Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Newbie en installatie fail!  (gelezen 234 keer)

Offline Acaseve

  • Lid
Newbie en installatie fail!
« Gepost op: 2016/10/09, 18:46:40 »
Beste Ubuntu gangers, ik ben heel erg nieuw met Ubuntu en heb ook nauwelijks ervaring met ict... ik leer er wel graag over maar ik red het nog totaal niet in m'n eentje. Degene die me normaal helpt kan dat nu even niet, dus ik zoek hulp bij dit forum! Alvast bedankt voor de hulp en het geduld...

Bij het installeren van Ubuntu 16.4 was er te weinig disk space. Ik hevelde dus bestanden over naar een externe schijf. Tijdens dit proces liep mijn computer vast. Het duurde erg lang, sinds Windows had ik dat niet meer zo meegemaakt. Ik forceerde het afsluiten van de computer, geen slimme zet, want bij het heropstarten kreeg ik toegang via de command line. Xstart gaf me vervolgens een gemankeerde GUI: geen taakbalk, geen internet, alleen spideroak (een cloud service) en op die manier kan ik bij mijn bestanden komen. Control alt T doet niets, dus ik weet ook niet hoe ik bij de terminal kan komen.
Als iemand met me wil troubleshooten zou ik daar heel dankbaar voor zijn!
Groetjes, Acaseve

Offline jan11000

  • Lid
Re: Newbie en installatie fail!
« Reactie #1 Gepost op: 2016/10/09, 19:31:06 »
Met livecd file copieren naar externe hd,
dan nog kijken of je genoeg plaats hebt,
Dan kijk of je installatie werkt,
indien niet,
installeer opnieuw,
maak eerst met de livecd de partities leeg, met gparted,
dan de installatie beginnen.

Offline Acaseve

  • Lid
Re: Newbie en installatie fail!
« Reactie #2 Gepost op: 2016/10/09, 20:44:19 »
Hey Jan, ik zal waarschijnlijk idd Ubuntu opnieuw moeten installeren... Deze installatie was trouwens een automatische update, dus ik zat niet in de aanslag met installatie cd's. Bedankt voor je reactie!

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Newbie en installatie fail!
« Reactie #3 Gepost op: 2016/10/09, 21:04:41 »
Hoi Acaseve,

Je hebt in ieder geval een installatie CD of een installatie CD nodig. Onze steunpunten kunnen je daarmee helpen. Zoals Jan al zei, start je PC opnieuw via die installatieschijf of USB stick. Maar je gaat niet installeren. Je gaat eerst al je dierbare werkbestanden naar die externe harddisk overzetten en daarvoor kies je de "Uitproberen" optie.

Kijk  hier[ (reactie #1) voor zeer uitgebreide informatie over het installeren door onze onvolprezen Pjotr. Sommige onderwerpen zijn niet zo van toepassing in jouw situatie, zoals de keuzehulp bij de versies. Maar zorg ervoor dat je alles over het installeren door hebt.

Als dat klaar is heb je je werk op die externe schijf en allerlei halfwerkende "rommel" op je PC. Tenminste, dat is dan de bedoeling!

Daarna is de eerste vraag: hoeveel ruimte heb je nu op je PC en hoeveel ruimte op die externe harde schijf? Het is ook een optie om te vertellen wat voor PC je hebt en hoe groot die harde schijf is en hoeveel aan werkbestanden je hebt.

Maak je niet druk. Of alles zonder slag of stoot weer goed komt? Misschien op een klein beetje na niet nee. Maar het moet een heel eind lukken.

Wil je hulp? Neem dan contact op met een steunpunt in jouw regio. Dubbelklik op de kaart om in te zoomen!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Acaseve

  • Lid
Re: Newbie en installatie fail!
« Reactie #4 Gepost op: 2016/10/11, 13:37:12 »
Hey Just, je uitgebreide reactie is bemoedigend! Ik ga ermee aan de slag. Kijken naar hoe de steunpunten me kunnen helpen, hopelijk hoef ik dit forum dan niet met te eenvoudige vragen te belasten. Dank!

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Newbie en installatie fail!
« Reactie #5 Gepost op: 2016/10/11, 14:38:06 »
Hoi Acaseve,

Je vraagt hier gerust alles wat je maar nodig hebt. Daar is het forum voor en niemand hier heeft zijn eerste stappen vergeten. Beginners hebben hier een streepje voor!

Succes enne, hou ons op de hoogte, hè?

groet,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021