Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Programma wordt niet volledig verwijderd  (gelezen 4390 keer)

Programma wordt niet volledig verwijderd
« Gepost op: 2010/07/18, 21:53:58 »
Ik heb, bij wijze van test, Transmission en qBittorrent gemarkeerd voor volledige verwijdering.
Na het terug installeren blijken de instellingen te zijn behouden. Na een nieuwe test heb ik in
local/share een map qBittorrent terug gevonden, maar van Transmission geen spoor. Ik dacht dat
in Ubuntu programma's volledig verwijderd worden(de reden waarom ik sinds kort Ubuntu aan het uit
proberen ben), maar blijkbaar dus niet. Moet je dit misschien via de terminal doen om volledige
verwijdering te bekomen?

Alvast bedankt

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Programma wordt niet volledig verwijderd
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/18, 22:02:11 »
De verborgen mappen met instellingen wissen is voldoende. In je gebruikersmap.

Locaties - Persoonlijke map - werkbalk: Beeld - vink aan: verborgen bestanden weergeven. Het gaat om de mapjes met een punt ervoor.

In jouw geval zullen de desbetreffende mapjes waarschijnlijk .transmission en .qbittorrent heten (of zoiets).

Herhalen per gebruikersaccount.

Re: Programma wordt niet volledig verwijderd
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/18, 22:15:39 »
Er zijn geen verborgen Transmission en qBittorrent mappen in je home map wanneer deze programma's geïnstalleerd zijn.
Zoals gezegd heb ik enkel in de verborgen map Local/Share in de home map een map van qBittorrent aangetroffen.
Van transmission heb ik geen enkel spoor in de home map aangetroffen. Worden de instellingen dan ergens in de root partitie
geplaatst?
Bedankt trouwens Pjotr voor je geweldige site(heb de link van een lid gekregen) :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Programma wordt niet volledig verwijderd
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/18, 22:41:13 »
Dank voor het compliment. Leuk om te horen.  :)

Ik heb de instellingenmap van qBittorrent gevonden: het is een submapje van de verborgen map .config (in je persoonlijke map, zie mijn eerdere bericht).

Ik heb qBittorent hiervoor zelf even geïnstalleerd. Vond het nogal raar. De boosdoener zit behoorlijk verstopt.

Enfin, dat submapje genaamd qBittorrent verwijderen, zou de klus moeten klaren.  :)
« Laatst bewerkt op: 2010/07/18, 22:44:39 door Pjotr »

Re: Programma wordt niet volledig verwijderd
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/18, 22:51:33 »
Ik moet blijkbaar scheel hebben gezien( ???) want in .config zitten inderdaad de instellingen.
Hartelijk dank voor je antwoorden en je website

Re: Programma wordt niet volledig verwijderd
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/19, 18:51:41 »
Nog een vraagje
Wat is nu eigenlijk het verschil tussen markeren voor verwijdering en
markeren voor volledige verwijdering(inclusief configuratie) als bij deze
laatste blijkt dat er nog altijd bestanden op je computer staan?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Programma wordt niet volledig verwijderd
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/19, 19:09:44 »
Nog een vraagje
Wat is nu eigenlijk het verschil tussen markeren voor verwijdering en
markeren voor volledige verwijdering(inclusief configuratie) als bij deze
laatste blijkt dat er nog altijd bestanden op je computer staan?

Goede vraag.... Ik vermoed, dat het volledige-verwijderings-gereedschapje in Synaptic, niet altijd foutloos werkt. Mogelijk in dit geval, omdat de configuratiemap van qBittorrent niet rechtstreeks in de persoonlijke map staat, maar als submapje van .config.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Programma wordt niet volledig verwijderd
« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/19, 21:51:18 »
Volgens mij blijft apt-get steeds van de persoonlijke configuratiefolders af: apt-get verwijdert alleen bestanden in de systeemdirectories.

Het is trouwens zo, dat persoonlijke configuratiefolders enkel aangemaakt worden wanneer de gebruiker het programma opstart. En folders die je zelf aanmaakt, moet je zelf ook weer verwijderen.

Offline Tom

  • Lid
Re: Programma wordt niet volledig verwijderd
« Reactie #8 Gepost op: 2010/07/19, 21:58:44 »
Beter kon ik het niet verwoorden . :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Programma wordt niet volledig verwijderd
« Reactie #9 Gepost op: 2010/07/19, 23:06:50 »
Volgens mij blijft apt-get steeds van de persoonlijke configuratiefolders af: apt-get verwijdert alleen bestanden in de systeemdirectories.

Het is trouwens zo, dat persoonlijke configuratiefolders enkel aangemaakt worden wanneer de gebruiker het programma opstart. En folders die je zelf aanmaakt, moet je zelf ook weer verwijderen.

Klinkt plausibel... Maar wat is dan nog het verschil tussen "verwijderen" en "volledig verwijderen" in Synaptic? "Volledig verwijderen" beweert immers ook de configuratie weg te halen?

Ook volgens de hulpfunctie in Synaptic:
Configuration files and user created data (e.g. a website in "/var/www") are not removed from the system by default.
Debian only: You can change the default behavior in the preferences.
Debian only: To remove all files related to the package choose Mark for Complete Removal instead of Mark for Removal.

Waarbij ik er even vanuit ga, dat er wat dit betreft geen verschil zit tussen Debian en Ubuntu, wegens de nauwe verwantschap.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Programma wordt niet volledig verwijderd
« Reactie #10 Gepost op: 2010/07/21, 20:51:48 »
Klinkt plausibel... Maar wat is dan nog het verschil tussen "verwijderen" en "volledig verwijderen" in Synaptic? "Volledig verwijderen" beweert immers ook de configuratie weg te halen?
Dat is ook mij niet duidelijk. Nergens heb ik duidelijk uitsluitsel hierover gevonden. Ik vermoed dat het (onder meer) gaat om systeembrede configuratiebestanden, zoals je die in /etc/ vindt (vb. /etc/mpd, /etc/vlc ...).

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Programma wordt niet volledig verwijderd
« Reactie #11 Gepost op: 2010/07/21, 21:39:55 »
Ik heb nog even voor de zekerheid gezocht in de 'dikke pil' van Mark Sobell. Als je (zoals ik ook wel eens gebruik) via de terminal sudo apt-get purge [programma] (zonder de [ ] )ingeeft, verdwijnen ook de configuratiebestanden. Of dit ook gebeurt met verborgen mappen, zou ik niet weten, en heb ik (helaas) niet kunnen vinden.

Wat ook zou kunnen helpen, is hierna in te geven sudo apt-get clean && sudo apt-get autoremove.

Kwestie van uitproberen?  ;)
« Laatst bewerkt op: 2010/07/21, 21:52:15 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Programma wordt niet volledig verwijderd
« Reactie #12 Gepost op: 2010/07/22, 17:50:15 »
Nee, ook dan bestaat de kans dat er nog het een en ander achterblijft (heb ik geruime tijd geleden al eens geconstateerd). Het is precies zoals hierboven al is gesteld: het werkt gewoon niet helemaal goed. Volledig verwijderen zorgt ervoor dat in /etc geplaatst spul verdwijnt, maar de eigen settings van een gebruiker verdwijnen niet als ze pas bij het runnen van een applicatie worden aangemaakt.

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: Programma wordt niet volledig verwijderd
« Reactie #13 Gepost op: 2010/07/23, 13:34:44 »
Nee, ook dan bestaat de kans dat er nog het een en ander achterblijft (heb ik geruime tijd geleden al eens geconstateerd). Het is precies zoals hierboven al is gesteld: het werkt gewoon niet helemaal goed. Volledig verwijderen zorgt ervoor dat in /etc geplaatst spul verdwijnt, maar de eigen settings van een gebruiker verdwijnen niet als ze pas bij het runnen van een applicatie worden aangemaakt.
Na sudo apt-get clean && sudo apt-get autoremove zou je in synaptic moeten kijken of er resterende configuratie wordt vermeld (nadat je linksonder op status hebt geklikt). Die kan dan volledig verwijderd worden.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Programma wordt niet volledig verwijderd
« Reactie #14 Gepost op: 2010/07/23, 20:21:51 »
In synaptic kan je zien welke bestanden er allemaal geïnstalleerd worden en waar. (Enkel als het programma geïnstalleerd is)
Open synaptic en ga via Instellingen>Voorkeuren  naar (eerste tabblad)Algemeen
Vink daar het bovenste vakje aan naast "Pakketeigenschappen in hoofdvenster weergeven"
Nu krijg je in het hoofdvenster van Synaptic onderaan een nieuw vensteronderdeel.
Klik het 4de tabblad "Geïnstalleerde bestanden" aan.
En dan krijg je:


Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Programma wordt niet volledig verwijderd
« Reactie #15 Gepost op: 2010/08/09, 16:04:32 »
Je moet dus inderdaad alles wat in je home folder wordt aangemaakt ook weer zelf manueel verwijderen.
Ik heb hey programma Ubuntu tweak verwijderd, samen met de map die in de home folder was aangemaakt. Nu blijkt dat in
Gconf nog steeds een directory met wat sleutels te vinden is. Je kan de sleutels wel verwijderen maar
ik vind absoluut geen optie om ook de directory te verwijderen. Iemand een idee?
Bedankt voor al de vorige reacties :)

Offline Willy4

  • Lid
Re: Programma wordt niet volledig verwijderd
« Reactie #16 Gepost op: 2010/08/09, 16:57:42 »
Het verschil tussen verwijderen en volledig verwijderen heeft volgens mij met afhankelijkheden te maken en niet met je persoonlijke configuratie in je home-map. Bij volledig verwijderen worden ook alle afhankelijkheden die tegelijk met het programma zijn geïnstalleerd meegenomen. Als er inmiddels ook andere programma's van afhankelijk zijn, worden die ook verwijderd. Bij alleen verwijderen wordt alleen het progje zelf verwijderd en maar een enkele keer een ander programma als die toevallig volledig afhankelijk is of zo.
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Programma wordt niet volledig verwijderd
« Reactie #17 Gepost op: 2010/08/13, 19:11:53 »
Citaat
Het verschil tussen verwijderen en volledig verwijderen heeft volgens mij met afhankelijkheden te maken en niet met je persoonlijke configuratie in je home-map.
Dat komt overeen met wat ik voorheen al heb gezegd. Echter, het volgende klopt beslist niet:
Citaat
Als er inmiddels ook andere programma's van afhankelijk zijn, worden die ook verwijderd.
De afhankelijkheden zullen enkel verwijderd worden als ze voor geen enkel ander programma nodig zijn. Er zullen zeker geen bijkomende programma's verwijderd worden zonder dat jij dat uitdrukkelijk vraagt.

Offline Willy4

  • Lid
Re: Programma wordt niet volledig verwijderd
« Reactie #18 Gepost op: 2010/08/13, 23:38:37 »
Echter, het volgende klopt beslist niet:
Citaat
Als er inmiddels ook andere programma's van afhankelijk zijn, worden die ook verwijderd.
De afhankelijkheden zullen enkel verwijderd worden als ze voor geen enkel ander programma nodig zijn. Er zullen zeker geen bijkomende programma's verwijderd worden zonder dat jij dat uitdrukkelijk vraagt.
euh..Het zou best kunnen dat het niet hoort of zo, maar ik kom toch echt tegen, dat als ik op volledig verwijderen druk, er een al dan niet te markeren lijst met te verwijderen zaken verschijnt met soms ook programma's. Ik vraag dan niks, ik kan alleen kiezen tussen wel of niet volledig verwijderen. Als ik de keuze annuleer en op verwijderen druk, blijven diezelfde programma's vaak wel gewoon staan.
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Offline Tom

  • Lid
Re: Programma wordt niet volledig verwijderd
« Reactie #19 Gepost op: 2010/08/14, 00:04:24 »
Citaat
Het verschil tussen verwijderen en volledig verwijderen heeft volgens mij met afhankelijkheden te maken en niet met je persoonlijke configuratie in je home-map.
Dat komt overeen met wat ik voorheen al heb gezegd. Echter, het volgende klopt beslist niet:
Citaat
Als er inmiddels ook andere programma's van afhankelijk zijn, worden die ook verwijderd.
De afhankelijkheden zullen enkel verwijderd worden als ze voor geen enkel ander programma nodig zijn. Er zullen zeker geen bijkomende programma's verwijderd worden zonder dat jij dat uitdrukkelijk vraagt.

Klopt als een bus ,met dus de nadruk als ze voor geen enkel program nodig zijn maar meestal zijn ze dat of toch vaak en daar mee moet je dus oppassen. :)
En die paar conf van een verwijderd program zijn hooguit een bv 1.6 kb dus de rede niet waard en ze vertragen uw systeem niet ook niet bij het opstarten.
Daar wij geen register hebben zo als Windows waar elke sleutel in het register gelezen word of het progje erop of niet erop staat. :)
« Laatst bewerkt op: 2010/08/14, 00:08:06 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Programma wordt niet volledig verwijderd
« Reactie #20 Gepost op: 2010/08/14, 00:12:02 »
Als je alles van bijvoorbeeld evolution verwijderd zal ook de ubuntu-desktop en nog meer pakketten verwijderd worden. Dit is maar een voorbeeld. Dus als je wat verwijderd en er word enkele andere pakketten/programma's aangegeven die zullen verwijderd worden, let dan op, en lees goed wat er zal verwijderd worden. Soms moet je een pakket laten staan omdat bepaalde zaken verwijderd zouden worden maar die je toch nog nodig blijkt te hebben. Zoals in bovenstaand geval. Dus er worden wel degelijk soms progjes verwijderd bij een volledige verwijdering maar dat zal dan aangegeven worden. (in Synaptic)

Ter info (en offtopic): als je in Ubuntu SoftwareCenter een programma installeerd kan het zijn dat bepaalde pakketten nog dienen bij geïnstalleerd worden en dan zal die melden dat dat programma enkel via Synaptic kan geïnstalleerd worden.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Tom

  • Lid
Re: Programma wordt niet volledig verwijderd
« Reactie #21 Gepost op: 2010/08/14, 00:18:04 »
En daarom gebruik ik persoonlijk ook het software winkeltje niet omdat je dan niet ziet wat er eventueel mee geinstalleerd word.
Maar ja das een ander verhaal. :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Programma wordt niet volledig verwijderd
« Reactie #22 Gepost op: 2010/08/14, 00:20:42 »
Ze gaan ze allemaal laten samensmelten. Synaptic, SoftwareCenter en softwarebronnen. (en ook update manager? maar daar ben ik niet zeker van)
En voor wanneer dat zal zijn kan ik ook niet zeggen.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline vanadium

  • Lid
Re: Programma wordt niet volledig verwijderd
« Reactie #23 Gepost op: 2010/08/14, 10:22:29 »
Citaat
Als je alles van bijvoorbeeld evolution verwijderd zal ook de ubuntu-desktop en nog meer pakketten verwijderd worden.
Dat komt omdat evolution onderdelen bevat, die afhankelijkheden zijn van ubuntu-desktop. ubuntu-desktop is afhankelijk van alle standaard pakketten van de ubuntu desktop. Met dat éne pakketje installeer je een volledige standaard ubuntu desktop omdat al zijn afhankelijkheden ook binnengehaald worden.

Je kan dat pakkettensysteem zien als een blokkentoren met verschillende torens. De blokjes bovenaan iedere toren zijn je individuele programma's. Haal je met synaptic een pakket onderuit, waarop verschillende torens steunen, dan zullen alle blokken erboven, ook die van verschillende torens, verwijderd worden om een consistent systeem te behouden.

Ik heb voor jullie iets heel gevaarlijks gedaan:
$ sudo apt-get remove evolution
Reading package lists... Done
Building dependency tree       
Reading state information... Done
The following packages will be REMOVED:
  evolution evolution-couchdb evolution-exchange evolution-indicator
  evolution-plugins
0 upgraded, 0 newly installed, 5 to remove and 1 not upgraded.
After this operation, 12.0MB disk space will be freed.
Do you want to continue [Y/n]?
evolution, en alle pakketten die daar van afhangen, worden verwijderd.
$ sudo apt-get remove evolution-data-server-common
Reading package lists... Done
Building dependency tree       
Reading state information... Done
The following packages will be REMOVED:
  evolution evolution-couchdb evolution-data-server
  evolution-data-server-common evolution-exchange evolution-indicator
  evolution-plugins gnome-applets gnome-panel gnome-session indicator-applet
  indicator-applet-session indicator-me libedataserverui1.2-8 ubuntu-desktop
0 upgraded, 0 newly installed, 15 to remove and 1 not upgraded.
After this operation, 27.1MB disk space will be freed.
Do you want to continue [Y/n]?
evolution-data-server-common is een dieper blokje in de bouwtoren. Dat er uithalen, zal al heel wat meer verwijderen. Niet alleen het programma evolution zelf, dat er van afhankelijk is, maar ook een ganse boel desktopfunctionaliteit die ervan afhankelijk is.

Tot mijn verwondering wordt ubuntu-desktop niet onderuit gehaald als je alleen evolution verwijdert.

Wat nu het verschil tussen -remove en -purge betreft, blijft het voor mij eigenlijk duister.

$ sudo apt-get remove evolution
Reading package lists... Done
Building dependency tree       
Reading state information... Done
The following packages will be REMOVED:
  evolution evolution-couchdb evolution-exchange evolution-indicator
  evolution-plugins
0 upgraded, 0 newly installed, 5 to remove and 1 not upgraded.
After this operation, 12.0MB disk space will be freed.
Do you want to continue [Y/n]?

$ sudo apt-get purge evolution
Reading package lists... Done
Building dependency tree       
Reading state information... Done
The following packages will be REMOVED:
  evolution* evolution-couchdb* evolution-exchange* evolution-indicator*
  evolution-plugins*
0 upgraded, 0 newly installed, 5 to remove and 1 not upgraded.
After this operation, 12.0MB disk space will be freed.
Do you want to continue [Y/n]?
Het sterretje betekent hier niet een wildcard, maar een aanduiding voor "purge" i.p.v. "remove".

Deze blog geeft aan wat we hierboven al aangaven
Citaat
Removing it removes the program files but keeps the configuration files (and sometimes the logs) around, purging it really removes everything.
remove verwijdert de programmabestanden, maar bewaart de configuratiebestanden (en de logs), terwijl "purging" alles verwijdert. Zoals we al aanhaalden, zijn dit niet de configuratiebestanden in je home directory.

Offline Tom

  • Lid
Re: Programma wordt niet volledig verwijderd
« Reactie #24 Gepost op: 2010/08/14, 11:13:43 »
Tot mijn verwondering wordt ubuntu-desktop niet onderuit gehaald als je alleen evolution verwijdert. Inderdaad wist ik.
En zo zijn er meerdere zaken dus altijd oppassen met verwijderen.
https://sites.google.com/site/wandasubuntublog/-b-ubuntu-distro-2
Hier staat het één en ander in wat je kunt verwijderen zonder je systeem naar de vaantjes te brengen.
Wil natuurlijk niet zeggen dat je dat moet doen.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.