Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Unity verdwenen !?  (gelezen 1062 keer)

Unity verdwenen !?
« Gepost op: 2012/02/20, 15:34:55 »
Gisteren was ik via Nautilus de mappen aan 't verkennen om iets bij te leren ...
Tot ik het bestand 'unity-greeter' opende.
Plots zag ik de Launcher-balk verschijnen en er ontbraken verschillende iconen.
Ik kreeg een 'opstartscherm' te zien waarin ik kon aanloggen ... maar vanaf dat ogenblik veranderde gans de layout van m'n scherm.
Ik kan het best vergelijken met 'Windows opstarten in Veilige modus' of zoiets.
Ik dacht door te rebooten de zaak terug in zijn oorspronkelijke toestand te krijgen, maar helaas !  ???
Ik kan geen enkel programma meer opstarten (geen balk bovenaan mijn scherm zoals in de vorige Ubuntu versies - en geen Bash of Launchers meer !?)
Ik kan alleen nog iets doen via de terminal mits de sneltoetsen Ctrl+Alt+T
Op die manier kan ik nog in Firefox en Thunderbird (maar alle kaders zijn grijs)
Ik heb ook geprobeerd compiz in te geven in de terminal, maar daar reageert hij niet op. (Misschien een fout commando ?)
Mijn kennis van de terminal-commando's is zeeer beperkt !?

Uit wanhoop dan maar een herinstallatie gedaan, maar omdat mijn /home op een aparte partitie staat, krijg ik na herinstalltie juist hetzelfde scherm !?
Wie kan deze wanhopige jongen verder helpen ...?
« Laatst bewerkt op: 2012/02/20, 15:36:32 door shadoogie2960 »

Offline Wout55

  • Lid
Re: Unity verdwenen !?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/02/20, 16:13:18 »
Je hebt misschien iets te snel geherinstalleerd. De opdracht unity --reset schijnt het probleem te verhelpen. Daarna uitloggen en opnieuw opstarten. Het is een aantal malen eerder ter sprake geweest. Waarschijnlijk staan in je home de corrupte gegevens die het probleem veroorzaakten.
« Laatst bewerkt op: 2012/02/20, 16:16:16 door Wout55 »

Re: Unity verdwenen !?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/02/20, 17:28:38 »
Bedankt voor de reactie.
Als de corrupte gegevens in mijn /home staan, kan ik ze dan herstellen door unity --reset ? of moet ik verder zoeken ?
(zal het in elk geval eerst proberen !)

Offline Wout55

  • Lid
Re: Unity verdwenen !?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/02/20, 18:03:21 »
Bedankt voor de reactie.
Als de corrupte gegevens in mijn /home staan, kan ik ze dan herstellen door unity --reset ? of moet ik verder zoeken ?
(zal het in elk geval eerst proberen !)

Je kunt dat als eerste proberen, als je unity reset in het zoekscherm van het forum typt vind je meer informatie.

Re: Unity verdwenen !?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/02/20, 19:20:15 »
De reset heeft blijkbaar wel 'iets' gedaan: namelijk de Dash is terug en een aantal starters ook.
Maar ik mis veel icoontjes en ook in de bovenste balk vind ik geen afsluitknop.
Ook kan ik geen thema's kiezen ...
Zie als voorbeeld het venstertje van de systeeminstellingen:

Re: Unity verdwenen !?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/02/21, 09:52:06 »
Misschien, vermits je hele systeem in de soep ligt, kan je een zwaardere ingreep overwegen;

unity --replace icons
Mocht dat geen verbetering geven kan je een nog zwaardere ingreep doen;

unity --replace
Dit laatste is een behoorlijk werkje qua downloaden en installeren.

Anders: al je data veilig stellen, en gewoon een verse installatie doen (inclusief je home-directory) en afwerken.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Unity verdwenen !?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/02/21, 10:13:22 »
Er is waarschijnlijk nog wel een minder zware ingreep: alle configuratiemappen onder /home die iets met Unity te maken hebben verwijderen. Welke dat precies zijn weet ik alleen even niet.

Offline Wout55

  • Lid
Re: Unity verdwenen !?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/02/21, 11:33:15 »
Omdat je al een herinstallatie gedaan had heeft de reset niet volledig het verlangde effect gehad. De verdwenen afsluitknop is ook al diverse malen op het forum ter sprake gekomen. In ieder geval zit er onder de dash al een afsluitknop te bereiken met de A van afsluiten. Misschien helpt dit je verder: http://askubuntu.com/questions/66221/unity-broken-after-changing-few-compiz-settings-fresh-11-10-install
« Laatst bewerkt op: 2012/02/21, 11:42:43 door Wout55 »