Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Jolicloud installatie probleem  (gelezen 2560 keer)

Offline Trabant

  • Lid
[OPGELOST] Jolicloud installatie probleem
« Gepost op: 2011/03/27, 17:29:00 »
Op mijn persoonlijke netbook heb ik al Jolicloud geïnstalleerd en die installatie verliep zonder problemen.
Nu wil ik Jolicloud ook installeren op de netbook van iemand anders, maar hier kan ik niet kiezen voor 'naast bestaand besturingssysteem installeren'. Ik denk dat dit komt omdat je maximaal 4 partities kan hebben en deze zijn al alle vier bezet.

Ik heb al wat gezocht met Google en op het forum en kwam onder andere op deze pagina uit. Ik heb op de live-versie (op USB-stick) Gparted opgestart , maar weet niet wat ik moet doen...

Het gaat dus om een HP netbook en er staat Windows 7 Starter op (moet behouden worden) en ook nog 'HP Cloud Drive'. Na aankoop is hier qua besturingssysteem nog niets aan veranderd.

Hopelijk weet iemand hoe ik dit best aanpak..
« Laatst bewerkt op: 2011/04/09, 09:20:48 door Trabant »

Re: Jolicloud installatie probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/27, 23:47:15 »
Je kan inderdaad maar vier primaire partities hebben op een harddisk. Een van de mogelijkheden voor die harde schijf is om van 1 primaire partitie een extended partitie te maken. Dit houd in dat je wel eerst een back-up moet maken van die partities om je belangrijke gegevens later weer terug te kunnen zetten. Ubuntu is zo geïnstalleerd.  :)
Een andere mogelijkheid is een externe USB harde schijf of een USB stick.
Of je installeert binnen een Virtualbox.
« Laatst bewerkt op: 2011/03/27, 23:50:57 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Trabant

  • Lid
Re: Jolicloud installatie probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/28, 07:22:32 »
Kan ik dan bijvoorbeeld de partitie waar recovery van windows opstaat extended maken? Hoe doe ik dit? Met GParted in de live versie van JOlicloud?

Ik zou dus wel het liefst gewoon op de harde schijf installeren.

Re: Jolicloud installatie probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/28, 21:55:07 »
Ik dacht dat je deze wilde bewaren?
je kan met gparted de partitie selecteren en deze wissen, als je dit hebt gedaan, wordt deze grijs van kleur, unallocated staat er dan. Vervolgens kan je hier een nieuwe extended partitie van maken.
Lees ook de documentatie http://gparted.sourceforge.net/
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Trabant

  • Lid
Re: Jolicloud installatie probleem
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/28, 22:09:14 »
Ik dacht dat recovery iets anders was dan Windows...

Ik zal dan eens kijken welke het veiligste is om te verwijderen.

Dat back-uppen, hoe pak ik dat het best aan? Ik dacht gewoon alles op een externe harde schijf te zetten, maar hoe doe ik dat?

Re: Jolicloud installatie probleem
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/28, 23:21:36 »
De recovery van HP is bedoelt om opnieuw Windows te kunnen installeren als de bestaande Windows installatie niet meer werkt. Dit i.p.v. een Windows cd zoals je deze voorheen had. Alleen bijv. programma's zoals Windows Office zal je opnieuw moeten installeren
Back up programma's zijn er genoeg voor Windows, daarvoor moet je alleen even kijken op internet wat het makkelijkste is, ik kan je daar niet mee helpen, omdat ik geen Windows heb.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Jolicloud installatie probleem
« Reactie #6 Gepost op: 2011/03/29, 07:55:02 »
De recovery van HP is bedoelt om opnieuw Windows te kunnen installeren als de bestaande Windows installatie niet meer werkt. Dit i.p.v. een Windows cd zoals je deze voorheen had. Alleen bijv. programma's zoals Windows Office zal je opnieuw moeten installeren
Back up programma's zijn er genoeg voor Windows, daarvoor moet je alleen even kijken op internet wat het makkelijkste is, ik kan je daar niet mee helpen, omdat ik geen Windows heb.

Ik wel ;D. Fbackup schijnt goed te zijn.

Offline Trabant

  • Lid
Re: Jolicloud installatie probleem
« Reactie #7 Gepost op: 2011/03/29, 18:12:20 »
De recovery van HP is bedoelt om opnieuw Windows te kunnen installeren als de bestaande Windows installatie niet meer werkt. Dit i.p.v. een Windows cd zoals je deze voorheen had. Alleen bijv. programma's zoals Windows Office zal je opnieuw moeten installeren
Back up programma's zijn er genoeg voor Windows, daarvoor moet je alleen even kijken op internet wat het makkelijkste is, ik kan je daar niet mee helpen, omdat ik geen Windows heb.
Dat dacht ik dus dat het was. Ik ga dus gewoon dit back-uppen en daarna verwijderen enz..
Het leek me ook wel vrij veilig deze te nemen aangezien dat ik ongeveer dezelfde netbook heb, dus moest het mislopen kan ik altijd de recovery van de mijne overzetten.

@tiemjuuh: die zal ik eens proberen.

Offline Trabant

  • Lid
Re: Jolicloud installatie probleem
« Reactie #8 Gepost op: 2011/04/09, 09:19:55 »
Ik heb me er eergisteren nog eens mee bezig gehouden en met de hulp van nog een ander topic op dit forum met een soortgelijk probleem is het me zonder problemen gelukt!