Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: problemen met video kaart  (gelezen 1413 keer)

namakpicco

  • Gast
problemen met video kaart
« Gepost op: 2008/06/30, 14:05:37 »
Hallo,
na mijn laatste update waar ik wat problemen mee had omdat mijn computer tijdens het dowloaden vastliep en ik heel wat heen en weer moest proberen voor ik het weer goed kreeg kan ik mijn resolutie niet meer goed instellen. Ik krijg hem niet meer hoger dan 640x480 en 56 kz. Dat was voorheen anders/beter. Ik heb niet echt een idee wat ik voor een videokaart in mijn computer heb eentje van Geforce 440 of 460. Ik heb het als geprobeerd met gksudo displayconfig -gtk. Hij begon ook goed tot ik weer iets in moest typen maar niet wist wat. Wat ook gebeurd is als ik in bepaalde programmas zit dat ik niets aan kan klikken het verspringt dan en laat zich niet openen,bevestigen of afsluiten.
alvast bedankt

oceanic

  • Gast
problemen met video kaart
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/30, 14:23:04 »
Voor de diagnose is het volgende handig
1)
xorg.conf bestand
en dan het gedeelte waar Driver staat » wat staat er achter?
en achter mode (de resoluties)?
je vind het bestandje in /etc/X11/xorg.conf

2)
log bestand
/var/log/Xorg.0.log

namakpicco

  • Gast
problemen met video kaart
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/30, 14:33:24 »
Gezien ik een behoorlijke leek ben in het linux/ubuntu gebeuren snap ik niet waar ik het moet zoeken. Ik heb het in de terminal geprobeerd maar kreeg alleen command not found. Dus voor mij is het beter als het net iets duidelijker wordt beschreven. Bedankt.

problemen met video kaart
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/30, 14:41:15 »
probeer eerst uw driver terug te installeren via systeem=>beheer=>hardware drivers. misschien dat na een herstart het probleem al is opgelost.

zoniet, dan kunt ge inderdaad eens de terminal openen (of alt+f2) en dit typen:
gksudo displayconfig-gtk  (let op de schrijfwijze)

hier moet ge naar mijn weten niets zelf beginnen in te typen, maar gewoon kiezen.

Offline mcgyver

  • Lid
problemen met video kaart
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/30, 15:06:20 »
xorg conf vindt je door in je terminal in te tikken:

cat /etc/X11/xorg.conf

namakpicco

  • Gast
problemen met video kaart
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/30, 15:15:11 »
Als ik bij hardware kijk is de driver goed geinstalleerd. Ik weet ook dat een keer de 3D gedeactiveerd was wat ik toen veranderd heb. Dat lijkt goed te zijn. Ook als ik via de Terminal met intoetsen van displayconfig werk kom ik in de instelling en kan ik niet hoger dan 640x480. Ik kan verder niets kiesen. Zou het niet toch iets met het update te maken kunnen hebben of is mijn video kaart of het slot op het moederboard stuk. Ik heb namelijk onder windows altijd het probleem gehad dat hij vastliep en ik kan hem zo ook niet resetten dan krijg ik moederboard gepiep 8xkort3xkort en 1xkort. Vandaar dat ik het ook onder hardware heb gezet. Als ik hem in plaats van te resetten gewoon uitzet en na een tijd weer opstart loopt hij gewoon. Maar hoe dan ook blijft mijn resolutie nu te laag.

problemen met video kaart
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/30, 16:50:05 »
In synaptic kijken of nvidia-glx is geinstalleerd, Systeem>Beheer>Synaptic zoeken op nvidia-glx. Als deze geinstalleerd is(er staat dan een groen vakje voor)je xorg.conf posten. In de terminal, onder Hulpmiddelen, cat /etc/X11/xorg.conf typen en dan enter zoals mcgyver schreef. Tekst kopieren en hier in een bericht plakken.
Als je het tussen tags plakt blijft het overzichtelijk. (code)tekst(/code), () vervangen door [] dit geeft dit tekstProbeer dit eens voordat je je kaart afschrijft.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline jan11000

  • Lid
problemen met video kaart
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/30, 17:03:20 »
With ubuntu 8.04, dpkg-reconfigure xserver-xorg is not the same anymore, now you can install your keybord and more with this.
But your videocard and monitor goes like this,
start in safe mode,
choose the last options with the "Try to fix X-server",
Here ubuntu will search and identify your monitor and videocard, so you have all your posssible settings.
Then reboot and install your videcard driver.(i use envy for this).

namakpicco

  • Gast
problemen met video kaart
« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/01, 12:33:27 »
Ik klink nou waarschijnlijk als een absolute amateur wat ik schijnbaar ook ben want ik kom niet in de veilige modus. Ik heb het met F8,F5 ,F 11 en alles wat verder nog in mij opkwam geprobeerd maar ik kom er niet in. De opties met cat/etc/X11/xorg.conf lukte niet. Dus hoe kom in in de veilige modus???

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
problemen met video kaart
« Reactie #9 Gepost op: 2008/07/01, 12:34:39 »
Citaat van: namakpicco
Ik klink nou waarschijnlijk als een absolute amateur wat ik schijnbaar ook ben want ik kom niet in de veilige modus. Ik heb het met F8,F5 ,F 11 en alles wat verder nog in mij opkwam geprobeerd maar ik kom er niet in. De opties met cat/etc/X11/xorg.conf lukte niet. Dus hoe kom in in de veilige modus???
Druk een paar keer op de Escape toets (Esc), en begin er al mee zodra het BIOS-scherm verschijnt.