Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Na update op Acer Aspire 5542G werkt mijn geluid niet meer in Ubuntu (64bits)  (gelezen 4743 keer)

Hallo allemaal,
Ik ben al de hele ochtend en deel van de middag bezig om dit probleem nu eens op te lossen. Eigenlijk heb ik het probleem al sinds juni. Ik deed toen een keer een update en daarna had ik geen geluid meer. Onder Windows 7 werkt mijn geluid prima.

Mijn systeem:
Acer Aspire 5542G
Ubuntu 10.04 LTS - the Lucid Lynx

$ lspci | grep Audio
00:14.2 Audio device: ATI Technologies Inc SBx00 Azalia (Intel HDA)
02:00.1 Audio device: ATI Technologies Inc RV710/730

$ wget -O alsa-info.sh http://alsa-project.org/alsa-info.sh && bash ./alsa-info.sh
bracht me het bijgevoegde document.

Ik heb verscheidene troubleshoot stappenplannen gevolgd, maar nog geen oplossing gevonden. alsamixer lijkt te werken en het geluidsapparaat wordt goed gedetecteerd. Ik kan afspeelprogramma's wel gewoon gebruiken maar er komt dus geen geluid uit mijn speakers en/of headphone.
De boel is niet gemute in de Sound Preferences van Ubuntu.

Ik heb zojuist in Synaptic Package Manager op installed alsa gezocht en alles laten herinstalleren, maar dit heeft het probleem ook niet verholpen.

Wie heeft er nog tips voor mij of gewoon een oplossing, dat mag ook?  O0
« Laatst bewerkt op: 2011/01/19, 12:09:34 door Gullydwarf »

Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline joop905

  • Lid
Re: Na update werkt mijn geluid niet meer in Ubuntu (64bits)
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/12, 16:12:59 »
Of deze Multimedia-ondersteuning compleet maken in Ubuntu 10.04 LTS
http://wiki.ubuntu-nl.org/MultimediaOndersteuningLucid


grj

Re: Na update werkt mijn geluid niet meer in Ubuntu (64bits)
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/12, 17:06:15 »
Dank je wel Cheap Applications, ik vroeg me al af of er meerdere waarden waren die ik kon invullen in die alsa-base.conf bij model. Op die website die je voorstelt staat een linkje naar een handig txt-bestand.
De voorgestelde waarden werken allemaal niet, maar voor mij werkt de waarde acer wel gewoon. Lekker voor de hand liggend. Misschien is ondersteunt het niet direct alle functionaliteit van mijn model laptop, maar ik heb nu geen tijd om het helemaal te testen. In ieder geval kan ik nu weer muziek luisteren als ik zit te werken!

En daar was ik dus al uren mee zoet...

Re: Na update werkt mijn geluid niet meer in Ubuntu (64bits)
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/12, 19:41:59 »
http://sites.google.com/site/computertip/ is pjotr's site, ik gebruik het altijd als er iets mis is. 7/10 keer kan die site me helpen, dus ik zou hem bewaren als ik jou was ;)
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Na update werkt mijn geluid niet meer in Ubuntu (64bits)
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/13, 14:02:27 »
Omdat mijn hoofdtelefoon nog niet werkt probeerde ik een aantal andere models uit, maar dat heeft nog niet mogen baten. Toen ik zocht op Ecosia of er misschien andere models beschikbaar waren die meer leken op mijn model kwam ik http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/geen-geluid-acer-aspire-5310/ tegen. Dus ik ging proberen linux-backports-modules te installeren, maar kon deze in Synaptic Package Manager al niet vinden. Dus maar via een shell geprobeerd, maar daar kreeg ik ook de boodschap dat die package niet gevonden kan worden.

Heeft iemand hier meer informatie over?

Ik heb net trouwens maar linux-backports-modules-alsa-lucid-generic geinstalleerd in de hoop dat dat is wat ik moet hebben. Ik moet nu dus even herstarten om te testen of het werkt. Update in een paar minuten.

update: Nou, mijn geluid werkt nog steeds met model=acer, maar mijn koptelefoon nog steeds niet en dat is toch best essentieel, omdat ik vaak in stilteruimtes zit te werken :-((
« Laatst bewerkt op: 2011/01/13, 14:09:29 door Gullydwarf »

Ik heb het main topic aangepast omdat het toch essentieel blijkt op welke laptop ik zit te werken.
Daarbij bump ik mijn topic, omdat ik nog niet verder ben gekomen!

Lees dus aub het topic nog even door en als je extra informatie hebt geef het dan aub door.