Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: beeldschermresolutie springt terug  (gelezen 5557 keer)

Offline Eddie

  • Lid
beeldschermresolutie springt terug
« Gepost op: 2010/01/05, 22:02:20 »
Hallo allemaal,

Ik heb een PC met Asus P5QL-E moederbord, een Asus EN6200LE grafische kaart en een Philips 150B3 monitor. Na het installeren van Ubuntu Studio 9.10 was mijn beeldschermresolutie 640x480 ipv 1024x768. Na veel gedoe met opnieuw installeren van drivers en aanpassen van xorg.conf ben ik in de situatie gekomen dat ik na  opstarten 800x600 heb en dat ik handmatig onder System>Preferences>Display de resolutie goed kan zetten. 'Save configuration' daarna helpt niet, de PC start weer op met 800x600.

Wat me opviel is dat er tijdens het opstarten even een ronddraaiend schijfje te zien is. Op dat moment is de resolutie goed. Daarna wordt het beeldscherm even zwart, het schijfje verschijnt weer maar in de te lage resolutie. Sinds kort gebruik ik dagelijks de grafische desktop en het elke keer handmatig goedzetten van de resolutie begint te vervelen. Daarom wil ik nog 1x een poging wagen om dit goed te krijgen. Als dat niet lukt met Ubuntu dan zal ik overstappen op een andere versie van Linux, waarschijnlijk SuSe. Van diverse collega's die al vele jaren professioneel met Linux werken hoor ik dat Ubuntu dit soort problemen over zichzelf afroept door veel te vaak en veel te snel te veranderen.

Nog enkele gegevens: de NVidia driver is momenteel 185.18.36 en de kernel die ik nu gebruik is 2.6.31.16 (kernels 2.6.31-15, 2.6.31-14 en 2.6.28-15 reageren precies hetzelfde). In xorg.conf staat o.a.:
"Device"   "GeForce 6200 LE"    (dit is inderdaad de grafische processor van mijn kaart)
"Screen"   "metamodes" "1024x768 +0+0"   (dit is de enige optie die hier staat. Na handmatig goedzetten van de resolutie meldt 'NVidia X Server Settings': "switched to MetaMode 1024x768")

Gaarne suggesties!

M.vr.gr.
Eddie

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: beeldschermresolutie springt terug
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/05, 22:07:09 »
Heb je die 185-driver gehaald uit systeem->beheer->hardwarestuurprogramma's?
Of ergens anders vandaan?

Offline Eddie

  • Lid
Re: beeldschermresolutie springt terug
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/06, 19:53:55 »
Hallo Lexaldo,

Als ik het me goed herinner heb ik hem via Synaptic gedownload. Met de versie die met de upgrade meegekomen was (180.... ?) kwam ik precies even ver. Ik heb nog allerlei dingen geprobeerd in xorg.conf die volgens anderen wel hielpen, dat werkte of helemaal niet (start na foutmeldingen op in een tekst-shell) of met nog lagere resolutie.

M.vr.gr.
Eddie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: beeldschermresolutie springt terug
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/06, 19:55:41 »
Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
tik in:
gksudo nvidia-settings

druk op Enter.

Nu onthoudt hij de wijzigingen wel, na herstart. Wegens rootbevoegdheid. :)

Offline Eddie

  • Lid
Re: beeldschermresolutie springt terug
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/08, 23:43:43 »
gksudo nvidia-settings

Nu onthoudt hij de wijzigingen wel, na herstart. Wegens rootbevoegdheid. :)

Hallo Pjotr,

Ik was niet meer 100% zeker dat ik het op deze manier al geprobeerd had, daarom heb ik het gisteravond nog een keer of drie geprobeerd met hier en daar een kleine wijziging in de volgorde (iets anders kon ik niet verzinnen). Bepaald niet tot mijn verbazing heeft het niet geholpen. Bij elke Ubuntu release die ik heb meegemaakt (vanaf 7.04) heb ik dit soort dingen meegemaakt. Meestal heb ik het na enkele avonden opgegeven omdat ik tot voor kort vrijwel altijd in de recovery mode draaide. Die noodzaak is vervallen en dat is op zich prettig maar nu komt dat probleem van die resolutie weer om de hoek kijken. Het valt toch vermoedelijk meer mensen op hoe vaak dit onderwerp in dit forum aan de orde komt.


M.vr.gr.
Eddie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: beeldschermresolutie springt terug
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/08, 23:51:24 »
Nou, ik heb er nog nooit problemen mee gehad, hoor.... En toch drie PC's in huis met verschillende Nvidia-videokaarten. Waaronder twee met dezelfde GeForce 6200 als jij.

Enfin, probeer eens het 173-stuurprogje; je hebt nu de 185. Bij mij thuis draaien de twee PC's met de 6200, beide op het 173-stuurprogramma. Bewuste keuze, omdat de 6200 al tamelijk "oud" is.

Daarna weer even in de slag met "gksudo nvidia-settings", voorzover nodig. Als volgt:
Citaat
In dat configuratieprogje doet u namelijk dit:

- Klik op "X Server Display Configuration" (linksboven, tweede van boven)

- Rechts in scherm: klik op tabblad Display (dat staat waarschijnlijk al open)

- Resolution: klik op de pijltjesknop achter "Auto"

- Kies de schermresolutie die u wil

- Klik op "Save to X Configuration File"

- Klik op "Afsluiten"

- Herstart uw computer volledig. Nu moet de schermresolutie goed staan.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/08, 23:53:52 door Pjotr »

Offline Eddie

  • Lid
Re: beeldschermresolutie springt terug
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/09, 20:40:35 »
Hallo Pjotr,

De procedure die je beschrijft komt me bekend voor, die doorloop ik dagelijks na het opstarten. Helaas helpt de 'save to X configuration' niet om het een volgende keer meteen goed te krijgen (dat had ik eerder ook al verteld).

Verder: mijn kaart met de 6200 GPU heb ik in augustus 2009 gekocht. Had ik moeten weten dat dat een 'oude' processor is? Had ik moeten weten dat daar de 173 driver bij hoort? Hoe wist jij dat dat de goede driver was? Ik heb even gegoogled op 'nvidia 173'. Zo ongeveer het eerste wat ik lees is:

"The NVIDIA driver follows a Unified Architecture Model in which a single graphics driver is used for all supported NVIDIA GPU products (see Appendix A, Supported NVIDIA GPU Products for a list of supported GPUs). The burden of selecting the correct driver is removed from the user, and the graphics driver is downloaded as a single file named

    NVIDIA-Linux-x86-173.14.12-pkg1.run

The package suffix (-pkg#) is used to distinguish between packages containing the same driver, but with different precompiled kernel interfaces. The file with the highest package number is suitable for most installations.

Support for "legacy" GPUs has been removed from the unified driver. These legacy GPUs will continue to be maintained through special legacy GPU driver releases. See Appendix A, Supported NVIDIA GPU Products for a list of legacy GPUs.

The downloaded file is a self-extracting installer, and you may place it anywhere on your system."


Uit wat hier staat begrijp ik dat zou jouw advies om terug te gaan naar oude drivers helemaal niet nodig zou moeten zijn!

Je zult inmiddels wel begrepen hebben dat ik absoluut geen Ubuntu fan meer ben. De enige reden waarom ik dat ooit geweest ben is omdat er onder Linux real-time applicaties gedraaid kunnen worden. Om dat goed te doen heb je ook een rt-kernel nodig. Voordat je die aan de gang hebt ........... (zucht). Gelukkig heb ik nu een hardware-oplossing die de rt-programma's overbodig maakt. Mijn schoonvader zou gezegd hebben: 'kost een paar centen maar dan heb je ook wat'.

Ik ben ook nooit een fan van Windows geweest, maar ik begrijp inmiddels heel goed dat de meeste mensen graag 100 Euro extra aan een PC besteden omdat ze dan een syteem hebben dat gewoon werkt. Ik heb in drie jaar tijd hier drie PC's gehad met Ubuntu. Ik heb er honderden uren aan moeten besteden om die werkend te krijgen. Bij alle drie ben ik tegen problemen aangelopen die niemand op kon lossen (USB-disks, ATA-errors, beeldschermresolutie). Deze tijdsbesteding is voor mij ook volledig nutteloos geweest. De manier waarop een probleem (niet) opgelost wordt na talloze forumbezoeken helpt niet bij het oplossen van het volgende probleem. Ubuntu is en blijft een chaos die alleen voor sommige computer-nerds aantrekkelijk is.


M.vr.gr.
Eddie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: beeldschermresolutie springt terug
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/09, 20:51:50 »
Ik herken helemaal niets van je kritiek. Maar dan ook totaal niet.

Ik vind Ubuntu bijna kinderlijk eenvoudig om te bedienen en te installeren; veel makkelijker dan Windows. En ik heb Ubuntu sinds 2006, toen ik een voltijds Ubuntugebruiker werd, op vele tientallen verschillende computers geïnstalleerd... In 99 % van de gevallen verloopt alles vlekkeloos en snel.

Dat geldt ook voor mensen met minimale computervaardigheden: ik heb een flink aantal van die categorie "aan Ubuntu geholpen", en de meesten zijn nog steeds dolblij met hun Ubuntu, want eindelijk hebben ze eens een computer die geen moeilijkheden veroorzaakt.

Vervelend voor je, dat Ubuntu bij jou allemaal zo veel problemen geeft... Maar ik vermoed (met alle respect overigens) dat het aan jouzelf ligt. En aan niets of niemand anders.

Offline nedbelg

  • Lid
Re: beeldschermresolutie springt terug
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/17, 17:25:55 »
Ik vermoed dat er toch meer aan de hand is; op mijn PC met Ubuntu 8.04 (2.6.24-23) was plotseling mijn resolutie (van 1600X1280) ineens verdwenen; het vervelende was ook, dat ik niet meer via de menu-balk bovenin bij de systeem configuratie kon komen; na wat speurwerk op internet via"sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg" de beeldscherm kaart opnieuw laten ontdekken; de nVidia driver wordt dan uitgeschakeld en kan ik wel een resolutie van 1280x768, maar niet hoger. Als ik de nVidia driver opnieuw activeer, treedt hetzelfde euvel weer op.
Het vervelende is, dat in een eerdere versie dit niet het geval was.

Wie weet raad ?

Bob

PS: ter info:
root@bob-desktop:/home/bob# sudo lshw -C video
  *-display UNCLAIMED     
       description: VGA compatible controller
       product: GeForce 8300 GS
       vendor: nVidia Corporation
       physical id: 0
       bus info: pci@0000:01:00.0
       version: a1
       width: 64 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: pm msi pciexpress vga_controller bus_master cap_list
       configuration: latency=0
« Laatst bewerkt op: 2010/01/17, 17:39:23 door nedbelg »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: beeldschermresolutie springt terug
« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/17, 17:44:12 »
« Laatst bewerkt op: 2010/01/17, 18:13:21 door Pjotr »

Offline nedbelg

  • Lid
Re: beeldschermresolutie springt terug
« Reactie #10 Gepost op: 2010/01/18, 14:11:16 »
Na veel vijven en zessen, 20 keer opnieuw opstarten, heb ik nu wel de goede resolutie terug maar kan ik geen gebruik meer maken van "het stuurprogramma met hardware versnelling voor recente grafische kaarten van NVIDIA". Elke keer dat ik dit probeer kom ik terug in een resolutie van iets van 800x600, waarbij tevens de muisgevoeligheid voor bepaalde velden in de menu's verstoord is waardoor je er niet mee kunt werken of iets instellen.
Ik laat het nu maar even zo. De tips werkten dus wel, maar slechts gedeeltelijk.

Bob

Ter aanvulling:
- via "gksudo displayconfig-gtk", het opgeven van een andere monitor en vervolgens een goede resolutie opgeven werkte.
- er voor gezorgd dat de nvidia settings mogelijkheid in het pakketbeheer aanwezig waren
- als ik die vervolgens aanroep via "gksudo nvidia-settings" krijg ik de opmerking dat ik blijkbaar niet de nvidia x-settings heb geactiveerd en dat ik dus niets kan doen
- als ik vervolgens wederom die activeer (via activatie van het hardware versnellingsprogramma) treedt of het euvel van de verkeerde resolutie weer op, of er komt een schermpje met "input not supported" en rest alleen een re-start, en via de recovery mode het opnieuw opbouwen van de x-server.

Conclusie: er moet iets mis zijn met het laatste stuurprogramma.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/19, 15:36:28 door nedbelg »

Offline nedbelg

  • Lid
Re: beeldschermresolutie springt terug
« Reactie #11 Gepost op: 2010/01/20, 13:33:16 »
Maar nee, toch niet het stuurprogramma!
Opeens was mijn PC (een ACER desktop 1610M met dubbel boot Linux-Ubuntu of Windows-7) zijn beeldscherm kwijt onder W7.
Opnieuw opstarten bracht geen soelaas.
Stroom eraf gehaald en in plaats van VGA aansluiting de DVI aansluiting (die het eerder begeven had) geprobeerd.
En jawel, beeld op W7 via de DVI aansluiting.
Ubuntu opgestart en jawel: de correcte monitor wordt ontdekt, het nVIDIA stuurprogramma werkt en ineens valt alles wel te configureren.
Rare machines die computers; nou had ik ook wel eens eerder problemen gehad met mijn netwerkkaart, waarddoor ik zowel onder Ubuntu als onder Windows geen verbinding meer kreeg met de router.
Ook toen was de oplossing: stroom (spanning!!) er af en opnieuw opstarten.
Blijft vreemd want de aansluiting is wel keurig geaard en zo.

Bob