Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: usb-wifi stick aan de praat krijgen zonder vaste lijn  (gelezen 3625 keer)

Offline nix

  • Lid
usb-wifi stick aan de praat krijgen zonder vaste lijn
« Gepost op: 2008/06/13, 02:20:18 »
Eerst en vooral goeiedag.

Ik heb twee probleempjes.

Het eerste is dat ubuntu mijn usb-wifi stick niet herkend, en de driver ook niet. Ik las in help dat je dan naar synaptics pakketbeheer moet gaan, en dat ik dan ndisgtk moet aanklikken. Nu, ndisgtk staat niet in die lijst. Moet ik internet hebben via kabel om aan dat pakket te kunnen, of zijn er andere mogelijkheden?

Het tweede probleem is dat "het beeld niet op mijn scherm past". Onderaan mijn scherm, en langs de linkerkant is er een zwarte balk, en bovenaan mijn scherm en aan de rechterkant kan ik met de cursor buiten het gezichtsveld gaan. Weten jullie soms waar ik dat kan instellen?

Alvast bij voorbaat bedankt voor jullie hulp,
een beginner.:-)

usb-wifi stick aan de praat krijgen zonder vaste lijn
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/14, 11:08:51 »
Welkom! :)

Om je  stick aan de praat te krijgen kun je "ndiswrapper" proberen. Dit is te vinden via "installeren en verwijderen"
Je hebt wel een verbinding nodig (kabeltje ?) om pakketjes binnen te halen.

2e vraag: Kun je je resolutie aanpassen via => systeem => voorkeuren => schermresolutie?
 Je kunt ook via  => systeem => voorkeuren => hoofdmenu en dan bij =>overige => scherm en weergave aanvinken (daarna sluiten)
Dit item is dan terug te vinden bij => toepassingen => overige  (misschien kun je daar wat mee?)

tip: probeer zoveel mogelijk voor iedere vraag een nieuw onderwerp te openen!

Offline nix

  • Lid
usb-wifi stick aan de praat krijgen zonder vaste lijn
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/20, 18:53:30 »
ik heb die ndiswrapper geinstalleerd, maar als ik die driver probeer te installeren, komt er "ongeldig stuurprogramma" op. Zijn er nog andere mogelijkheden?
Mijn tweede probleem is opgelost; ik heb de driver van mijn nvidia kaartje geinstalleerd, en de resolutie aangepast.
Alvast bedankt voor je hulp!


Offline nix

  • Lid
usb-wifi stick aan de praat krijgen zonder vaste lijn
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/20, 20:06:21 »
de driver van de cd wou hij niet aanpakken, dus ben ik naar de site van de producent gesurft, en heb ik hem daar gedownload. nu neemt hij hem wel aan (zichtbaar in "windows draadloosnetwerk aansturingssoftware"), maar ik heb nog steeds geen aansluiting via die stick. Als ik in het terminalvenster de zin"sudo lshw -C network" intik, zie ik hem niet staan. Ik heb enkel ubuntu geinstalleerd.

usb-wifi stick aan de praat krijgen zonder vaste lijn
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/20, 23:41:39 »
Welk merk en type heb je?

Is het probleem met je scherm opgelost?

Offline nix

  • Lid
usb-wifi stick aan de praat krijgen zonder vaste lijn
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/22, 23:11:29 »
Mijn usb-wifi stick is van het merk Digitus, type DN-7003GT.

Het probleem met mijn scherm is opgelost. Ik heb de driver voor m'n nvidia kaartje geinstalleerd, en de resolutie aangepast.

Offline Petervdw

  • Lid
usb-wifi stick aan de praat krijgen zonder vaste lijn
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/23, 00:21:58 »
Aan nix
Op Google verschillende links gevonden die je Digitus USB stick met Ndiswrapper aan het werk kregen. 't Duits, maar dat is wel te overzien. Het gaat erom de Windows driver files te downloaden.
XXXX.inf en XXXX.sys

http://forum.ubuntuusers.de/topic/181725/15/?p=1465570#1465570

Als je meer hulp nodig hebt, met alle plezier.
Vr.groet, peter

Oh ja, geen internet verbinding, dom van me. Tja, da's moeilijk. Niet met een lange kabel of bij iemand anders tijdelijk? Hoe verstuur je je posts naar dit forum?

Offline petervs

  • Lid
usb-wifi stick aan de praat krijgen zonder vaste lijn
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/23, 22:44:53 »
nix,
Je kan ndisgtk binnenhalen via deze site en dan overhevelen naar ubuntu:
http://packages.ubuntu.com/hardy/net/ndisgtk

Let op de pakketten die ook nodig zijn, of je die al hebt.
Ubuntu MATE 16.04

Offline nix

  • Lid
usb-wifi stick aan de praat krijgen zonder vaste lijn
« Reactie #9 Gepost op: 2008/06/25, 22:10:27 »
Ik heb mijn computer rechtsstreeks aangesloten op mijn router met een kabeltje, ndiswrapper is geinstalleerd, de driver van mijn stick is geinstalleerd (als ik rechtsboven op die twee schermpjes tik, is hij als bekabeld netwerk te zien, niet als draadloos netwerk, onder de naam van de chip die er in zit; realtek semiconductor co, ltd rtl-8139/8139c/8139c+). Maar omdat hij niet als draadloos netwerk zichtbaar is, kan ik hem niet configureren.

Offline Petervdw

  • Lid
usb-wifi stick aan de praat krijgen zonder vaste lijn
« Reactie #10 Gepost op: 2008/06/25, 23:41:46 »
Aan nix
Volgens mij bestaat de driver voor die stick uit de files: net8187b.inf   net8187b.cat   en  rtl8187B.sys
De xxxx.inf moet je in ndiswrapper invullen. Maar ik kan het mishebben.
Vr.groet, peter

De schermpjes zijn geen teken dat je driver is geïnstalleerd, maar dat je een kabelverbinding hebt.
Het icoontje voor draadloos is een trapje, en het verbinding maken zie je aan twee draaiende puntjes die na enige tijd groen worden en dan omschakelen naar het trapje.

Offline nix

  • Lid
usb-wifi stick aan de praat krijgen zonder vaste lijn
« Reactie #11 Gepost op: 2008/06/26, 07:30:00 »
Die inf file is geinstalleerd (sys en cat files neemt hij niet aan). Ik heb ze allemaal stuk voor stuk uitgeprobeerd; de driver versie's voor windows 98, 2000, ME, vista... maar zonder resultaat. Ik denk ook niet dat ik de enige ben met dit probleem:  http://forum.ubuntu-nl.org/message/272051. Vandaag ga ik het eens proberen met een stick van een ander merk , mijn ma gebruikt er eentje van D-link... Wie weet, ligt het gewoon aan de stick zelf???  Ik heb hem net gekocht, en nog niet op een andere computer gebruikt, dus wie weet...
Ook nog een interessante link tegengekomen, maar het gaat mijn petje te boven, echt waar:http: //danmarner.blogspot.com/2008/01/rtl8187b-linux-native-driver-works-on.html

Offline Petervdw

  • Lid
usb-wifi stick aan de praat krijgen zonder vaste lijn
« Reactie #12 Gepost op: 2008/06/26, 09:52:31 »
Aan nix
Ben ook tegengekomen:
http://forum.ubuntu-nl.org/message/271714#p271714
Jammer. Dan weet ik het ook niet meer.
Neem zeker geen stick van D-link. De DWL 645 en DWL-650+ (Pcmcia) ben ik al weken mee bezig, maar dat wordt ook niks. Als tijdverdrijf. Normaal heb ik alleen bekabeld. Je kunt ook raadplegen:
https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/WirelessCardsSupported
Succes
Vr.groet, peter

Onder 8.04 werkt de Belkin USB adapter (stick) heel goed, en de 121g van Speedtouch onder Ndiswrapper. Maar op het forum lees ik over Sweex ootb en die kost een schijntje.

Offline nix

  • Lid
usb-wifi stick aan de praat krijgen zonder vaste lijn
« Reactie #13 Gepost op: 2008/07/08, 17:44:30 »
Mijn probleem is eindelijk opgelost! Ik heb gewoon een Topcom skyr@cer 4001g gekocht. Een aanrader! Gewoon inpluggen en surfen, driver instaleren is niet nodig.
Hartelijk bedankt voor de hulp, het was een interessante les :-).
Zonder dit forum zou het voor mij onmogelijk zijn om ubuntu te draaien. Thanx!

Offline Petervdw

  • Lid
usb-wifi stick aan de praat krijgen zonder vaste lijn
« Reactie #14 Gepost op: 2008/07/08, 23:36:46 »
Aan nix
Heel goed, graag gedaan, hoewel ik me realiseer dat de hulp niet direct een eyeopener opleverde. Toch is het raar dat het een het zonder meer direct doet, terwijl je met een ander apparaatje eindeloos kunt tobben. Succes ermee.
Vr.groet, peter

Wil je dit topic als solved markeren (eerste post rechtsonder), dat scheelt weer leeswerk. Bedankt.