Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu server  (gelezen 866 keer)

Offline Yasje

  • Lid
Ubuntu server
« Gepost op: 2016/01/24, 15:50:07 »
Hallo,

Ik ben van plan om ubuntu server te gaan gebruiken maar heb paar vragen erover...

1. is het mogelijk om vanaf elke pc/laptop/tablet om erin te komen? net als bijvoorbeeld teamvieuwer
2. ik wil graag me programmeer projecten opslaan zoals ( python/ C/C#/C++ )
3. hoe is de beveiliging ervan?
Go for it!

Re: Ubuntu server
« Reactie #1 Gepost op: 2016/01/25, 13:42:10 »
Hallo,

Ik ben van plan om ubuntu server te gaan gebruiken maar heb paar vragen erover...

1. is het mogelijk om vanaf elke pc/laptop/tablet om erin te komen? net als bijvoorbeeld teamvieuwer
2. ik wil graag me programmeer projecten opslaan zoals ( python/ C/C#/C++ )
3. hoe is de beveiliging ervan?
1. je kan gewoon teamviewer gebruiken
2. je kan verschillende servers installeren zoals Samba (als je met Win of Mac wil benaderen  het wil benaderen), FTP e.d.
3. je zet natuurlijk de firewall aan en je kan via https (met behulp van een self-signed certificaat of je neemt een certificaat), je zet ClamAV erop voor de eventuele Win virussen.
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu server
« Reactie #2 Gepost op: 2016/01/26, 16:53:59 »
Op een server is meestal geen grafische omgeving aanwezig, dus teamviewer en dergelijke gaan dan niet. Een grafische interface installeren kan uiteraard wel, maar de meeste instellingen zal je toch via het bewerken van configuratiebestanden doen. En dat kan prima vanuit de terminal.
En die kan je makkelijk vanop afstand bedienen via SSH. (Putty is er voor Windows)

Bestanden opslaan kan via Samba of NFS, geen probleem.

De beveiliging kan je zelf instellen met een loginnaam en wachtwoord als je dat wil.