat gebruiken"

Offline SaoLK

  • Lid
Ethernetkaart werkend
« Reactie #28 Gepost op: 2007/07/03, 21:29:45 »
Heb je gegevens van de provider ingevoerd in je browser ...?

Offline Duckie

  • Lid
Ethernetkaart werkend
« Reactie #29 Gepost op: 2007/07/03, 21:46:59 »
Waar heb je @home ingevoerd? En waarom?
Ik ging (en ga) er van uit dat je verbinding maakt met het internet via een (kabel?) modem en dat je daar dan weer die router op aan hebt gesloten.
Geeft @home misschien een ip adres op basis van een mac adres? In dat geval moet je in je router namelijk het mac adres kopieëren van de pc waar je als eerste de internetverbinding hebt gemaakt.

Met andere woorden: vanaf die pc via de webbrowser inloggen op je router. En dan even zoeken naar MAC-Adres kopieëren.
Dan geef je dus de router het MAC adres van die pc en "denkt" @home dat je nog steeds via die zelfde pc verbinding maakt.
Ik weet dat Chello dit ook doet maar met @home heb ik geen ervaring.
____________________________________________

Frank_S

  • Gast
Ethernetkaart werkend
« Reactie #30 Gepost op: 2007/07/03, 23:28:37 »
De @home computernaam staat ingevuld bij "host". De router is inderdaad aangesloten op het kabelmodem, vanaf de router is een xp-pc bedraad aangesloten en zijn er 2 pc's wireless aangesloten. Dit alles probleemloos. de Ubuntu-pc is net als de bedraad aangesloten xp-pc met een cat 5 patchkabel op de router.

Offline Duckie

  • Lid
Ethernetkaart werkend
« Reactie #31 Gepost op: 2007/07/03, 23:41:31 »
Oke, dus je internet werkt op die andere computers wel.
Heb je al geprobeerd om alles statisch in te stellen? Dus zelf een ip- en dns adres opgeven? (dan wel buiten het bereik van de DHCP van je router om conflicten te voorkomen)
Gebruik je toevallig de netwerk monitor van Ubuntu? (staat dan een icoontje op de taakbalk)
Zo niet dan is het misschien een idee om die eens te proberen.

Sorry, maar ik ben verder even door de ideeën heen.

Het zou toch te gek zijn voor woorden dat je Ubuntu niet zou kunnen gebruiken omdat je het netwerk niet aan de praat krijgt.

Als me nog wat te binnen schiet laat ik het wel weer weten.
____________________________________________

Frank_S

  • Gast
Ethernetkaart werkend
« Reactie #32 Gepost op: 2007/07/04, 16:52:59 »
De netwerk monitor van Ubuntu, zijn dat die twee monitortjes in de rechterbovenhoek?

Offline Duckie

  • Lid
Ethernetkaart werkend
« Reactie #33 Gepost op: 2007/07/04, 18:10:48 »
Citaat van: Frank_S
De netwerk monitor van Ubuntu, zijn dat die twee monitortjes in de rechterbovenhoek?
Klopt inderdaad.

Als je daar met je linkermuisknop op klikt krijg je een schermpje met een aantal mogelijkheden.
Misschien kom je daar iets verder mee?
____________________________________________

Frank_S

  • Gast
Ethernetkaart werkend
« Reactie #34 Gepost op: 2007/07/04, 20:35:14 »
Dan kom ik gewoon weer in "network settings" .
Als ik Ubuntu opstart komt in het splash-screen de term "restricted-manager" te staan, heeft dit nog enige betekenis
(restricted klinkt niet erg bemoedigend)

Groet,

Frank

Offline mcgyver

  • Lid
Ethernetkaart werkend
« Reactie #35 Gepost op: 2007/07/04, 20:44:34 »
restricted DRIVER manager?

Frank_S

  • Gast
Ethernetkaart werkend
« Reactie #36 Gepost op: 2007/07/04, 21:10:03 »
Nee, gewoon restricted-manager

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ethernetkaart werkend
« Reactie #37 Gepost op: 2007/07/05, 10:36:08 »
Citaat van: Frank_S
Nee, gewoon restricted-manager
Dat is normaal. Hoort zo.

Offline mcgyver

  • Lid
Ethernetkaart werkend
« Reactie #38 Gepost op: 2007/07/05, 10:39:24 »
Klopt, was in de war met vertaling. Frank, zie je dan rechtsboven een groenig kaartje? Zo ja, wat zie je als je er op klikt?

Frank_S

  • Gast
Ethernetkaart werkend
« Reactie #39 Gepost op: 2007/07/05, 12:30:30 »
Nee, geen groenig kaartje

Ethernetkaart werkend
« Reactie #40 Gepost op: 2007/07/05, 12:52:28 »
Gebruik je de router voor het eerst, heb je die al ingesteld op je verbinding met @home?
want met een router hoort het toch automatisch te gaan met DHCP.

Verder, ik ben dus @home gebruiker en heb er nog nooit problemen mee gehad, en dan bedoel ik dus dat ik in het begin, toen ik nog geen router had, altijd installeerde met de alternate CD, waarmee je bij een bepaald gedeelte je netwerk DHCP automatisch kan configureren, met of zonder computernaam.
Met @home moet het dus met computernaam, althans wanneer je rechtstreeks met de modem verbinding maakt.

Wanneer je een router hebt aangeschaft, moet je het netwerk gebeuren ZONDER computernaam configuren bij de PC (oftewel DHCP automatisch configureren), daarna maak je vanaf de PC contact via een internetbrowser met je router, door de URL-nummer die je van de fabrikant van de router hebt gekregen, daar stel je dan in de pagina van je router je computernaam in.

Offline mcgyver

  • Lid
Ethernetkaart werkend
« Reactie #41 Gepost op: 2007/07/05, 12:53:17 »
Deze http://forum.ubuntu-nl.org/topic/12288 al gezien?  (laatste post) Ik blijf het vreemd vinden dat je er niet uit komt.

Frank_S

  • Gast
Ethernetkaart werkend
« Reactie #42 Gepost op: 2007/07/05, 15:49:50 »
Ik kom er dus echt niet uit. heb zojuist geprobeerd te installeren met de alternate-cd en krijg hier de melding dat de DHCP-server niet of te langzaam werkt en dus geen ip-adres kan uitgeven (patch kabel vervangen helpt ook niet). in de config-software van de router zie ik echter dat DHCP aanstaat en dat er 4 pc's een ip-adres gekregen hebben (2 bedraad en 2 draadloos) waaronder dus de Ubuntu-pc.
Als ik de router ping vanaf de Ubuntu-pc krijg ik geen contact. In een log-file van de router zie ik dat er voortdurend OFFER's naar de Ubuntu-pc worden gestuurd (het toegwezen ip-adres) echter zonder resultaat.
Verder zie ik op de netwerkmonitor van de Ubuntu-pc dat ik aangesloten ben op het lokale netwerk.
Kortom: om gek van te worden.
O ja: de router gebruk ik al langer en werkt probleemloos met 3 pc's (heb ook al verschillende poorten uitgeprobeerd echter zonder resultaat)

Groet,

Frank

Offline vliegje20

  • Lid
Ethernetkaart werkend
« Reactie #43 Gepost op: 2007/07/05, 16:09:22 »
Ik kan alleen bevestigen wat CORVUS_CORAX zegt. Ik heb ook @home. Heb eigenlijk alleen maar met router met ubuntu gewerkt.

In mijn router het volgende ingesteld:
Computernaam ingegeven in de router.

DHCP en IP automatisch verkrijgen.

Toen ik de live cd van 7.04 probeerde kon ik gelijk op internet en ook na installatie geen enkel probleem om op internet te komen.

Ethernetkaart werkend
« Reactie #44 Gepost op: 2007/07/05, 17:20:13 »
Soms wanneer er een extra/nieuwe PC wordt aangesloten aan een router, wil het pas werken wanneer de router ff gereset is of ff uitgeplugged van het stroomnetwerk en daarna weer ingeplugged zodat het weer aangezet wordt.

Frank_S

  • Gast
Ethernetkaart werkend
« Reactie #45 Gepost op: 2007/07/05, 18:23:42 »
Router is precies zo ingesteld zoals hier beschreven en is vaker dan eens gereset.
Besturingssysteem zonder internetverbinding is m.i. niet de moeite waard.
Hou het maar bij Microsoft.
In ieder geval bedankt voor de genomen moeite,

Groet,
Frank