Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opgelost!!muziektitels opslaan in rekenblad  (gelezen 2323 keer)

Offline jabuca

  • Lid
Opgelost!!muziektitels opslaan in rekenblad
« Gepost op: 2009/12/28, 19:48:34 »
Hallo allemaal.

Op mijn harddisk heb ik behoorlijk veel mp3 bestanden staan, voornamelijk eind jaren 60/begin jaren 70. Mijn vraag is; hoe kan ik de titels van deze nummers op een simpele manier kopiƫren naar een Openoffice rekenblad.

Allemaal vanaf deze kant een hele goede jaarwisseling, en alvast een heel goed begin.

Vr.gr. jabuca


Bedankt allemaal voor alle oplossingen die zijn aangedragen.  Diverse tips heb ik nader bekeken en getest voor zover mogelijk, en voor mij was de beste oplossing van mrGee met Kid3-ql.

Met Kid3-ql werken deed mij denken aan hoe ik vroeger etiketten moest maken en afdrukken met behulp van een gegevensbestand uit Schedule. Kid3-ql is niet moeilijk, en voor mij een goede uitkomst om alle namen en titels van de MP3-bestanden op te slaan en te selecteren.

Vr.gr. jabuca
« Laatst bewerkt op: 2009/12/31, 09:09:25 door jabuca »
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Re: muziektitels opslaan in rekenblad
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/28, 19:50:53 »
Je wilt de titel bepalen aan de hand van de bestandsnaam of aan de hand van de ID3-tags?

Offline jabuca

  • Lid
Re: muziektitels opslaan in rekenblad
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/29, 07:38:42 »
Hallo Cumulus,

Wat voor mij belangrijk is; de naam van de artiest, en de titel van het lied/muziekstuk.

Vr.gr. jabuca
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline Roc.am

  • Lid
Re: muziektitels opslaan in rekenblad
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/29, 11:12:47 »
Hallo Jabuca,

Voor linux weet ik het niet maar in w.. heb je "directory lister" hiermee kun je er een txt van maken en vermoedelijk in OO binnen halen.
Is licht progje draaid misschien in wine  :P

Re: muziektitels opslaan in rekenblad
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/29, 12:24:06 »
Hallo Cumulus,

Wat voor mij belangrijk is; de naam van de artiest, en de titel van het lied/muziekstuk.

Vr.gr. jabuca
In mp3-bestanden zit data verborgen (de tags), die de muziekspeler uitleest. Voorbeelden hiervan zijn de artiest, het album, het genre, etc. Je kunt de titel & artiest ook uit de bestandsnaam halen, als je bestanden zulke namen hebben. Aan jou de keus waar je de data vandaan wilt halen ;)
Hallo Jabuca,

Voor linux weet ik het niet maar in w.. heb je "directory lister" hiermee kun je er een txt van maken en vermoedelijk in OO binnen halen.
Is licht progje draaid misschien in wine  :P
Welnee, je doet gewoon een
ls -l Muziek/ > mijnlijst.txt
Typisch Windows-mentaliteit :rolleyes:

Offline mrGee

  • Lid
Re: muziektitels opslaan in rekenblad
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/29, 12:41:51 »
Hallo Jabuca

Ik had je intussen al even aan de telefoon en gemerkt dat je meer zit te wachten op
de info uit die id3tags dan de eventuele verminkte (underscores, spaties ed.) van de
filenames.
Mooi progje hiervoor is;
mp3info      even na installeren met synaptic

in een terminal te gebruiken oa. als  volgt;
mp3info -p "%t\t%a\t\n" *.mp3 > overzicht.txt

je moet wel even in je map met mp3's staan.

Je krijgt nu een overzichtje met de titel van het nummer (=%t) en de artist (=%a) in een
door tabs (=\t) gescheiden lijst afgesloten met een newline (=\n).
Voor meer opties ed. ; man mp3info onderaan bij de examples, als je bijv. extra info erbij in wilt.

De overzicht.txt kun je importeren als csv lijstje in openoffice calc als rekenblad.
Kies openen bestand en selecteer bij bestandstype (staat nu op alle bestanden nl.)  even Tekst CSV
en bij het menuutje wat na de opening verschijnt, een vinkje bij tabulator (staat nu bij komma)
en klaar.

Tot vanavond

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: muziektitels opslaan in rekenblad
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/29, 14:09:54 »
Helaas, mp3info werkt niet helemaal goed.

Even technisch: In de mp3-file zijn allemaal TAGS opgenomen. Een van de tags "TAG" is een record van precies
128 bytes die aan het einde van de file is toegevoegd (alleen versie ID3 4). In de 125 bytes (3 worden er in beslag genomen door het
woord "TAG") staat informatie zoals Album, Song, Performer, Jaar, Track number e.d. Helaas is de grootte van
de velden Album, Song, en Artist maar 30 bytes (dus 30 karakters). Als een albumtitel dus groter is dan 30 karakters, dan
verlies je dus informatie.

Bijv.: Album van U2: The Best Of + B-Sides 1980-1990               (=31 karakters)
        Titel van het nummer: Luminous Times (Hold On To Love)   (=32 karakters)

De TAG, die door mp3info wordt uitgelezen, ziet er alsvolgt uit ( de puntjes (.....) is info dat niet getoond kan worden):

TAGLuminous Times (Hold On To LovU2............................The Best Of + B-Sides 1980-1991998...............................

Zoals je ziet heet het nummer volgens TAG: Luminous Times (Hold On To Lov
en heet het album:                                    The Best Of + B-Sides 1980-199

Jammer, want er zijn andere TAGS in de file waar de informatie wel in zijn geheel staat.

TALB::= Album Titel
TPE1::= Artist
TIT2::= Title

Succes.

Eagleman
Ubuntu user # 30077

Offline mrGee

  • Lid
Re: muziektitels opslaan in rekenblad
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/29, 15:21:16 »
Inderdaad, had ik niet gezien :(; mijn "gesynchronsieerde herrie" verzameling
heeft doorgaans kortere titels en mijn test directory met maar 20 titels
waren allemaal korter.

Toch is er wel een leuke tool, die dit schijnt te kunnen, voor zover ik er snel even mee
heb gespeeld;
kid3 , hij is er in 2 smaken; ik heb kid3-qt opgehaald.

Je kunt daarin je verzameling exporteren, ook naar een CSV file en je kunt kiezen
of die info uit TAG1 of uit TAG2 moet komen. Wel even het receptje naar je eigen smaak
aanpassen. En het is zowaar 'een klikkerdieklak geen terminal nodig' progje, ikzelf
prefereer terminal geweld, maar t'is even niet anders  ;)

Groeten Gerrit

edit; ipv. naar een bestand, kan het zaakje ook direct naar een klembord gekopieerd en
in calc weer geplakt. De werking van de filterlijn wordt pas ververst, als je even van tag1
naar tag2 wisselt. (of andersom)
« Laatst bewerkt op: 2009/12/29, 18:22:37 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline vanadium

  • Lid
Re: muziektitels opslaan in rekenblad
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/29, 18:28:31 »
eyeD3 kan wel met modernere id3 versies overweg. Ik zie alleen niet hoe het de tags selectief kan oplijsten. Als het toch voor een rekenblad is, waar je verdere manipulaties kan doen, kan dit wel werken:

$ eyeD3 A01\ -\ Golden\ Earring\ -\ Radar\ Love.mp3 | grep title
title: Radar Love artist: Golden Earring
Het volgende commando laat je dan toe gans je directoryboom op te lijsten:
(find -name '*.mp3' -exec eyeD3 "{}" \;) | grep title > list.csv
Het vervelende is dat het programma escape codes uitstuurt in plaats van platte text. Je kan dat toch binnentrekken als een csv in Calc, met tab en : als delimiters: op dat ogenblik krijg je artist en titel als aparte kolommen, klaar voor manipulatie.

Bash guru's kunnen dat natuurlijk wel verder aan de shell manipuleren tot het gewenste formaat.



« Laatst bewerkt op: 2009/12/29, 21:51:25 door vanadium »

Re: muziektitels opslaan in rekenblad
« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/29, 21:13:10 »

(find -name '*.mp3' -exec eyeD3 "{}" \;) | grep title > list.csv


Even gezet met als optie: nooit smileys gebruiken voor deze bijdrage...
« Laatst bewerkt op: 2009/12/30, 00:14:38 door Prosper »
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline vanadium

  • Lid
Re: muziektitels opslaan in rekenblad
« Reactie #10 Gepost op: 2009/12/29, 21:50:31 »
Heb er toch maar even code tags rond gezet. Bedankt  :)

Meteen ook list.txt veranderd naar list.csv: "csv" bestanden ("comma separated values") worden standaard door calc geopend.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/29, 21:52:28 door vanadium »

Offline track

  • Lid
Re: Opgelost!!muziektitels opslaan in rekenblad
« Reactie #11 Gepost op: 2010/01/03, 18:50:17 »
Voor een parallel probleem had ik gisteren een scriptje aangemaakt:
http://forum.ubuntu-nl.org/foto-video-en-audiobewerking/dubbele-foto's/msg535248/#msg535248

Misschien is dat ook hier als basis voor een muziek-verzameling bruikbaar ?

track