Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Soms dan gaat mijn lampje uit Make/makefile maar hoe installeer de tool nu ?  (gelezen 423 keer)

Hoi allemaal,

dit hebben jullie vast allemaal wel gehad (hoop ik, anders voel ik me nu wel erg dom).
maar soms zie ik een tool en dan denk ik leuk die wil ik wel installeren.... jaja installeren zeker ..  :o
ik download de file en dat is een xxxx.tar.gz   oke ik klik hem op en zie een boel files jaja en nu zoek .... zoeken naar iets wat een readme lijkt.
gevonden maar dan zie ik tekst als :

=== Compilating ===
 * Compilation:
    make
 * Strip debugging symbols:
    make strip
 * Installing:
    make install
 * Uninstall:
    make uninstall

==== Makefile flags ====
When compile and installing, the following flags can be used and combined to compile and install the suite:

* sqlite:   needed to compile airolib-ng and add support for airolib-ng
            databases in aircrack-ng.
            On cygwin: SQLite has to be compiled manually. See next section.

* airpcap:  needed for supporting airpcap devices on windows (cygwin only)
            REQUIREMENT: Copy 'developers' directory from Airpcap CD one
                         level below this INSTALLING file
            Note: Not working yet.

* unstable: needed to compile tkiptun-ng, easside-ng (and buddy-ng) and
            wesside-ng

Example:
  * Compiling:
    make sqlite=true unstable=true
  * Installing:
    make sqlite=true unstable=true install


 jaja naja nu is mijn lampje dus uit.....
ik heb echt geen idee wat ik nu moet doen ik heb iets van 20 files en moet iets met make compile en nog wat doen ......
dat moet toch anders kunnen of kan iemand mij vertellen hoe ik iets moet installeren wat niet standaard in het software center zit ?

Andre


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
kan iemand mij vertellen hoe ik iets moet installeren wat niet standaard in het software center zit ?

Andre
Deb-bestanden of het wordt uitermate ingewikkeld. Beter nog: blijf bij de pakketbronnen (softwarecentrum). Zie:
https://sites.google.com/site/computertip/fatalevergissingen

Ik kan mij best voorstellen dat iemand een tarball wilt installeren, zeker als het een programma betreft wat niet in het software centrum zit.
Echter is het niet aan te raden voor een beginner met Ubuntu. ben je wat gevorderd is het best eens uit te proberen, maar vaak ontbreken er bij een tarball nog wel eens wat afhankelijkheden waarop de configuratie vastloopt of een of meerdere foutmeldingen geeft. Meestal staat er in de README.txt of INSTALL.txt file hoe het te installeren nadat je de tarball hebt uitgepakt.
Meestal is het
./configure                  let op de punt ervoor
make
sudo make install      sudo als het programma in het systeem geïnstalleerd

Kijk echter niet vreemd op als er een probleem is met je OS
Ben je ervaren, weet je wat je moet doen om het op te lossen zoals pjotr al schrijft.
Ik heb al heel veel tarballs (proberen) te installeren, dat gaat vaak niet goed. Dus bezint eer ge begint.


In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

kan iemand mij vertellen hoe ik iets moet installeren wat niet standaard in het software center zit ?

Andre
Deb-bestanden of het wordt uitermate ingewikkeld. Beter nog: blijf bij de pakketbronnen (softwarecentrum). Zie:
https://sites.google.com/site/computertip/fatalevergissingen

Alleen wat je hebt gemist is dat de TS aircrack-ng wil installeren en laat dat pakket nou net niet in de pakketbronnen van Ubuntu zitten ;)