Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: absolute newby wil beginnen met ubuntu  (gelezen 2714 keer)

absolute newby wil beginnen met ubuntu
« Gepost op: 2007/04/30, 09:35:56 »
hallo,

na de voordelen en gebruiksgemak van ubuntu te leren kennen via familie, wil ik zelf de stap zetten.

heb net pc herinstalleerd (voor ik ubunutu wilde installeren, niet zo clever...) het xp erop.

heb geen partities gemaakt, wat al een foutje blijkt te zijn.

heb hier de cd ubunutu 6.10 liggen en zou deze naast windows willen installeren.

ondertussen ook partition magic staan om eventueel hd te herpartitioneren.


nu de vraag:

hoe begin ik hieraan?
* Ubuntu 12.04
* Dreambox 7025 - enigma 2
* Sony Ericsson xperia X8 - rooted

Guus

  • Gast
absolute newby wil beginnen met ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/30, 09:43:18 »
Ik zou je aanraden om Partition Magic niet te gebruiken, het kan niet goed omgaan met Linux partities


een alternatief is de GParted Live CD http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

om te partitioneren doe je de cd in de cd-rom lade en herstart je de pc. de bios moet zo ingesteld zijn dat het vanaf de cd opstart (dit geldt ook voor de Ubuntu Live CD)

De Ubuntu Live CD wijst zich makkelijk vanzelf, er is een installatieicoontje met een wizard die erop volgt

Maar als je vanaf 6.10 naar 7.04 wilt gaan upgraden raad ik een schone installatie aan

Veel succes :)

absolute newby wil beginnen met ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/30, 09:45:05 »
Als ik het goed snap heb je xp erop?
Dan is het helemaal geen probleem: gewoon de ubuntu cd erin en dan installeren. Als het goed is krijg je dan xp en ubuntu en xp naast elkaar op de comp.
Gewoon de instructies van de cd volgen.
Lukt het niet: kom je gewoon al dan niet via de live-cd weer op het forum.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

absolute newby wil beginnen met ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/30, 09:48:35 »
Citaat van: laacque
Als ik het goed snap heb je xp erop?
Dan is het helemaal geen probleem: gewoon de ubuntu cd erin en dan installeren. Als het goed is krijg je dan xp en ubuntu en xp naast elkaar op de comp.
Gewoon de instructies van de cd volgen.
Lukt het niet: kom je gewoon al dan niet via de live-cd weer op het forum.
als ik het goed begrijp moet ik geen partitie aanmaken? en gewoon ubuntu 6.10 erin, pc heropstarten en installeren?

of eerst toch eerst partitie met gparted live CD?
* Ubuntu 12.04
* Dreambox 7025 - enigma 2
* Sony Ericsson xperia X8 - rooted

Offline mcgyver

  • Lid
absolute newby wil beginnen met ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/30, 09:49:18 »
Een feestelijke dag om te beginnen.

1 gebruik geen Partition Magic maar download de Gparted live cd (gratis)


2 Verklein hiermee je windows partitie.

3 Downlaod de Ubuntu Feisty Alternate cd (niet de desktop) (Feisty, (7.04) is al 2 versies nieuwer en veel sneller.) Ik moet wel zeggen dat de 6.04 lang ondersteund wordt met updates en zo, maar je hoeft niet bang te zijn voor die tijd is er weer een betere versie.


Nog een paar vragen:

1 welk moederbord heb je?

2 heb je een raid configuratie?

3 hoe veel ruimte had je voor ubuntu in gedachte?

4 welk merk videokaart heb je?

wow, jullie zijn snel.

absolute newby wil beginnen met ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2007/04/30, 10:06:52 »
moederbord: intel pentium 4, 1500Mhz, gigabyte GA-8IDX (6pci, 1agp, 1cnr, 3dimm, audio) chipset intel brookdale i845

die raid configuratie zegt mij niet veel?

videokaart: nvidia geforce2 MX

hoeveel plaats if wil hebben? harde schijf is praktisch volledig vrij, iwl zeggen 80gb waarvan er nu 5gb van in gebruik zijn. zeg maar...
* Ubuntu 12.04
* Dreambox 7025 - enigma 2
* Sony Ericsson xperia X8 - rooted

absolute newby wil beginnen met ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2007/04/30, 10:24:13 »
Citaat van: mcgyver
Een feestelijke dag om te beginnen.

..maar download de Gparted live cd (gratis)

Verkein hiermee je windows partitie.


wow, jullie zijn snel.
heb gparted live cd gedownd. heo verklein ik nu de windows partitie? en wat moet ik hierna doen.

ben ondertussen ubuntu 7.04-alternate-i386.iso aan het downen...


fantastisch forum hier...!!
* Ubuntu 12.04
* Dreambox 7025 - enigma 2
* Sony Ericsson xperia X8 - rooted

Guus

  • Gast
absolute newby wil beginnen met ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2007/04/30, 10:38:47 »
een partitie aanklikken en dan op "Resize/Move" klikken

Je hebt de volgende partities nodig

ext 3 (hoofdpartitie)
linux-swap (swap partitiegrootte =2.5x je RAM)

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
absolute newby wil beginnen met ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2007/04/30, 10:43:15 »
Doe er best nog een extra partitie bij die je /home noemt en ook als ext3 formateerd.

Dat heeft als voordeel dat moest je ooit een nieuwere ubuntu versie willen installeren je alle instellingen behoudt.
Mailbox, favoriete website's, achtergrond, ...
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Ivan1986

  • Lid
absolute newby wil beginnen met ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2007/04/30, 11:07:17 »
Citaat van: Guus
Ik zou je aanraden om Partition Magic niet te gebruiken, het kan niet goed omgaan met Linux partities
mag ik nu eindelijk eens weten waarom iedereen iets heeft tegen partition magic..... ik lees vaak op dit forum dat het niet goed gaat enzo... wel ik heb er totaal geen problemen mee gehad...
Ik kan begrijpen dat die mss de indeling niet perfect doet enzo maar als je ubuntu instaleert dan formateerd die toch heel de schijf en is er geen enkel probleem meer.....

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
absolute newby wil beginnen met ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2007/04/30, 11:31:29 »
Citaat van: Ivan1986
mag ik nu eindelijk eens weten waarom iedereen iets heeft tegen partition magic..... ik lees vaak op dit forum dat het niet goed gaat enzo... wel ik heb er totaal geen problemen mee gehad...
Ik kan begrijpen dat die mss de indeling niet perfect doet enzo maar als je ubuntu instaleert dan formateerd die toch heel de schijf en is er geen enkel probleem meer.....
Bittere ervaring van mij, als voormalige Partition Magic-gebruiker:
Partition Magic geeft bij Linuxpartities vaak valse "foutmeldingen", die hij voorstelt om te "repareren". Aanvaard je dat voorstel, dan is soms je Linuxpartitie aan gort.

Oplossing: flikker PM met een rotvaart in de vuilnisbak, en stap over op het prima alternatief: de Gparted LiveCD.... Vooral versie 3.3-7 is heel goed.

Groet, Pjotr.

joeres

  • Gast
absolute newby wil beginnen met ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2007/04/30, 11:47:11 »
Partition Magic (PM), is wel bruikbaar als hulp maar niet om linuxpartities te maken, ik althans, doe het op de volgende manier met (PM):

a. maak een nieuwe partitie aan met partition magic en maak het zo groot als je wilt gaan gebruiken voor Ubuntu (zeg 15 gigabite)
b. verwijder (delete) daarna de partitie volledig (je heb nu 15 gigabite  ongepartitioneerde vrije ruimte. Verlaat na het doorvoeren van deze acties (PM)
c. Nu kun je ubuntu gaan installeren
d. aangekomen bij het gedeelte betreffende het partitioneren onder ubuntu ken je dit stuk (die 15 gigabite) nu toe aan ubuntu (Dit is een van de keuzes die je hebt bij de installatie namelijk de optie met de mogelijkheid deze vrije ruimte te gebruiken)

Ubuntu maakt nu zelf de gewenste partities en gebruikt daarvoor het toegekende deel!

Daarna wijst alles zich als vanzelf!

vrg Joeres

Offline woteb

  • Lid
absolute newby wil beginnen met ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2007/04/30, 12:09:35 »
Citaat van: Guus
Ik zou je aanraden om Partition Magic niet te gebruiken, het kan niet goed omgaan met Linux partities


een alternatief is de GParted Live CD http://gparted.sourceforge.net/livecd.php
Of gebruik een nog beter alternatief: http://www.sysresccd.org/Main_Page System rescue CD. Daar zit Gparted namelijk éék op + nog veel meer handige tooltjes zoals MC (Midnight Commander), Partimage (om perfecte partitie backups/kloons te maken).
Na het opstarten het commando startx geven, en je krijgt een windowsmanager waarmee je o.a. Gparted op kunt starten.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
absolute newby wil beginnen met ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2007/04/30, 12:22:48 »
Even een kleine voetnoot (of hoe noem je dat :)):
Kan Ubuntu tegenwoordig niet zelf tijdens de installatie de NTFS partitie van Windows verkleinen en zichzelf op die manier naast Windows installeren, zodat je zelf niet moet partitioneren als je niet wil? ;)

---
En even over Partition Magic: die heeft ooit eens mijn ext3 linux partitie ver#@t, maar als je zelf wil partitioneren dan gebruik je gewoon je partitioneerprogramma naar keuze om je NTFS partitie te verkleinen (wel eerst chkdsk doen op de NTFS partitie, en als het kan zelfs ook even defragmenteren) en dan laat je gewoon de vrijgekomen ruimte gewoon leeg, zonder die te partitioneren, de desktop cd (live cd) van Ubuntu zal die lege ruimte dan kunnen partitioneren. (Maak in ieder geval een SWAP aan van ongeveer 1 GB en een EXT3 root partitie: / van de rest; eventueel kan je de root / partitie kleiner houden en /home groot maken en apart aanmaken als partitie, maar daar ben ik zelf geen voorstander van, gewoon omdat ik al zo weinig ruimte heb, en ik wil geen gigabyte verspillen door een suboptimale opdeling, en ik wil ook niet het risico lopen dat de root te klein is)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline mcgyver

  • Lid
absolute newby wil beginnen met ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2007/04/30, 13:48:06 »
En, vanwehaege? Hoever benne we? We zijn benieuwd.

absolute newby wil beginnen met ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2007/04/30, 14:32:46 »
Ubuntu in the air!!!

ondertussen draadloos netwerk ook aan de praat.

dit is mijn eerste daad onder ubuntu op tnet!!



voila de zoektocht kan verder gezet worden.


alvast bedankt aan iedereen!!!
* Ubuntu 12.04
* Dreambox 7025 - enigma 2
* Sony Ericsson xperia X8 - rooted

Offline mcgyver

  • Lid
absolute newby wil beginnen met ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2007/04/30, 15:06:39 »
Het is dus echt een feestelijke dag. Proficiat :)

Offline vanadium

  • Lid
absolute newby wil beginnen met ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2007/04/30, 15:52:51 »
Mijn allereerste kennismaking met Ubuntu Edgy twee weken geleden was ook een zeer groot succes. Geen enkele hardwarehapering, direct op het net, geinstalleerd in ongeveer 30 minuten (+ 30 extra minuten "updaten"). De grote verrassing was dat ik nu opeens een stabiel en snel draadloos netwerk had. Het was dus Windows, niet mijn Netgear router ...

Veel plezier!

Offline siegi

  • Lid
absolute newby wil beginnen met ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2007/04/30, 17:38:42 »
De ervaring van een stabielere draadloos verbinding heb ik ook in linux.  Bij windows valt die echt altijd uit en moet hij herverbinden.  Enzow bij ubuntu totaal geen last mee.