Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Studie keuze  (gelezen 824 keer)

Offline thijssen

  • Lid
Studie keuze
« Gepost op: 2016/03/26, 01:43:20 »
Op dit moment volg ik de studie ICT systeem beheer MBO niveau 4.
Deze keuze heb ik gemaakt omdat ik erg veel affiniteit heb met computers.

Na mijn stage periode ben ik er achtergekomen gekomen dat deze opleiding toch niks voor mij is.
Ik hou niet van de bedrijfs--sfeer en het lange zitten, het liefst zou ik de hele dag fysiek ergens actief bezig zijn.

Na even zoeken kwam ik op de opleiding mechatronica, dit klonk als muziek mijn oren omdat daar ICT en techniek samenkomen.
Maar mechatronika omvat veel meer dingen waar mijn competenties totaal niet liggen, zoals het ontwerpen van die systemen.
Ik heb ik niet heel veel technisch inzicht.

Zijn er andere  opleidingen waar ICT en techniek word toegepast?
Waar is op dit moment het meeste werk in te vinden in de ICT?

Alvast bedankt voor de moeite.
Thijssen.

DarkEra

  • Gast
Re: Studie keuze
« Reactie #1 Gepost op: 2016/03/26, 11:28:58 »
Ik zou zoeken op knelpuntberoepen in de ICT waar echt mensen nodig zijn. Maar dan nog is de kans, ookal ben je geslaagd en heb je goede punten, dat je aangenomen wordt nihil.

Offline thijssen

  • Lid
Re: Studie keuze
« Reactie #2 Gepost op: 2016/03/26, 11:36:49 »
Ik zou zoeken op knelpuntberoepen in de ICT waar echt mensen nodig zijn. Maar dan nog is de kans, ookal ben je geslaagd en heb je goede punten, dat je aangenomen wordt nihil.

is de kans op werk  als MBO'er in de ICT echt zo klein als gezegd word?

Re: Studie keuze
« Reactie #3 Gepost op: 2016/03/26, 17:12:59 »
Dikwijls onderschat en veel vergeten: HiFi-technicus omhelst zowel micromechanica als ICT toepassingen (hoewel het daar wat minder heftig aan toe gaat) . Nogal wat High-end HiFi geraakt niet hersteld, wegens het niet vinden van mensen die zowel met mechanica als elektronica overweg kunnen.

Het is misschien een kleine dwaling in je opleiding, maar zeker de moeite waard. Zeker als je muziek als liefhebberij hebt.

Ik ben zelf nu terug actief in Belgiƫ na een out van 15 jaar, en ik kan het nu amper bijhouden van reparatie-aanvragen.
Het is maar een suggestie hoor .  :angel:
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

DarkEra

  • Gast
Re: Studie keuze
« Reactie #4 Gepost op: 2016/03/26, 18:25:05 »
Ik zou zoeken op knelpuntberoepen in de ICT waar echt mensen nodig zijn. Maar dan nog is de kans, ookal ben je geslaagd en heb je goede punten, dat je aangenomen wordt nihil.

is de kans op werk  als MBO'er in de ICT echt zo klein als gezegd word?

Van de cursisten die Netwerkbeheer hadden gevolgd bij een opleidingcentrum en het zelf bekostigd hadden, waar ik bij heb gezeten, daarvan hebben er verschillende werk gezocht en tussen de 10 tot 15 sollicitaties gedaan per persoon waarvan ze allemaal met een negatief werden beantwoord of zelfs niets te horen kregen. Dit terwijl Netwerkbeheerder een knelpunt beroep is en waarvan over de 900 jobs beschikbaar waren, het jaar ervoor was dit over de 600 jobs. Hier in BE althans.
Het is erg zat naar mijn bescheiden mening.... Dus ik denk dat het niet echt makkelijk gaat zijn.