Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Naam stichting, wie heeft een idee?  (gelezen 15948 keer)

[opgelost] Naam stichting, wie heeft een idee?
« Gepost op: 2011/09/12, 00:25:45 »
Het kan zijn dat we de term Ubuntu niet in de naam van de stichting in oprichting gaan gebruiken. Heeft iemand een aardig idee voor een naam van een stichting ter ondersteuning van de Ubuntu-NL gemeenschap waarin niet de term Ubuntu voorkomt, maar die toch duidelijk is?

Een eerste voorzetje: "Stichting Ondersteuning Oeboentoe Gemeenschap Nederland"

(p.s. deze draad is dus niet bedoelt om te gaan discussiëren over het wel of niet gebruiken van de term Ubuntu)
« Laatst bewerkt op: 2011/09/29, 00:48:58 door Thomas de Graaff »

Re: Naam stichting, wie heeft een idee?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/12, 00:36:31 »
Wat dacht je van deze geweldig originele: "Stichting Oeboentoe-NL"

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Naam stichting, wie heeft een idee?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/12, 00:37:23 »
Mijn gooi:

Stichting Ondersteuning Oeboentoe-NL

Zo dek je tevens Vlaanderen, want de NL staat voor Nederlands en niet voor Nederland.  :)

Re: Naam stichting, wie heeft een idee?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/12, 00:42:24 »
is lastig om een goede naam te verzinnen:

Deze stichting: http://www.stichting-ubuntu.nl/ bestaat al.

Een verbastering lijkt me ook niet zo handig als je op het web terug gevonden wilt worden.

Het is een belangrijke zet waarover, ook tactisch gezien, goed over na gedacht moet worden
Ik denk mee! :)


Re: Naam stichting, wie heeft een idee?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/12, 00:57:42 »
Mijn gooi:

Stichting Ondersteuning Oeboentoe-NL

Zo dek je tevens Vlaanderen, want de NL staat voor Nederlands en niet voor Nederland.  :)

Prima idee, alleen doet mij dat afvragen wat dat voor Ubuntu-BE zal beteken.

Offline chaos7

  • Lid
Re: Naam stichting, wie heeft een idee?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/12, 06:19:00 »
www.ubuntulinux-nl.com

ik denk dat je ubuntu niet moet verbasteren.
ik denk dat als je linux er aan koppelt je gelijk duidelijk maakt wat het is.
-nl geeft aan dat het nederlands is.
.com mag van mij ook .eu zijn, of .org

als ik bovenstaande invoer krijg ik diverse links naar ubuntu-nl, ik denk dat je dan ook beter gevonden wordt.
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Naam stichting, wie heeft een idee?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/12, 08:37:59 »
stichting tot bevorderen van opensource software en besturingssystemen.
(In de uitleg van de statuten zou men hier richting en uitleg aan kunnen geven.)

stichting tot bevorderen alternatieve, vrije besturingssystemen.

stichting ter ondersteuning en promotie van alternatieve en vrije besturingssystemen.
(wederom toespitsen in de statuten.)
« Laatst bewerkt op: 2011/09/12, 08:47:04 door leoquant »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Naam stichting, wie heeft een idee?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/09/12, 11:04:37 »
Waarom niet gewoon Ubuntu in de naam verwerken? Ik vind het op deze manier geschreven een beetje kinderlijk lijken.

"Stichting Ubuntu voor Iedereen"

of "Stichting Linux-Ubuntu-NL"

Geheel mijn persoonlijke eigen mening.



Op zich mee eens, maar ik vermoed problemen met de goedkeuring door Canonical. Door de naam "Ubuntu" te vermijden, heb je geen goedkeuring nodig.  :)

Re: Naam stichting, wie heeft een idee?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/09/12, 11:47:14 »
Dank voor de ideeën tot nu toe!

Korte opmerkingen:
Waarom niet gewoon Ubuntu in de naam verwerken? Ik vind het op deze manier geschreven een beetje kinderlijk lijken.

Zie openingsbericht draad:
(p.s. deze draad is dus niet bedoelt om te gaan discussiëren over het wel of niet gebruiken van de term Ubuntu)

Zo dek je tevens Vlaanderen, want de NL staat voor Nederlands en niet voor Nederland.  :)

De stichting is alleen voor de Nederlandse LoCo, niet voor de Belgische LoCo, die hebben hun eigen organisatie, financiën e.d.
Zie ook: http://ubuntu-be.org/en/node/23


De terugvindbaarheid van Oeboentoe is natuurlijk wel te regelen door dat domein te claimen, en dan door te verwijzen naar een stichting subdomein van ubuntu-nl.org oid.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/12, 11:50:10 door Thomas de Graaff »

Offline Tom

  • Lid
Re: Naam stichting, wie heeft een idee?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/09/12, 12:00:37 »
Stichting  Uby.nl
Stichting  Linux.Uby.nl
Probeer maar wat. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Naam stichting, wie heeft een idee?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/09/12, 12:32:07 »
Als Ubuntu niet (meer) in de naam mag voorkomen (verbasteringen zoals hierboven genoemd beschouw ik als niet-professioneel), kan de naam nog wel de lading dekken? Als je er van maakt, ik roep maar wat, 'Vrienden van vrije software', impliceert dat dat er meer is dan alleen Ubuntu. Maar dat zou dan inhouden dat het werkgebied van de stichting breder wordt?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Naam stichting, wie heeft een idee?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/09/12, 13:00:03 »
Iets met Canonical-nl ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Naam stichting, wie heeft een idee?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/09/12, 13:36:20 »
LOL, dat voorstel van Ron. Maar dat zal ook wel niet mogen, schat ik zo in.

OT: ik denk dat we twee dingen willen. In de eerste plaats een naam met 'een vlag die de lading dekt', en ten tweede willen we eigenlijk met een zoekterm 'Ubuntu' (niemand gaat op Oeboentoe googlen, vermoed ik) via een zoekmachine gevonden worden.

Ik neem aan dat er een site of deelsite opgestart gaat worden. Is het mogelijk om er bv. 'Stichting ter bevordering open-source Nederland' (ik noem maar wat) van te maken, en op de site zelf daar direct onder iets met Ubuntu? Dan staat het niet officieel in de naam van de stichting, maar maakt een zoekmachine deze link wèl.   
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Naam stichting, wie heeft een idee?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/09/12, 13:38:27 »
Offtopic (sorry Thomas) Ik vraag mij af of http://www.stichting-ubuntu.nl/ wel de goedkeuring door Canonical heeft gehad.

Zal verder niet meer offtopic gaan.


Waarschijnlijk niet, hoeft overigens geen probleem te zijn. Ubuntu is behalve een handelsmerk van Canonical ook een woord. Op het algemeen gebruik van dat woord kun je geen rechten laten gelden. Gebruik icm met software of (computer) hardware is een ander verhaal

Er zit ook nog een gaatje in het merkenrecht, als je je handelsmerk internationaal wilt beschermen zul je die ook internationaal moeten registreren. Neem aan dat Canonical wel zo slim is geweest. Toch?

Overigens dateert de stichting al uit 2003, Ubuntu bestaat officieel pas sinds oktober 2004. Kan dus wel eens spannend zijn wat er eerder was, deze stichting of Ubuntu als geregistreerd handelsmerk... Anders heeft de stichting de eerste rechten.

Offline Tom

  • Lid
Re: Naam stichting, wie heeft een idee?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/09/12, 13:54:35 »
Als Ubuntu niet (meer) in de naam mag voorkomen (verbasteringen zoals hierboven genoemd beschouw ik als niet-professioneel), kan de naam nog wel de lading dekken? Als je er van maakt, ik roep maar wat, 'Vrienden van vrije software', impliceert dat dat er meer is dan alleen Ubuntu. Maar dat zou dan inhouden dat het werkgebied van de stichting breder wordt?
Zijn wij dat dan ?.
Vrienden van vrije software < klop dat maar in de url balk.
Moet toch iets kort en krachtig zijn.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Naam stichting, wie heeft een idee?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/09/12, 14:05:21 »
beschouw ik als niet-professioneel), ....
Zijn wij dat dan ?.
Nog niet, maar de oprichting van een stichting lijkt de eerste stap op weg naar professionalisering, toch?

Vrienden van vrije software < klop dat maar in de url balk.
Wat ik zeg, ik roep maar wat.  ;) Het ging mij slechts om de vraag of de vlag de lading zou moeten dekken, niet zo zeer om de naam zelf.

Moet toch iets kort en krachtig zijn.
Eens.

Re: Naam stichting, wie heeft een idee?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/09/12, 14:06:44 »
@DirkJan: Als je geen rechten kan laten gelden op een algemeen woord, waar is Apple dan mee bezig qua namen enzo? Die klagen constant mensen aan voor het gebruik van namen, ook al is het een compleet ander product.

Re: Naam stichting, wie heeft een idee?
« Reactie #17 Gepost op: 2011/09/12, 14:32:20 »
Als webstek voor de stichting lijkt mij trouwens stichting.ubuntu-nl.org de juiste plek. Maar het gaat er hier vooral om de naam de stichting zonder de term Ubuntu. Ik ben het eens met Markba dat het waarschijnlijk lastig is een goed dekkende naam te vinden, maar wie weet heeft iemand een geniaal idee. Ik vind ubuntu vervangen door uby of ubuntulinux in ieder geval al beter dan oeboentoe geloof ik. :)
« Laatst bewerkt op: 2011/09/12, 14:36:10 door Thomas de Graaff »

Re: Naam stichting, wie heeft een idee?
« Reactie #18 Gepost op: 2011/09/12, 15:02:17 »
Dat vind ik een goede. Ik zou zelf dan voor "Stichting OUNL" gaan. (Stichting Ondersteuning Ubuntu-NL)

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Naam stichting, wie heeft een idee?
« Reactie #19 Gepost op: 2011/09/12, 15:27:07 »
Als Ubuntu niet (meer) in de naam mag voorkomen (verbasteringen zoals hierboven genoemd beschouw ik als niet-professioneel), kan de naam nog wel de lading dekken? Als je er van maakt, ik roep maar wat, 'Vrienden van vrije software', impliceert dat dat er meer is dan alleen Ubuntu. Maar dat zou dan inhouden dat het werkgebied van de stichting breder wordt?

Nee hoor, in de statuten bepaal je de bandbreedte van de stichting.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Naam stichting, wie heeft een idee?
« Reactie #20 Gepost op: 2011/09/12, 15:41:10 »
Zou een kreet als NLUBUNTU wel mogen ?
Of Nubuntu ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Dave

  • Lid
Re: Naam stichting, wie heeft een idee?
« Reactie #21 Gepost op: 2011/09/12, 16:31:37 »
Waarom niet gewoon Ubuntu in de naam verwerken? Ik vind het op deze manier geschreven een beetje kinderlijk lijken.

"Stichting Ubuntu voor Iedereen"

of "Stichting Linux-Ubuntu-NL"

Geheel mijn persoonlijke eigen mening.



Lijkt me ook.
oeboentoe, hoe wil je ooit nog serieus genomen worden zo.
In het onwaarschijnlijke scenario dat Canonical bezwaar maakt kun je altijd nog iets wijzigen in je inschrijving.

Re: Naam stichting, wie heeft een idee?
« Reactie #22 Gepost op: 2011/09/12, 17:41:14 »
Zou een kreet als NLUBUNTU wel mogen ?
Of Nubuntu ?
Wie zegt dat het niet mag? Als we dat eerst eens uitzoeken en dan weer met ideeën komen, dat lijkt mij een beter plan.

Dat mag niet zonder toestemming. Daarom moesten Xubuntu en Lubuntu ook toestemming vragen aan Canonical.

Overigens IMHO lijkt NLUBUNTU teveel op Lubuntu en zou dus voor verwarring kunnen zorgen.

Re: Naam stichting, wie heeft een idee?
« Reactie #23 Gepost op: 2011/09/12, 23:48:50 »
Dat vind ik een goede. Ik zou zelf dan voor "Stichting OUNL" gaan. (Stichting Ondersteuning Ubuntu-NL)

Hoe spreek je dat uit?  ;)

Moet natuurlijk wel een beetje klinken ook. Ubuntu is vaak al lastig genoeg.

Even deze lanceren: stichting NUL (Nederlandse Ubuntu Liefhebbers)

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Naam stichting, wie heeft een idee?
« Reactie #24 Gepost op: 2011/09/13, 01:02:01 »
Stichting NUL, klinkt dat niet wat... minimalistisch, bezuinigingsachtig ('we moeten de nullijn halen´) ?

Dat OUNL iets 'oenigs' in zich heeft, ben ik wel met je eens  ;)

Wat vinden jullie van de stichting PUN (Promotie Ubuntu Nederlands)?

*pun intended, rustig achteroverleunend opmerkingen over 'punniken' afwachten gaat*
« Laatst bewerkt op: 2011/09/13, 01:11:42 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]