Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen met hardware --apparaten -- na upgrade of herinstallatie  (gelezen 771 keer)

@ forum,

bedenking, luidop denken...

is het (zou het kunnen) geraadzamer (zijn) om de hardware / apparaten te ontkoppelen vóór een upgrade, een herinstallatie of nieuwe installatie van een 'Linux-gestuurd besturingssysteem' zoals Ubuntu, LinuxMint (nieuwe installatie boven een bestaande of een upgrade van 14.04.4 naar 16.04.1 bijvoorbeeld), of ...en nadien wéér aan te sluiten/inpluggen ?

groet,
spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Problemen met hardware --apparaten -- na upgrade of herinstallatie
« Reactie #1 Gepost op: 2016/09/14, 19:54:36 »
Hoi Spieke,

Ja, altijd beter!

En altijd je thuismap separaat bewaren ter backup in alle gevallen! Heb je heel veel bestanden (foto's, muziek, weet ik veel) bewaar die dan ook apart. Dus een thuismap op zich en een aparte datamap. Splits dat. Opslagdingen zijn niet erg duur meer, ga anders eens kijken bij je favoriete winkel.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline HWE64

  • Lid
Re: Problemen met hardware --apparaten -- na upgrade of herinstallatie
« Reactie #2 Gepost op: 2016/09/14, 21:51:15 »
@ Forum,
Ik kan me voorstellen dat je van te voren een printer en/of scanner ontkoppeld maar wat dan nog meer? Ik lees hierover niets in de beschrijving van Pjotr. Die heb ik aangehouden en opgevolgd. Zelfs heb ik de eigen videokaart(ATI)niet geinstalleerd (ook advies van Pjotr).
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Problemen met hardware --apparaten -- na upgrade of herinstallatie
« Reactie #3 Gepost op: 2016/09/14, 23:10:54 »
@ forum,

dat luidop denken...komt vanuit de vaststelling dat er heel wat problemen, 'lijken', uit de kast vallen wat betreft de aangesloten apparaten ( zoals: printer, externe HDD, eid-viewer, ... ) bij een upgrade / herinstallatie of nieuwe installatie van een 'Linux-distro, die ik hier lees op het forum. ???
Wanneer je een volledig nieuwe installatie / systeemupgrade / systeemherinstallatie uitvoert van een 'Linux-distro' is het dus geraadzaam, te prefereren, aangewezen, om alle externe apparaten op voorhand te ontkoppelen en dan pas te installeren. Dit heb ik toch gelezen en ik voer dit ook zo uit. Ik denk, maar wie ben ik, dat dit de minste problemen oplevert en dat de daarna aan te koppelen apparaten makkelijker herkent /geïnstalleerd zullen worden... of is dit denken iets te kort door de bocht?
Voor de interne apparaten/hardware is dit afhankelijk van de ingebakken stuurprogramma's-drivers die meegeïnstalleerd worden met het te installeren systeem om er dan de juiste uit te kiezen, ofwel het systeem herkent welke driver moet geïnstalleerd worden.

Denk ik luidop juist ... zit daar wat in ...of is het 'loos'?

groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2016/09/14, 23:12:49 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Problemen met hardware --apparaten -- na upgrade of herinstallatie
« Reactie #4 Gepost op: 2016/09/14, 23:33:38 »
@ Spievenserke, als leek vind ik het zelfs heel logisch om alle externe apparaten te ontkoppelen. Ik zou ook verwachten dat verschillende drivers niet meekomen bij een upgrade bv. van Ubuntu 14.04 naar 16.04.  Dat komt bij andere OS ook veel voor dat je de drivers weer weg moet halen en dan weer opnieuw moet installeren. Zelfs bij de laatste upgrade van W10 kam een programma (Norton)niet goed mee.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)