Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: libre office draw writer e.a. starten niet op. Kubuntu 14.04 laptop  (gelezen 353 keer)

Programmas als Libre Office draw en writer starten niet op als ik een document rechtstreeks er mee wil openen. Het hele systeem reageert mijns inziens per definitie traag of met wisselende snelheid als ik iets wil openen of ergens op klik.
Kubuntu 14.04 op een laptop dualcore 1.74 ghz, 2gig werkgeheugen. Moet ik gaan overwegen om (de immer stabiele) Xubuntu op de machine te zetten, waarmee ik dergelijke problemen waarschijnlijk niet of veel minder heb of zie ik een bepaalde instelling/configuratie oid over het hoofd ? Ik hoop op het laatste, want ik vind de KDE werkomgeving zeer fijn.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: libre office draw writer e.a. starten niet op. Kubuntu 14.04 laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2014/09/17, 12:55:22 »
En zojuist ontdek ik het volgende: de documenten die ik wilde openen staan op een partitie apart van de schijf waar de Kubuntu installatie op staat. Zodra ik een odg document naar de persoonlijke map/documenten op de dezelfde schijf als het systeem verplaats en dan open, opent het document gelijk......
In tegenstelling tot windows, maakt data opslaan naast je systeem in (k)ubuntu je systeem niet trager etc, maar ik vind het gewoon orderlijk om mijn documenten op een aparte schijf te kunnen zetten. Dus wat kan ik doen?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: libre office draw writer e.a. starten niet op. Kubuntu 14.04 laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2014/09/18, 07:55:48 »
Ok, dan hebben we hier te maken met een stuiptrekking van een ex Windows gebruiker. De opslag partitie heb ik namelijk geformatteerd in ntfs.........
Ik begrijp hier dus uit dat alle partities in ext4 geformatteerd moeten zijn voor het beste functioneren?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: libre office draw writer e.a. starten niet op. Kubuntu 14.04 laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2014/09/18, 09:53:03 »
Nooit meegemaakt dat een ntfs partitie het systeem zo vertraagt. Op zich zou het werken met een ntfs partitie op een interne schijf geen probleem mogen zijn. Je mag dat evenwel alleen doen als je ook nog Windows op die computer staan hebt: om een ntfs partitie nu en dan eens te controleren en te herstellen, heb je namelijk Windows nodig. Misschien heeft die vertraging te maken met een probleem op het bestandssysteem, hoewel ik denk dat linux in dat geval een ntfs-partitie helemaal niet zal aankoppelen.

Probeer alvast of een schijfcontrole van die partitie met Windows helpt. Staat er geen Windows op je computer, zet dan inderdaad die partitie om naar ext4. Aangezien het een interne partitie is, koppel je die best ook volautomatisch aan zoals de systeempartitie via /etc/fstab.

Re: libre office draw writer e.a. starten niet op. Kubuntu 14.04 laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2014/09/18, 09:57:49 »
Dan vrees ik toch dat ntfs het probleem is, het betreft namelijk een kubuntu installatie zonder windows.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: libre office draw writer e.a. starten niet op. Kubuntu 14.04 laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2014/09/18, 10:06:20 »
Dan moet je zeker je partitie herformatteren. Linux kan elementaire herstellingen uitvoeren op een ntfs partitie, maar kent niet alle kneepjes omdat ntfs een proprietair bestandssysteem is. Je mag er een ntfs partitie enkel op nahouden als je die nu en dan eens aan een Windows systeem kan hangen voor controle van het bestandssysteem.

Als je de partitie opnieuw geformateerd hebt, koppel ze dan aan via /etc/fstab: zo maakt ze echt integraal deel uit van het bestandssysteem. Tegenwoordig kan je dat ook grafisch instellen met het tooltje "Disks": partitie klikken, tandwieltjes eronder, "Edit mount options".

Frederik

  • Gast
Re: libre office draw writer e.a. starten niet op. Kubuntu 14.04 laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2014/09/18, 10:07:24 »
Dat kan ik mij bijna niet voorstellen. Ik bewaar mijn documenten op een grote USB-stick (ntfs) en als ik dubbelklik op een document gaat die onmiddellijk en zonder enige vertraging open.
Xubuntu 14.04.1 LTS

Re: libre office draw writer e.a. starten niet op. Kubuntu 14.04 laptop
« Reactie #7 Gepost op: 2014/09/18, 11:58:55 »
Ik moet zeggen dat het mij ook allemaal wat opmerkelijk in de oren klinkt, hoewel ik ook weer niets uitsluit. Maar het geval wil dat ik gisteren de resolute keuze heb gemaakt om Kubuntu van de laptop af te halen en te vervangen door Xubuntu 14.04 en de schijf waar de data op stond, waaronder de odg bestanden, in ntfs gelaten. Momenteel werk ik op de laptop en de odg worden gewoon in LibreOffice draw rechtstreeks en snel geopend......??? Dus waar kan het dan aan liggen dat Kubuntu op deze laptop er wel moeilijk over doet? Let wel: mijn desktop draait ook op Kubuntu 14.04 (64 bit) en die heeft het probleem ook niet.....
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.