Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: grub boot floppy backup  (gelezen 1546 keer)

ubuntuNewb

  • Gast
grub boot floppy backup
« Gepost op: 2007/07/18, 21:58:34 »
ik heb dual boot van win xp en ubuntu feisty. Ik heb het opstartgedeelte van grub op een diskette gezet zodat ik het mbr niet moest veranderen. Ik heb gewoon ergens tijdens de installatie procedure van ubuntu gezegd dat hij het dus op een floppy moest zetten in plaats van op het mbr.

Nu dit werkt: Want als de floppy insteekt dan start grub op en als de floppy niet insteekt dan start win xp op alsof er niets aan de hand is.

Maar als ik die floppy ga bekijken voor te zien wat er nu juist opstaat dan zie ik helemaal niets staan. Het LIJKT een lege diskette. Dus nu men vraag: Hoe maak ik een backup floppy van die bootfloppy

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
grub boot floppy backup
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/18, 22:43:25 »
Geen antwoord op je vraag, maar wel een dringend advies: zet Grub gewoon alsnog in je MBR. Een diskette is een gruwelijk onbetrouwbaar en kwetsbaar medium. Alsnog Grub in je MBR zetten doe je zo:
https://wiki.ubuntu.com/NlFaq#head-ca959a7c7f0ae292fe40468c1bd30b6a4074e6e0
(helemaal bovenaan, deze instructie is ook volledig bruikbaar voor jou).

En wees niet bang, je PC blijft gewoon tweevoudig opstartbaar (dus je kunt in Grub kiezen uit Windows en Ubuntu).

Groet, Pjotr.

NoiK

  • Gast
grub boot floppy backup
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/18, 22:50:25 »
grub menu vind ik wel erg handig
alleen snap niet echt de indeling die voor schijven wordt gebruikt..
stel je bent je partitie kwijt waar een OS op zit, hoe kom je er achter welke dat is..
keb dit al 2 x meegemaakt en ben er niet achter kunnen komen welke het was..
nog tips voor een prog om hdx,y te kunnen bekijken?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
grub boot floppy backup
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/18, 22:55:25 »
Citaat van: NoiK
grub menu vind ik wel erg handig
alleen snap niet echt de indeling die voor schijven wordt gebruikt..
stel je bent je partitie kwijt waar een OS op zit, hoe kom je er achter welke dat is..
keb dit al 2 x meegemaakt en ben er niet achter kunnen komen welke het was..
nog tips voor een prog om hdx,y te kunnen bekijken?
Gebruik daarvoor de Gparted LiveCD. Handig stuk gereedschap. Je haalt hem hier:
http://gparted.sourceforge.net/livecd.php
PC opstarten vanaf de Gparted LiveCD en je kunt je partities bekijken (en desgewenst bewerken).

Je Windows staat natuurlijk op een partitie met bestandssysteem FAT32 of NTFS, en Ubuntu staat op een partitie met EXT3 bestandssysteem. Aan het bestandssysteem (hoe de partitie is geformatteerd) kun je dus zien om welk besturingssysteem het gaat.

Offline Dave

  • Lid
grub boot floppy backup
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/19, 10:21:45 »
Citaat van: ubuntuNewb
ik heb dual boot van win xp en ubuntu feisty. Ik heb het opstartgedeelte van grub op een diskette gezet zodat ik het mbr niet moest veranderen. Ik heb gewoon ergens tijdens de installatie procedure van ubuntu gezegd dat hij het dus op een floppy moest zetten in plaats van op het mbr.

Nu dit werkt: Want als de floppy insteekt dan start grub op en als de floppy niet insteekt dan start win xp op alsof er niets aan de hand is.

Maar als ik die floppy ga bekijken voor te zien wat er nu juist opstaat dan zie ik helemaal niets staan. Het LIJKT een lege diskette. Dus nu men vraag: Hoe maak ik een backup floppy van die bootfloppy
en als je in ubuntu verborgen bestanden weergeven aanzet?

grub boot floppy backup
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/19, 13:04:56 »
hoogstwaarschijnlijk bekijkt "ubuntuNewb de floppy in Windows en sja dan zie je nix en lijkt de floppy leeg.

Bekijk de floppy maar eens vanuit Ubuntu.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

ubuntuNewb

  • Gast
grub boot floppy backup
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/19, 14:02:12 »
Bedankt, voor de reacties, maar ik bekijk de floppy vanuit ubuntu, en ook met de show hidden files optie aangevinkt is er niets op te zien. Maar ik had ooit is ergens gelezen dat het kopieren moest lukken met een commando "dd" ofzoiets?

Voor de floppy in ubuntu te bekijken klik ik gewoon op floppy drive waarna hij vervolgens floppy0 mount? en daar was dus niks te zien

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
grub boot floppy backup
« Reactie #7 Gepost op: 2007/07/19, 18:43:06 »
Het is eigenlijk heel simpel ........
De bootsector van de floppy bevat grub, maar het opstartmenu staat gewoon op de hardeschijf als /boot/grub/menu.lst
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

ubuntuNewb

  • Gast
grub boot floppy backup
« Reactie #8 Gepost op: 2007/07/20, 14:01:43 »
ja ok, maar hoe maak ik daar dan een backup floppy van :d

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
grub boot floppy backup
« Reactie #9 Gepost op: 2007/07/20, 14:19:33 »
Nou, gebruik gewoon deze instructie om Grub te zetten in de MBR van een nieuwe diskette:
https://wiki.ubuntu.com/NlFaq#head-ca959a7c7f0ae292fe40468c1bd30b6a4074e6e0

Natuurlijk wel even in het laatste commando (setup), de vermelding hd0 vervangen door fd0. Dat wordt dus: setup (fd0)

Groet, Pjotr.

ubuntuNewb

  • Gast
grub boot floppy backup
« Reactie #10 Gepost op: 2007/07/21, 17:13:46 »
ok bedankt!