Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nog 100 dagen windows xp  (gelezen 13319 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Nog 100 dagen windows xp
« Reactie #75 Gepost op: 2014/01/08, 12:06:21 »
Een nieuwe dimensie voor het begrip "Dinsdag gehaktdag":
http://computerworld.nl/beveiliging/79853-malwaremakers-misbruiken-patch-tuesday-na-einde-xp

*proest*

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Nog 100 dagen windows xp
« Reactie #76 Gepost op: 2014/01/08, 12:18:46 »
Een nieuwe dimensie voor het begrip "Dinsdag gehaktdag":
http://computerworld.nl/beveiliging/79853-malwaremakers-misbruiken-patch-tuesday-na-einde-xp
Dit was al voorspeld: nieuwe gaten worden nu niet meteen benut, maar opgespaard om na 8 april te gaan gebruiken. Na die datum zal er dus een stortvloed van malware worden losgelaten op die 600 miljoen Windows XP-PC's (30% van 2 miljard PC's wereldwijd). Dat zal een spektakel worden...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Nog 100 dagen windows xp
« Reactie #77 Gepost op: 2014/01/08, 12:23:59 »
Een nieuwe dimensie voor het begrip "Dinsdag gehaktdag":
http://computerworld.nl/beveiliging/79853-malwaremakers-misbruiken-patch-tuesday-na-einde-xp
Dit was al voorspeld: nieuwe gaten worden nu niet meteen benut, maar opgespaard om na 8 april te gaan gebruiken. Na die datum zal er dus een stortvloed van malware worden losgelaten op die 600 miljoen Windows XP-PC's (30% van 2 miljard PC's wereldwijd). Dat zal een spektakel worden...
Precies. Aan de ene kant heb ik daarover nu al het nodige leedvermaak.  =D
Aan de andere kant: ook wij gaan daar waarschijnlijk nadelige gevolgen van ondervinden (zoals al eerder besproken in dit draadje).....  :(

Re: Nog 100 dagen windows xp
« Reactie #78 Gepost op: 2014/01/08, 17:04:42 »
Toch hoop ik op een paar rampen die zo verschrikkelijk zijn dat de bazen achter het www en de providers een hersenbloeding krijgen van ellende......
En daarna zo verschrikkelijk hard ingrijpen dat (zoals ik al eerder zij) de computers met windows xp geweerd worden op het www.
Dat is echt de enigste manier om de gebruiker in beweging te krijgen....

Echter leren van fouten doet de mensheid toch niet  :evil:
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline RikRik

  • Lid
Re: Nog 100 dagen windows xp
« Reactie #79 Gepost op: 2014/01/08, 18:16:55 »
Toch hoop ik op een paar rampen die zo verschrikkelijk zijn dat de bazen achter het www en de providers een hersenbloeding krijgen van ellende......

Echter leren van fouten doet de mensheid toch niet  :evil:
Een hersenbloeding wens toch niemand toe  :rolleyes:

Re: Nog 100 dagen windows xp
« Reactie #80 Gepost op: 2014/01/08, 20:25:00 »
Toch hoop ik op een paar rampen die zo verschrikkelijk zijn dat de bazen achter het www en de providers een hersenbloeding krijgen van ellende......

Dus mijn algemene ontwikkeling is niet goed maar jij mag wel een zieke grap maken over hersenbloedingen? Wauw.

(de mensen achter het WWW, namelijk het W3C en meneer Tim-Berners Lee, gebruiken overigens voornamelijk Linux en Mac OSX)

Re: Nog 100 dagen windows xp
« Reactie #81 Gepost op: 2014/01/09, 10:08:47 »
Toch hoop ik op een paar rampen die zo verschrikkelijk zijn dat de bazen achter het www en de providers een hersenbloeding krijgen van ellende......

Echter leren van fouten doet de mensheid toch niet  :evil:
Een hersenbloeding wens toch niemand toe  :rolleyes:
Niet in werkelijkheid, wel in beeldspraak, en is bij ons een normale uitdrukking.  =D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Nog 100 dagen windows xp
« Reactie #82 Gepost op: 2014/01/16, 20:26:30 »
Microsoft Security Essentials krijgt na 8 april mogelijk geen anti-virus updates meer.
Toch wel, vanaf nu nog 544 dagen:
Microsoft will continue to provide updates to our antimalware signatures and engine for Windows XP users through July 14, 2015.
Maar... uit 'eigen onderzoek' is gebleken dat de effectiviteit van antivirussoftware beperkt is (op een besturingssysteem wat niet meer wordt onderhouden met veiligheidsupdates):
Our research shows that the effectiveness of antimalware solutions on out-of-support operating systems is limited.
Voor een veilige computer is het nodig zo snel als mogelijk van XP over te stappen naar een modern (Linux) besturingssysteem.

Offtopic: Iets vergelijkbaars voor Ubuntu 13.04 Raring Ringtail. Ubuntu 13.04 wordt nog 11 dagen, tot 27 januari 2014 voorzien van veiligheidsupdates. Gebruikers van 13.04 kunnen gratis een upgrade uitvoeren naar Ubuntu 13.10 Saucy Salamander.
sudo do-release-upgrade
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Nog 100 dagen windows xp
« Reactie #83 Gepost op: 2014/02/19, 08:53:07 »
Dit artikel kwam ik gisteren tegen:

http://webwereld.nl/beveiliging/81193-internetbankieren-groot-risico-met-windows-xp

Inhoudelijk vertelt het niets schokkends, maar ik vond de aanduiding van het probleem (  XPocalypse als een variant van Apocalyps ) leuk gevonden!

Bart

Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline canti

  • Lid
Re: Nog 100 dagen windows xp
« Reactie #84 Gepost op: 2014/02/19, 09:58:22 »
Er is een bericht van de Universiteit van Tilburg met betrekking van het naderende einde van de veiligheidsupdates voor Windows XP:

http://www.tilburguniversity.edu/nl/studenten/nieuws/show/item-pc-met-windows-xp-niet-meer-te-gebruiken-met-ingang-van-april.htm

Merk op dat er geadviseerd wordt om oude computers te vervangen in plaats van het promoten van een xfce-distro. Tsja... Ik heb met een ICT-er van een bepaalde faculteit hierover gemaild die hetzelfde adviseerde. Hoewel hij Linux kent (servers draaien erop) en mij gelijk gaf, moest hij nu eenmaal het officiële beleid van de universiteit volgen. Blackboard is geoptimaliseerd voor Windows, er wordt gewerkt met Outlook/Exchange, opmaak van hun officiële brieven is in Word en de UvT geeft geen officiële ondersteuning voor Linux. Dus hij kan niet zomaar zeggen: stap maar over op Ubuntu xfce of Linux Mint xfce voor oudere computers.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Nog 100 dagen windows xp
« Reactie #85 Gepost op: 2014/02/19, 10:47:49 »
moest hij nu eenmaal het officiële beleid van de universiteit volgen. Blackboard is geoptimaliseerd voor Windows, er wordt gewerkt met Outlook/Exchange, opmaak van hun officiële brieven is in Word en de UvT geeft geen officiële ondersteuning voor Linux. Dus hij kan niet zomaar zeggen: stap maar over op Ubuntu xfce of Linux Mint xfce voor oudere computers.
Het is een gesubsidieerde instelling, en moet zich houden aan de regels voor open-standaarden en de pas-toe-of-leg-uit regels, opgelegd door de overheid.
Het overtreden van deze regels kan zelfs een reden zijn, om de subsidie te verlagen, of te stoppen .......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Nog 100 dagen windows xp
« Reactie #86 Gepost op: 2014/02/19, 10:51:49 »
het officiële beleid van de universiteit
Als je computer wel geschikt (lees: nieuw genoeg) is voor een nieuwe versie van Windows (weinig oudere pc’s zijn geschikt voor Windows 8) kan je als student/medewerker/ouder soms heel goedkoop een upgrade bestellen bijvoorbeeld bij surfspot.nl of slim.nl.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Nog 100 dagen windows xp
« Reactie #87 Gepost op: 2014/02/19, 11:07:47 »
het officiële beleid van de universiteit
Als je computer wel geschikt (lees: nieuw genoeg) is voor een nieuwe versie van Windows (weinig oudere pc’s zijn geschikt voor Windows 8) kan je als student/medewerker/ouder soms heel goedkoop een upgrade bestellen bijvoorbeeld bij surfspot.nl of slim.nl.
Jahhhhh..... Het is je blijkbaar nog niet opgevallen, maar het is hier een Linuxforum.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Nog 100 dagen windows xp
« Reactie #88 Gepost op: 2014/02/19, 11:13:09 »
Er is een bericht van de Universiteit van Tilburg met betrekking van het naderende einde van de veiligheidsupdates voor Windows XP:

http://www.tilburguniversity.edu/nl/studenten/nieuws/show/item-pc-met-windows-xp-niet-meer-te-gebruiken-met-ingang-van-april.htm

Merk op dat er geadviseerd wordt om oude computers te vervangen in plaats van het promoten van een xfce-distro. Tsja... Ik heb met een ICT-er van een bepaalde faculteit hierover gemaild die hetzelfde adviseerde. Hoewel hij Linux kent (servers draaien erop) en mij gelijk gaf, moest hij nu eenmaal het officiële beleid van de universiteit volgen. Blackboard is geoptimaliseerd voor Windows, er wordt gewerkt met Outlook/Exchange, opmaak van hun officiële brieven is in Word en de UvT geeft geen officiële ondersteuning voor Linux. Dus hij kan niet zomaar zeggen: stap maar over op Ubuntu xfce of Linux Mint xfce voor oudere computers.
Goed dat je actie hebt ondernomen!  :)

Wat ze er misschien wel bij kunnen zetten:
"Hoewel we Linux niet officieel ondersteunen, zijn Linuxdistributies als Xubuntu of Linux Mint Xfce ook een goede oplossing voor oude computers waar nu nog Windows XP op draait."

Verwijs die ICT-medewerker desnoods even naar dit webportaal: www.linuxtips.me

Re: Nog 100 dagen windows xp
« Reactie #89 Gepost op: 2014/02/19, 11:35:43 »
@Canti: Toch vreemd want:

-Blackboard werkt keurig op Linux
-Exchange werkt keurig in Evolution en de kalender e.d. synchroniseren prima, in ieder geval in GNOME Shell
-MS Office werkt keurig onder Wine maar de web apps van Office werken ook prima in Firefox

Tja, misschien krijgen ze wel korting van MS om Linux niet te promoten.

Offline canti

  • Lid
Re: Nog 100 dagen windows xp
« Reactie #90 Gepost op: 2014/02/19, 11:52:34 »
Goed dat je actie hebt ondernomen!  :)

Wat ze er misschien wel bij kunnen zetten:
"Hoewel we Linux niet officieel ondersteunen, zijn Linuxdistributies als Xubuntu of Linux Mint Xfce ook een goede oplossing voor oude computers waar nu nog Windows XP op draait."

Verwijs die ICT-medewerker desnoods even naar dit webportaal: www.linuxtips.me

De betreffende ICT-er is geen helpdesk, dus hij zit niet te wachten op eventuele problemen die hij op zijn bord, ahem in zijn computer zal krijgen van eindgebruikers (docenten, studenten, medewerkers) die op zijn advies mogelijk overstappen op Linux. Hij heeft verder een parttime aanstelling op de faculteit. Ergens wel begrijpelijk dat hij daarvoor terugdeinst om de eindgebruikers op die Linux-mogelijkheid te wijzen.

Offline canti

  • Lid
Re: Nog 100 dagen windows xp
« Reactie #91 Gepost op: 2014/02/19, 11:59:17 »
@Canti: Toch vreemd want:

-Blackboard werkt keurig op Linux
-Exchange werkt keurig in Evolution en de kalender e.d. synchroniseren prima, in ieder geval in GNOME Shell
-MS Office werkt keurig onder Wine maar de web apps van Office werken ook prima in Firefox

Tja, misschien krijgen ze wel korting van MS om Linux niet te promoten.

Tsja, het gaat wel om eindgebruikers die volslagen computer analfabeten zijn. Van Linux hebben ze nog nooit gehoord (laat staan Wine), en ze zullen waarschijnlijk alleen die stap naar Linux wagen als ze weten dat ze bij de Helpdesk van UvT terecht kunnen bij eventuele problemen. En gaat de UvT dus niet doen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Nog 100 dagen windows xp
« Reactie #92 Gepost op: 2014/02/19, 16:31:41 »
Tsja, het gaat wel om eindgebruikers die volslagen computer analfabeten zijn. Van Linux hebben ze nog nooit gehoord (laat staan Wine), en ze zullen waarschijnlijk alleen die stap naar Linux wagen als ze weten dat ze bij de Helpdesk van UvT terecht kunnen bij eventuele problemen. En gaat de UvT dus niet doen.
Begrijpelijk.  :)

Maar toch: ik vertegenwoordig twee "klanten" van de UvT (er studeren twee kinderen van me), dus ik ga de UvT ook even benaderen. Namens die klanten ga ik vragen om een zinnetje zoals ik beschreef in m'n eerdere bericht, want als ze er nadrukkelijk bij zetten dat ze geen ondersteuning verlenen voor Linux, dan kunnen ze m.i. best wel even wijzen op het kosteloze Linux-alternatief....

Offline canti

  • Lid
Re: Nog 100 dagen windows xp
« Reactie #93 Gepost op: 2014/02/20, 10:32:24 »
Ik ben benieuwd! Sorry dat ik onze goede man op "mijn" faculteit niet verder wil lastig vallen met mijn vasthoudendheid. Hij kan er zelf ook niets aan doen. Zoiets moet "hogerop" gezocht worden, bij de overkoepelende ICT-afdeling van de universiteit dus.

Ik ben benieuwd naar hun reactie!

Re: Nog 100 dagen windows xp
« Reactie #94 Gepost op: 2014/02/21, 14:26:48 »
Er komen straks wel bedrijven bij die Linux gaan gebruiken, mooizo! :)
http://www.omgubuntu.co.uk/2014/02/windows-xp-users-may-switch-linux