Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: timelapse maken in 14.04 lts  (gelezen 980 keer)

timelapse maken in 14.04 lts
« Gepost op: 2016/01/22, 22:55:34 »
Ik heb werkelijk alle programma's al geprobeerd om een timelapse te maken: openshot, fotofilmstrip, gimp, fotoxx,  avidemux, videoporama, digikam, donkere kamer, darktable,showfoto, vls mediaplayer, pitivi, gnome mplayer. Met geen een is het gelukt. Wie heeft nog ideeën?
Programma's lopen vast, accepteren het formaat niet.

Offline Jenske

  • Lid
Re: timelapse maken in 14.04 lts
« Reactie #1 Gepost op: 2016/01/22, 22:59:44 »
Een timelapse video is een bepaald soort weergave van een bepaald soort bestanden. Uw vraag zou dus meer gespecificeerd moeten worden:

  • wélke bestanden wil je in een timelapse-video krijgen (tif-bestanden, jpeg-bestanden, raw-bestanden?)

Je schrijft "het formaat", maar da's dus net de vraag: wélk formaat gebruik je als invoer? Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat je een formaat hebt dat door geen enkel van de vermelde programma's wordt herkend.

Je kan in kdenlive (een video-editor) een hele resem foto's inlezen en er een presentatietijd aan toewijzen van bv. 0,5 seconden. Dan het boeltje monteren en laten uitvoeren naar bv. een mpeg-4 bestand.

Het is mogelijk -- die ervaring heb ik niet -- dat kdenlive het laat afweten als je werkelijk 100'en beeldbestanden op die manier wil inlezen.
« Laatst bewerkt op: 2016/01/22, 23:01:26 door Jenske »
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: timelapse maken in 14.04 lts
« Reactie #2 Gepost op: 2016/01/22, 23:04:05 »
hai Jenske
bestanden zijn jpeg of raw of raw omgezet in jpeg.
de kleinste reeks was 120 foto's kleinste formaat voor pc in een nikon coolpix p500.
deze week kreeg ik die kdenlive een keer aan het renderen, maar na 5 minuten was er nog niets gebeurd

Offline MKe

  • Lid
Re: timelapse maken in 14.04 lts
« Reactie #3 Gepost op: 2016/01/23, 18:29:11 »
Zie je het zitten met de commandline?

Je kunt dit doen met memcoder.
Eenrst een tekst bestandje maken van alle fotonamen
ls -ltr > files.xtxDit moet je wel in de map doen waar je foto's staan natuurlijk

Dan memcoder gebruiken:
mencoder -nosound -ovc lavc -lavcopts vcodec=mpeg4 -o test.avi -mf type=jpeg:fps=1 mf://@files.txt
Dit zou een filmpje maken met 1 fps, kun je natuurlijk aanpassen naar wat je wilt.

Re: timelapse maken in 14.04 lts
« Reactie #4 Gepost op: 2016/01/23, 19:33:33 »
Hallo MKe
nee, niet echt handig met commandline, maar helaas zal er dat wel van moeten komen als je alleen maar ubuntu als os op laptop hebt staan
ik begrijp nog niet wat je bedoelt met "alle fotonamen"
kun je een kort voorbeeldje geven hoe er dat dan uitziet?

Offline MKe

  • Lid
Re: timelapse maken in 14.04 lts
« Reactie #5 Gepost op: 2016/01/23, 20:28:26 »
Tja, ik vind de commandline hiervoor juist erg handig. Grafische toepassingen voor zoiets simpels zijn alleen toeters en bellen die op de achtergrond gewoon dit doen. Maar ik ben dan ook wel echt een nerd ;)

De lijst van fotonamen is gewoon een tekst bestandje met daarin alle bestandsnamen van de foto's die je in je timelapse wilt gebruiken, in de volgorde dat ze aan elkaar geflanst moeten worden. Hierbij moet elke filenaam op zijn eigen regel, dus met enters ertussen. Met het eerste commando dat ik geef wordt dit automatisch gedaan.  Als je camera gewoon volgnummers in de bestandsnamen zet zouden ze ook automatisch gesorteerd moeten worden.
« Laatst bewerkt op: 2016/01/24, 12:04:01 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline Jenske

  • Lid
Re: timelapse maken in 14.04 lts
« Reactie #6 Gepost op: 2016/01/23, 22:27:41 »
Als je trouwens al een (ruw?) idee wil hebben van het resultaat, kan je in Gimp werken en er een animated GIF van maken.

Kies dan bij bestand "openen als lagen" en duid al de in te lezen bestanden aan IN VOLGORDE (*).

Kies dan "bestand exporteren" als GIF.

Duid dan in het menu dat volgt -- GIF-opties -- aan "as animation" (**)
Je kan ervoor kiezen welke vertraging er tussen de beelden moet zitten (in milliseconden).

Er bestaat zelfs de mogelijkheid om variabele wisseltijden te laten gebruiken bij de verschillende beelden, maar dat heb ik zelf nog niet gedaan.

Mijn unieke avatar, die ik op dit forum gebruik, heb ik op die wijze gemaakt.




(*) je kan dat best oplossen door elke bestandsnaam te laten voorafgaan door een nummer 001, 002 ... 099, 100, 101 ...
(**) mogelijk staat dat in het Nederlands, maar in mijn (Nederlandstalige!) versie van GIMP staat er wel degelijk "as animation".
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM