Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual-boot: Ubuntu 7 naast Windows XP  (gelezen 5070 keer)

monnick

  • Gast
Dual-boot: Ubuntu 7 naast Windows XP
« Gepost op: 2008/04/23, 11:36:40 »
Ik ben bezig met het installeren van Ubuntu naast mijn Windows XP installatie. Hierbij gebruik ik de volgende tutorial: http://www.ubuntu-nl.org/...stallatie/dualboot_gutsy/

Ik heb al ervaring met het installeren van Ubuntu, maar niet met het verdelen van de partities. Hiermee kom ik nu in de knel. Volgens de tutorial moet ik na afloop van het herindelen van de harde schijf 4 partities hebben:

1. Partitie voor Windows XP (100 GB) NTFS mountpoint: /media/windows
2. Partitie voor installatie Ubuntu (6 GB) EXT3 mountpoint: /
3. Partitie voor eigen bestanden onder Ubuntu (34 GB) EXT3 mountpoint: /home
4. Swap partitie (2 GB)

Wanneer de partitie-indeler van Ubuntu gestart werd stonden er al 3 partities:

1. FAT16 - 73 MB (used 33 MB)
2. NTFS (windows)
3. FAT32 - 3758 MB (used 1800 MB)
(4. Free Space)

Hierdoor bestaan dev/sda1, dev/sda2, dev/sda3 dus al.

Wanneer ik nu - zoals de tutorial beschrijft - probeer van Free Space een nieuwe partitie te maken, en wel als eerste de partitie voor de Ubuntu installatie. Wordt de partitie succesvol gemaakt, maar vervolgens veranderd de naam van freespace in onbruikbaar. Het is nu dus niet meer mogelijk om de resterende 2 partities te maken.

Nu meen ik ergens gelezen te hebben dat je onder normale omstandigheden maximaal 4 partities kan hebben. Dit zou mijn probleem kunnen zijn, omdat na het maken van de 4de partitie de FreeSpace onbruikbaar wordt.

Nu is mijn vraag, hoe kan ik dit omzeilen, kortom een oplossing :) Verder vraag ik mij ook af waar de FAT16 en FAT32 partities voor zijn?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. :)

Offline Roel1963

  • Lid
Dual-boot: Ubuntu 7 naast Windows XP
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/23, 11:47:38 »
Waarschijnlijk zijn de FAT partities recoverypartities die gebruikt worden door Windows. Die kun je daarom dan ook niet weghalen als je met Windows wil blijven werken (of je moet via een menu in Windows recovery-CD's of DVD's kunnen maken).

Wat het aantal partities betreft, waarschijnlijk kun je de open ruimte invullen met logische in plaats van primaire partites, maar ik weet niet zeker of de partitie met aanhechtpunt / dat pikt.

Offline ptb

  • Lid
Dual-boot: Ubuntu 7 naast Windows XP
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/23, 12:11:58 »
Volgens mij,ik weet niet meer waar ik dat gelezen heb, kan je 3 primaire partities op 1 schijf kwijt.Als de 3 die je er nu op hebt staan primair zijn (sowieso de fat16 en NFTS) kan je in de resterende ruimte alleen nog  extended partities kwijt.ik zou even kijken naar de fat 32 partitie die benaderbaar zou moeten zijn vanuit xp.De inhoud daarvan kopieren naar de nfts en daarna de partie verwijderen bij de installatie.Daarop de / partitie aanmaken met de grootte die je nodig vindt  gevolgd door /home en swap.Maar zeker eerst kijken of wat je op fat32 hebt staan nog nodig is.Van de fat 16 zou ik afblijven als ik niet wist waarvoor die is.a

Offline Kees3

  • Lid
Dual-boot: Ubuntu 7 naast Windows XP
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/23, 12:15:37 »
Aanvulling op Roel1963. De / partitie vind het prima om op een extended partitie te staan.

monnick

  • Gast
Dual-boot: Ubuntu 7 naast Windows XP
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/23, 12:18:07 »
@ Roel1963; Dus volgens jou zou ik nu gewoon nog 3 logische partities (en geen primaire, want daar zit ik aan de limiet van 3/4) kunnen maken (van respectievelijke groottes) en daarom alles installeren?

@ptb; stomme vraag misschien maar hoe check ik wat er op de FAT32 partitie staat, ik kan hem namelijk niet 1,2,3 via Windows benaderen.

Alvast bedankt.

Offline Roel1963

  • Lid
Dual-boot: Ubuntu 7 naast Windows XP
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/23, 12:24:53 »
Citaat van: Ditbenik
Aanvulling op Roel1963. De / partitie vind het prima om op een extended partitie te staan.
Thanks, ik wist het niet meer zeker en ik vind het niet leuk om verkeerd advies te geven.

Citaat van: monnick
@ Roel1963; Dus volgens jou zou ik nu gewoon nog 3 logische partities (en geen primaire, want daar zit ik aan de limiet van 3/4) kunnen maken (van respectievelijke groottes) en daarom alles installeren?
Volgens mij wel, maar check even of je de andere partities kunt benaderen. Het viel mij namelijk op dat ik MIJN FAT32 partite (recovery) niet kan benaderen met Windows maar moeiteloos met Ubuntu (probeer dit anders met de Ubuntu Live CD).

monnick

  • Gast
Dual-boot: Ubuntu 7 naast Windows XP
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/23, 13:12:28 »
Super bedankt voor jullie hulp. Ik kon inderdaad alle partities voor Ubuntu als Logische Partitie instellen. Zowel Ubuntu als Windows XP werken nu als een trein!

*nu nog internet op Ubuntu fixen* :)

Offline ptb

  • Lid
Dual-boot: Ubuntu 7 naast Windows XP
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/23, 14:58:34 »
al weer wat geleerd.

Dual-boot: Ubuntu 7 naast Windows XP
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/23, 16:17:15 »
Citaat van: monnick
Super bedankt voor jullie hulp. Ik kon inderdaad alle partities voor Ubuntu als Logische Partitie instellen. Zowel Ubuntu als Windows XP werken nu als een trein!

*nu nog internet op Ubuntu fixen* :)
Het fixen van Internet hoort een piece-of-cake te zijn. Ik weet niet welke provider je hebt, maar meestal hoort Ubu het al plug-and-play te doen.

Wil het Internet niet direct werken, doe dan het volgende:
> Start de computer op onder Windows
> Klik met rechts op Deze Computer en kies Eigenschappen
> Ga naar tabblad Netwerkidentificatie (of zoiets) en schrijf de computernaam op (let op: hoofdlettergevoelig bij de meeste providers!)
> Start de computer opnieuw op, dit keer onder Ubu
> Open de Netwerkinstellingen (weet even niet uit mijn hoofd hoe dat moet, zit achter een Win-bak, want mijn Ubu heeft geen internetverbinding...) en blader door de tabs
> Bij een van de tabs kan je de computernaam opgeven (kan ook al tijdens de installatie!). Voer hier de naam in die je hebt overgeschreven uit Windows.
> Sluit alle vensters en probeer het opnieuw

Als het goed is, zou het Internet het nu moeten doen. Ik weet bijvoorbeeld dat @Home tijdens de installatie een eigen computernaam toewijst aan jouw PC, om jouw PC in hun netwerk te herkennen. Hiervoor werkt bovenstaande how-to.