Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Beeld vervaging bij Philips 191EW (Update)  (gelezen 1259 keer)

Offline Sarine

  • Lid
Beeld vervaging bij Philips 191EW (Update)
« Gepost op: 2010/05/11, 16:35:15 »
Hallo,

ik heb vorig jaar oktober een pc gekocht met daarop inmiddels Ubuntu 10.04 LTS - Lucid Lynx. Naast deze pc heb ik ook nog een Acer laptop waarom XP draait. Mijn monitor van Philips 191EW had ik op mijn laptop aangesloten. Perfect beeld. Onlangs heb ik de monitor op mijn pc aangesloten en het beeld dat ik krijg is niet helemaal goed. Het lijkt net of iemand een schilderij heeft gemaakt en vervolgens met een doek over de natte verf heeft geveegd.

De instellingen van het beeldscherm zijn als volgt:
1366 x 768 (16:9) (verandering geeft geen scherper beeld)
60 hz (niet aan te passen bij scherm voorkeuren)

Er wordt een niet-vrij grafisch stuurprogramma FGLRX van ATI/AMD gebruikt voor mijn grafische kaart. (Vereist om de 3D-mogelijkheid van de grafische kaart te benutten).

Alvast bedankt voor jullie reactie!

« Laatst bewerkt op: 2010/05/28, 23:28:15 door Sarine »

Offline Sarine

  • Lid
Re: Beeld vervaging bij Philips 191EW (Update)
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/28, 23:32:04 »
Ik heb inmiddels op mijn pc gekeken war voor een grafische kaart er in zit. Het is een ATI Radeon HD 3200 Graphics.
De volgende gegevens komen naar voren:
 *-display
                description: VGA compatible controller
                product: Radeon HD 3200 Graphics
                vendor: ATI Technologies Inc
                physical id: 5
                bus info: pci@0000:01:05.0
                version: 00
                width: 32 bits
                clock: 33MHz
                capabilities: pm msi bus_master cap_list rom
                configuration: driver=fglrx_pci latency=0
                resources: irq:18 memory:d0000000-dfffffff(prefetchable) ioport:d000(size=256) memory:feaf0000-feafffff memory:fe900000-fe9fffff

Op de site van ATI de betreffende driver gehaald. En toen kwam ik niet verder. Bij Widows was het altijd een kwestie van het bestand aanklikken en dan installeerde het zichzelf zeg maar, maar dat werkt nu niet.
Hoe moet ik verder?

Sarine

Offline walterav

  • Lid
Re: Beeld vervaging bij Philips 191EW (Update)
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/29, 11:02:13 »
Situatie?
Werkte de Philips monitor voorheen wel op de PC met ubuntu 10.04, maar na "tijdelijk" als extra monitor op laptop te zijn aangesloten en nu weer terug naar de PC met ubuntu, geeft de PC met ubuntu 10.04 wazig beeld op dit scherm?

Monitor instellen?
Als het een flat-panel is, verbonden doormiddel van een VGA-kabel, dan moet de monitor op basis van het analoge VGA signaal zichzelf instellen wat niet altijd even strak gebeurd. Uit iedere computer / laptop videokaart met analoge VGA signaal komt een ander sterk varierend signaal. Per wisseling van computer moet de "monitor" zichzelf automatisch opnieuw instellen op het signaal van de andere VGA port. Als de pixels niet een op een overeen komen dan geeft dat een wazig beeld. Wellicht kan je op het scherm zelf een knop indrukken met "auto-adjust" of iets dergelijks.

ATI drivers:
Als het goed is kun je met "Monitors" en "ATI catalist control center administrative" je resolutie regelen. De 2e is niet aanwezig als je de FGLRX drivers niet goed geinstalleerd heb "Hardware Drivers, in System/Administration". Heb je met beide geprobeerd? Alles behalve niet native resoluties van het scherm zullen altijd een wazig/soepig beeld geven.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/29, 11:06:02 door walterav »