Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 7.10 met alle updates =8.04??  (gelezen 10916 keer)

Offline duckie999

  • Lid
7.10 met alle updates =8.04??
« Gepost op: 2008/03/05, 21:10:49 »
Hoi,

Ik heb nu 7.10 draaien. Naar alle tevredenheid mag ik wel zeggen,
maar.......
als ik alle updates bijhoud en installeer, heb ik dan dan toch straks een 8.04 systeem?

Of zijn er "grondige" veranderingen merkbaar/zichtbaar in de nieuwe versie, om toch een overstap te -moeten-
maken?

Alvast bedankt.

Offline BlackBurn

  • Lid
    • http://www.robmaas.eu
7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/05, 21:17:39 »
Wat ik begrepen heb, wordt er meestal aangeraden om een nieuwe versie wel opnieuw te installeren echter wordt er ook een update mogelijkheid geboden.

Wat je vast zou kunnen doen is je home folder op een aparte partitie te zetten, dat scheelt al een hoop last bij een evt. nieuwe installatie.
Live to win, dare to lose
http://www.robmaas.eu

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/05, 21:26:36 »
Gewoon schoon beginnen dadelijk, raad ik aan. Dus niet opwaarderen maar formatteren en schoon installeren. Dat scheelt een hoop rare problemen.

8.04 is zeker de moeite waard, want hoge kwaliteit: het wordt weer een LTS-versie met extra betrouwbaarheid en stabiliteit.

Quatroking

  • Gast
7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/05, 21:29:49 »
Nieuwe installatie is zeker aangeraden. Laatste keer dat ik via update m'n 7.04 naar 7.10 omzette, was m'n pc een hele dag bezig. Nieuwe installatie maakt je hele systeem weer schoon en laat het soepeler draaien dan ooit.

Offline panzervos

  • Lid
7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/05, 22:37:07 »
Een nieuwe installatie is vaak ook sneller dan een upgrade.
En je weet zeker dat je een "schoon" systeem hebt.

Offline Tom

  • Lid
7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/05, 22:39:17 »
De live CD formateerd toch automatisch als je aangeeft,, gebruik de hele schijfruimte.
Of mis ik iets.
Zo heb ik het toch gedaan vanaf Feisty 7.04 .
Grtz Tom.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Kees3

  • Lid
7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/06, 09:25:09 »
Citaat van: duckie999
Hoi,

Ik heb nu 7.10 draaien. Naar alle tevredenheid mag ik wel zeggen,
maar.......
als ik alle updates bijhoud en installeer, heb ik dan dan toch straks een 8.04 systeem?

Of zijn er "grondige" veranderingen merkbaar/zichtbaar in de nieuwe versie, om toch een overstap te -moeten-
maken?

Alvast bedankt.
Als je alle updates installeert krijg je geen 8.04 systeem. Updates zijn namelijk vooral kleine programma updates en veiligheidsupdates. De grotere programma updates en wijzigingen krijg je niet binnen via het normale update systeem.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/06, 09:32:11 »
De grote upgrades komen wel binnen via het normale update systeem:


Het is alleen nog wel beter en sneller om een verse installatie te doen.

PieterD

  • Gast
7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/06, 09:44:10 »
Citaat van: Quatroking
Nieuwe installatie maakt je hele systeem weer schoon en laat het soepeler draaien dan ooit.
Uh?? Lijkt het dan tóch op Windows....?

Offline Dave

  • Lid
7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/06, 09:45:06 »
Ik heb het idee dat er eea langs elkaar heen gaat hier.

Wie gewoon z'n systeem met updates voert krijgt niet automatisch de volgende versie, ook niet van alle software.

Daarvoor moet je een upgrade doen, dan wel.
Gaat meestal ook prima maar zoals al gezegt, een geheel schone installatie is altijd te prefereren, al was het maar dat je met problemen een helder beeld kunt krijgen zonder vaag gedoe.

Ging voorheen voor windows ook op. Vista nu echter installeerd zich bij een upgrade eerst náást XP waarna die verwijderd wordt.
Dan moet je dus al direkt beginnen met defragmenteren na installatie.

Offline ubby

  • Lid
7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #10 Gepost op: 2008/03/06, 10:58:09 »
Ik wil volgende maand natuurlijk de nieuwe versie maar kan ik dan een backup (op dvd) van de home map maken om de instellingen (Thundebird mail etc.) weer terug te kunnen zetten?

Offline bwman

  • Lid
7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #11 Gepost op: 2008/03/06, 11:14:31 »
dat kan maar als je je home partitie apart hebt staan van je root hoef je enkel je root partitie te formatteren, en je programma)s die je het meest gebruikt te herinstalleren alles op je home blijft gewoon staan.Back uppen moet je zo wie zo op tijd en stond doen.
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

Offline BlackBurn

  • Lid
    • http://www.robmaas.eu
7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #12 Gepost op: 2008/03/06, 11:42:56 »
Citaat van: PieterD
Citaat van: Quatroking
Nieuwe installatie maakt je hele systeem weer schoon en laat het soepeler draaien dan ooit.
Uh?? Lijkt het dan tóch op Windows....?
Dit heeft niet zozeer te maken met Windows of Linux, maar een nieuwe versie heeft vaak (net als Windows en andere OS'en) redelijk wat wijzigingen waarvan zich er veel onder de motorkap bevinden. Als je gaat updaten kan het zijn dat er oude bestanden blijven staan, niet goed overschreven worden, niet goed met evt. zelf ingestelde configuraties werken, etc. Als je na het updaten problemen ondervind zijn deze ook heel lastig te achterhalen, ligt het aan de update, een configuratiefout, etc.

Om deze redenen wordt vaak bij een nieuwe versie aangeraden om echt vanaf 0 te beginnen een bijkomend voordeel is vaak dat evt. oude niet gebruikte programma's etc. ook verdwijnen, zodat je systeem weer helemaal optimaal is.

Om dit laatste proces te versnellen is het natuurlijk slim om je /home op een aparte partitie te zetten, dan is de nieuwe installatie nml. zo gedaan. Je installeert nml. de nieuwe versie, zorgt dat /home weer naar de juiste partitie verwijst en je klikt in synaptic je gewenste programma's aan. Enige nadeeltje zijn misschien nog wat drivers, maar dit is systeem afhankelijk.

Ik kan je verzekeren dat dit over het algemeen heel wat minder werk in handen heeft als een her installatie van Windows, zelfs als je profielen en documenten apart zou hebben staan.
Live to win, dare to lose
http://www.robmaas.eu

Offline ubby

  • Lid
7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #13 Gepost op: 2008/03/06, 13:09:43 »
Ok, ik snap hem.
Normaal backup alleen bepaalde mappen en nooit de gehele home map.

Offline aartje

  • Lid
7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #14 Gepost op: 2008/03/06, 13:41:32 »
Wat ook erg handig is, is om een lijst te maken van de namen van alle
packages die je ge-installeerd hebt.
Dit doe je door het commando
dpkg -l > geinstalleerde_packages
Je kunt dan controleren na een installatie van een nieuwe ubuntu welke
packages er nog meer ge-installeerd moeten worden door o
 hier etzelfde te doen en dan de twee bestande met elkaar te vergelijken.

Offline BlackBurn

  • Lid
    • http://www.robmaas.eu
7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #15 Gepost op: 2008/03/06, 14:03:59 »
Citaat van: aartje
Wat ook erg handig is, is om een lijst te maken van de namen van alle
packages die je ge-installeerd hebt.
Dit doe je door het commando
dpkg -l > geinstalleerde_packages
Je kunt dan controleren na een installatie van een nieuwe ubuntu welke
packages er nog meer ge-installeerd moeten worden door o
 hier etzelfde te doen en dan de twee bestande met elkaar te vergelijken.
Daar had ik nog niet aan gedacht, maar dat is een goed idee :)
Misschien idee om daar een keer ee HOWTO over te maken het snel opnieuw installeren van het systeem.
Live to win, dare to lose
http://www.robmaas.eu

Offline Dave

  • Lid
7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #16 Gepost op: 2008/03/06, 15:05:25 »
Citaat van: ubby
Ok, ik snap hem.
Normaal backup alleen bepaalde mappen en nooit de gehele home map.
alleen je eigen data en verder van de verborgen mappen waarvan je graag instellingen (mail/chat/ftp/add-ons enz) wilt behouden.

Offline ubby

  • Lid
7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #17 Gepost op: 2008/03/06, 15:32:31 »
Ok, bedankt:-)

7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #18 Gepost op: 2008/03/06, 16:53:07 »
een update is wat anders dan een upgrade.

updates maken een systeem stabieler....

upgrades voegen extra functionaliteit toe... al bevatten sommige updates ook een toevoeging van functionaliteit... maar dan bijvoorbeeld op package niveau

een schone installatie van 8.04 is een stuk beter dan een continu geupgrade systeem... anders zou je vanaf de eerste versie van ubuntu steeds kunnen upgraden tot je bij 8.04 uitkomt...en dat gaat niet echt lukken lijkt me :)

Quatroking

  • Gast
7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #19 Gepost op: 2008/03/06, 16:57:21 »
updates kunne ook extra functies toevoegen, hoor. En upgrades kunnen het systeem ook stabieler maken.

Een update is meestal een kleine fix, wat spul aangepast. een upgrade is vaker veel groter en brengt veel meer met zich  mee.

7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #20 Gepost op: 2008/03/06, 17:06:01 »
Als ik de update-manager start, krijg ik de melding dat het systeem up-to-date is. Er verschijn geen mededeling dat er een nieuwere versie 8.04 beschikbaar is. Er is dus ook geen upgrade mogelijk. Hoe kan ik deze upgrade binnenkrijgen? Moet ik iets veranderen in de update instellingen?

7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #21 Gepost op: 2008/03/06, 17:41:47 »
Citaat van: Aquamarijn
Als ik de update-manager start, krijg ik de melding dat het systeem up-to-date is. Er verschijn geen mededeling dat er een nieuwere versie 8.04 beschikbaar is. Er is dus ook geen upgrade mogelijk. Hoe kan ik deze upgrade binnenkrijgen? Moet ik iets veranderen in de update instellingen?
upgrade is zeker wel mogelijk!!

Edikt075

  • Gast
7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #22 Gepost op: 2008/03/06, 17:43:56 »
Citaat van: Quatroking
updates kunne ook extra functies toevoegen, hoor. En upgrades kunnen het systeem ook stabieler maken.

Een update is meestal een kleine fix, wat spul aangepast. een upgrade is vaker veel groter en brengt veel meer met zich  mee.
een upgrade is hetzelfde als een update maar in ubuntu betekent een upgrade een nieuwe distro en een update een vernieuwde package

7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #23 Gepost op: 2008/03/06, 17:44:32 »
Waar staat dat dan?

7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #24 Gepost op: 2008/03/06, 17:51:28 »
Op het bovenstaande screenshot staat duidelijk een knop upgrade. Deze is bij mij niet te vinden. Wel de mededeling dat het systeem up-to-date is.