Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Root vol door gebruik van rsync  (gelezen 569 keer)

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Root vol door gebruik van rsync
« Gepost op: 2015/09/06, 19:51:00 »
Ik heb dit al eens eerder gehad en heb toen steeds opnieuw Ubuntu geïnstalleerd, maar ik weet dus nog niet waar het aan ligt.

Ik gebruik onderstaande opdrachten om een backup uit te voeren. Dat gaat altijd goed, en soms, zoals nu, blijkt er opeens geen ruimte meer over te zijn in mijn root, terwijl er nog zo'n 6Gb beschikbaar was vooraf. Ik maak spiegelbackups, dus geen afzonderlijke backups.

Iemand een idee, en vooral natuurlijk hoe ik dit weer goed krijg zonder alles weer opnieuw te moeten gaan installeren?

#!/bin/sh
echo "Start van backup Home folder naar Data/Backup" ;
rsync -aurvt --delete --exclude '.gvfs' --exclude '.local/share/Trash'  /home/jack/ /media/jack/Data/BackupHome ;
echo "Einde eerste backup ---------------------------------------------------------" ;

echo "Start van backup Data folder naar DataBackup op Mobius" ;
rsync -aurvt --delete --exclude 'Downloads' /media/jack/Data/ /media/jack/DataBackup ;
echo "Einde tweede backup ---------------------------------------------------------" ;

echo "Start van backup Archief01 naar Archief01A op Mobius" ;
rsync -aurvt --delete --exclude '.Trash-1000' --exclude 'lost+found' /media/jack/Archief01/ /media/jack/Archief01A ;
echo "Einde derde backup ---------------------------------------------------------" ;

echo "Start van backup Archief02 naar Archief02A op Mobius" ;
rsync -aurvt --delete --exclude '.Trash-1000' --exclude 'lost+found' /media/jack/Archief02/ /media/jack/Archief02A ;
echo "Einde vierde backup ---------------------------------------------------------" ;
echo "Klaar met backuppen ---------------------------------------------------------" ;
JackTummers.nl

Offline jan11000

  • Lid
Re: Root vol door gebruik van rsync
« Reactie #1 Gepost op: 2015/09/06, 20:01:24 »
Spiegelbackup, wat is dat?

Wat ik me kan voorstellen, is dat je backup plaats niet gemount is als je start, dan wordt je backup misschien door rsync op je / gezet, vermoedelijk in de map die je wilt maken op je backup plaats.(via livecd opstarten en de mappen verwijderen en rebooten). Rsync kontroleert niet op je hd gemount is.
Op wat voor media zet je je backup?
Wat ben je aan het backuppen?
Dit kun je voorkomen door de mappen te openen met nautilus, en dan je backup starten.
Heb wel ooit eens een script gezien die kon kijken of je map gemount is, en dan pas de backup start.

Kijk eens naar timeshift, hier wordt automatisch een een backup gemaakt, wel in je / drive, dan kun je net als bij windows terug in de tijd springen. deze backupt dus niet alles maar wel je linux zelf, maar niet je documenten. De map in je / waar deze backup wordt gezet zou je nog op een externe hd kunnen zetten.
« Laatst bewerkt op: 2015/09/06, 20:05:16 door jan11000 »

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Re: Root vol door gebruik van rsync
« Reactie #2 Gepost op: 2015/09/06, 20:10:28 »
Alles was gemount.
Ik backup (eigenlijk synchroniseren, vandaar spiegelbackup) 3 interne harde schijven naar schijven in een DAS. En dan alles. Omdat alleen maar gewijzigde of nieuwe bestanden toegevoegd worden gaat dit redelijk snel.

Weet je hoe of waar ik kan zien of er bestanden in de root zijn gezet? Er is geen map aangemaakt ofzo, en ik zie verder ook niks geks, behalve dan dat er geen ruimte meer is.
JackTummers.nl

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Re: Root vol door gebruik van rsync
« Reactie #3 Gepost op: 2015/09/06, 20:20:20 »
Correctie... :). Mijn schijvenkoppelaar liet alle schijven zien als gemount, maar blijkbaar was dit toch niet zo. Onder /dev/media stonden twee mappen die eigenlijk die externe schijven op de DAS moesten voorstellen. Nadat ik die verwijderd had had ik weer netjes 6Gb over op mijn root.
Jouw antwoord heeft me in elk geval op het goede spoor gezet. :)
JackTummers.nl