Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wifi zonder netwerk manager.  (gelezen 1086 keer)

IHC100

  • Gast
Wifi zonder netwerk manager.
« Gepost op: 2008/11/11, 21:37:35 »
Ik ken het 16 letters tellende wachtwoord van mijn wifi netwerk uit mijn hoofd.
Dat was tot nu toe alleen voorbehouden aan pincodes die met geld te maken hebben.

Probleem: Hardy 8.04 pc als htpc, met pci-e atheros wifi kaart, lan kabel gaat echt niet meer door pijp.

Wens: Computer aanzetten en tv of wat dan ook kijken of doen met afstands bediening, werkt allemaal en dan...... ja nm-applet terug naar de ubuntu-desktop.

Geen probleem we stellen het handmatig in met wachtwoord, herstart....... en beeld, beeld weg en nm-applet, toets wachtwoord in en..... geen internet verbinding.

Is er iets een howto of programma of zo dat verbinding maakt d.m.v. een wachtwoord dat ik net zoals nu vooraf ingeef maar er dan ook niet meer om vraagt?

Vast IP adres is niet nodig, automatisch mag maar hoeft niet, gewoon een knop met maak verbinding en open die page is al voldoende.

Voorkeur gaat uit naar 8.04 i.v.m. andere howtos maar moet toch opnieuw installeren indien 8.10 meer mogelijkheden heeft hoor ik dat graag.

Nou ja misschien een beetje bruut gesteld.

Zijn er alternatieven voor network manager?

Re: Wifi zonder netwerk manager.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/12, 15:48:57 »
Je kunt network-manager de-installeren en het handmatig doen.
zie deze engelse how-to

Kort samengevat:
-  network-manager de-installeren
-  lange versie van je wpa sleutel vindenmet het tooltje wpa_passphrase
-  /etc/network/interfaces aanpassen, daar oa die sleutel invullen en 'auto' bij de verbingen zetten die automatisch moeten starten.
- Als wlan maar niet automatisch wil starten, dan de commandos  'ifdown wlan0'  en ifup 'wlan0' toevoegen aan scripts als /etc/rc.local als je verbinding wlan0 heet tenminste.


« Laatst bewerkt op: 2008/11/12, 16:06:51 door AptlyNamed »

Offline IHC1000

  • Lid
Re: Wifi zonder netwerk manager.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/12, 18:31:04 »
Dank je wel, link gevolgd en werkt !  ;D
Nu alleen nog automatisch opstarten maar dat heb ik al ergens gezien hier.