Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke programeertaal geschikt voor ubuntu, mac en windows  (gelezen 4475 keer)

Offline ercmrj

  • Lid
Welke programeertaal geschikt voor ubuntu, mac en windows
« Gepost op: 2015/01/21, 13:29:39 »
Ik wil graag een simpel programma maken om verschillende webpagina's te openen.

De bedoeling is dat de meest gebruikte pagina's automatisch bovenaan een lijst komen en als ik op de naam klik dat de pagina opent in de browser.

Welk programma is het makkelijkst om zoiets te maken zodat het ook op windows en en mac kan draaien.

Ik heb al monodevelop en codeblocks geprobeerd maar daar lukt het mij niet mee om het ook op windows of mac te laten werken.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Welke programeertaal geschikt voor ubuntu, mac en windows
« Reactie #1 Gepost op: 2015/01/21, 13:44:21 »
illumination software creator
Hier kun je mee programmeren, en output maken naar apple, win en linux.
Dacht dat er ook meer van soortgelijke software is.
Of bovenstaande nog ontwikkeld is/wordt weet ik niet, dus dat even zelf uitzoeken.

Offline ercmrj

  • Lid
Re: Welke programeertaal geschikt voor ubuntu, mac en windows
« Reactie #2 Gepost op: 2015/01/21, 14:13:03 »
Dank je Jan.

Ik kan zo vlug geen download vinden die onder ubuntu werkt maar zo te zien werkt het wel onder wine.

Tutorial op youtube is er ook, dus zal eens kijken of het met illumination lukt.

Offline bram103

  • Lid
Re: Welke programeertaal geschikt voor ubuntu, mac en windows
« Reactie #3 Gepost op: 2015/01/21, 19:50:06 »
Programmeertalen waarmee je progjes kunt maken die zonder veel kunstgrepen op verschillende platforms draaien zijn o.a. Ruby, Java en Python.

Re: Welke programeertaal geschikt voor ubuntu, mac en windows
« Reactie #4 Gepost op: 2015/01/21, 20:18:07 »
Tja, zoveel. Python, Java, Enyo, Qt, (in beperkte mate GTK), Hollywood, FreePascal...

Offline ercmrj

  • Lid
Re: Welke programeertaal geschikt voor ubuntu, mac en windows
« Reactie #5 Gepost op: 2015/01/22, 07:48:53 »
Dat illumination leek het ideale programma, heel makkelijk om mee te werken maar hoe je dat moet installeren op ubuntu is me een raadse, op windows werkte het gedeeltelijk wel.

 Ik had deze tutorial gevolgd:

https://www.youtube.com/watch?v=48EfZcZ8y78&index=3&list=PLnSk3m-QNxNDSmY_COyoVI5StkxHtvRhC

Maar als hij het programma klaar heeft gaat ie iets doen met java-ADT, dat gaat mij boven mijn pet, en dus krijg ik het niet voor mekaar om een werkend uitvoerbaar bestand te maken.

Toen Ruby proberen te installeren, maar na de instructies van 3 verschillende websites gevolgd te hebben en 1 uur verder nog niet gelukt om het aan de praat te krijgen.

Zijn er bij de hiervoor genoemde programma's ook eenvoudig te installeren programma's bij die voor gewone stervelingen ook te installeren zijn, anders ben ik 8 uur verder en heb ik nog niets.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Welke programeertaal geschikt voor ubuntu, mac en windows
« Reactie #6 Gepost op: 2015/01/22, 09:25:07 »
@ercmrj :  We hebben je vraag niet helemaal begrepen. 

Waar heb je problemen mee:
   1  het installeren van de tools waarmee je Apps kunt maken? 
   2  het werken met de tools ?
   3  het aanleren van de programmeertalen ?

Om met punt 3 te beginnen: Je kan een programmeertaal niet in één dag onder de knie krijgen. Dit betekent studeren en oefenen (en soms ook de kunst afkijken via een video-instructie). Ook zijn er speciale websites waar de ontwikkelaars ideeen en ervaring uitwisselen:  http://stackoverflow.com/

Punt 2: Hiervoor geldt hetzelfde: oefenen. Het kost tijd om een programmeertool te leren kennen.

Punt 1: Er zijn in Linux verschillende tools beschikbaar, sommige zijn heel breed inzetbaar, andere hebben een specifiek doel. Deze zijn te installeren via het software center (of via synaptic, als je de weg weet) en te vinden  in de categorie Ontwikkeling. Vraag op dit forum om advies als je dat wilt.

Ik hoop dat dit verhelderend voor je is geweest.

Offline ercmrj

  • Lid
Re: Welke programeertaal geschikt voor ubuntu, mac en windows
« Reactie #7 Gepost op: 2015/01/22, 11:09:36 »
Ik heb wat ervaring met basic en delphi, dat waren programma's die je met een setup bestandje kon installeren en als je op een button compile klikte dan zag je of je programma goed werkte en werd er meteen een .exe bestand op de achtergrond opgeslagen. Ik heb het idee dat dit tegenwoordig allemaal veel moeilijker is maar dat zal wel aan mij liggen.

De meeste moeite heb ik met het installeren van het programma. Het zit meestal niet in het software center en als je die dan toch wilt installeren dan ben je genoodzaakt om op wat codes in te typen in de terminal wat voor mij abacadabra is en vaak ook niet werken, omdat ik er niets van snap natuurlijk.

Illumination lijkt me wel een makkelijk programma om mee te werken, dus als iemand uit kan leggen of en hoe je illumination op ubuntu kan installeren en of dit werkelijk geschikt is voor een mac, ubuntu en windows dan hoor ik het graag.

Anders zou ik graag willen horen wat voor de wat minder begaafde programmeur een makkelijk programma is om mee te beginnen anders ben je uren bezig om iets onder de knie te krijgen en blijkt het veel te moeilijk.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Welke programeertaal geschikt voor ubuntu, mac en windows
« Reactie #8 Gepost op: 2015/01/22, 11:42:22 »
Ik heb geen verstand van het programma illumination en lepel hier op wat Wikopedia er over zegt :

Citaat
The Illumination Software Creation Station is an Opensuse based Linux distribution, built with Susestudio, that provides a pre-setup system for testing and using Illumination Software Creator as a Live-CD or VMWare virtual machine.

On Dec 16th, 2010, the Illumination Software Creation Station won the first annual Novell Disters award for best software appliance built with Susestudio.

Bron:  https://en.wikipedia.org/wiki/Illumination_Software_Creator#Illumination_Software_Creation_Station

Ook lees ik daar dat het ontwikkeld is door Bryan Lunduke, een grootheid in de Linux community. Ik heb er vertrouwen in dat het werkt onder Linux.

Offline ercmrj

  • Lid
Re: Welke programeertaal geschikt voor ubuntu, mac en windows
« Reactie #9 Gepost op: 2015/01/22, 12:12:38 »
Maar ik kan  nergens een link vinden om het te downloaden, ook niet op die wiki pagina, bij website staat dead link.

Het schijnt vroeger hier vandaan te komen

http://radicalbreeze.com/

Maar als je daar op klikt kom je op een chinese site. Het lijkt wel of ze het van het web hebben gehaald of heel goed verstopt.

Offline PKing

  • Lid
Re: Welke programeertaal geschikt voor ubuntu, mac en windows
« Reactie #10 Gepost op: 2015/01/22, 12:31:18 »
Google is je beste vriend hier :rolleyes:

Kijk hier even: http://lunduke.com/how-to-contribute/

dan heb je in ieder geval een begin, volgens mij is dat tevens de bouwer.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline ercmrj

  • Lid
Re: Welke programeertaal geschikt voor ubuntu, mac en windows
« Reactie #11 Gepost op: 2015/01/22, 13:19:16 »
Ergens op die website vind ik dit bestand: " illumination_6.0.0-1_amd64.deb"  komt me bekend voor dat amd64.deb, ben ik al vaker tegengekomen met downloaden maar als je het download en er op klikt kom je in het software center en krijg je deze melding: Dependency is not satisfiable: ia32-libs.  ??? wat betekent dat?
... er staat ook een 32 versie, maar ik heb een 64 bit computer en als ik die probeer te installeren geeft hij niet aan dat er iets geïnstalleerd is en het knopje instal op de site wijzigt niet naar verwijder.
« Laatst bewerkt op: 2015/01/22, 13:25:50 door ercmrj »

Offline PKing

  • Lid
Re: Welke programeertaal geschikt voor ubuntu, mac en windows
« Reactie #12 Gepost op: 2015/01/22, 13:44:00 »
Deb bestand moet te gebruiken zijn.
Je kunt die bestanden het beste installeren met gdebinstaller, die zit gewoon in het softwarecentrum denk ik.

Het aangegeven missende bestand eerst even met synaptic installeren.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline jan11000

  • Lid
Re: Welke programeertaal geschikt voor ubuntu, mac en windows
« Reactie #13 Gepost op: 2015/01/22, 13:59:34 »
Met de 32-bit versie kan geïnstalleerd worden in je 64 bit.

Kijk wel of dit programma nog geupdate/of nog verbeterd wordt, niet dat je er veel tijd in steekt en dat het programma stopt na verloop van tijd. Of dat het programma niet wordt aangepast aan nieuwe windows of apple.

Re: Welke programeertaal geschikt voor ubuntu, mac en windows
« Reactie #14 Gepost op: 2015/01/22, 14:09:18 »
Anders zou ik graag willen horen wat voor de wat minder begaafde programmeur een makkelijk programma is om mee te beginnen anders ben je uren bezig om iets onder de knie te krijgen en blijkt het veel te moeilijk.
Heb jij Basic en Delphi/Pascal in uren geleerd? Dan ben je een knappe jongen! Velen doen daar maanden of zelfs jaren over!

Offline ercmrj

  • Lid
Re: Welke programeertaal geschikt voor ubuntu, mac en windows
« Reactie #15 Gepost op: 2015/01/22, 14:17:50 »
Haha, nee hoor daar heb ik jaren over gedaan en ik durf nog niet te zeggen dat ik dat goed kan. Maar het begin was volgens mij veel makkelijker.

Offline ercmrj

  • Lid
Re: Welke programeertaal geschikt voor ubuntu, mac en windows
« Reactie #16 Gepost op: 2015/01/22, 15:22:34 »
In de bijlage een screenshot van het software center, de knop install zou moeten wijzigen in verwijderen dat gebeurt niet. ik zou niet weten hoe ik het anders moet installeren dit is toch de gedebinstaller?

Citaat
Het aangegeven missende bestand eerst even met synaptic installeren

Welk bestand zou ik missen? ik krijg een melding: "Dependency is not satisfiable:" dat betekend toch niet dat ik een bestand mis?

Offline MKe

  • Lid
Re: Welke programeertaal geschikt voor ubuntu, mac en windows
« Reactie #17 Gepost op: 2015/01/22, 19:44:30 »
Met Python kun je direct beginnen in Ubuntu. Samen met QT is dat een krachtige combinatie. Er zijn programmaatjes om een executable te maken van een python script die zonder installatie op Windows werkt. Mac weet ik helaas niets van, maar ik ben vrij zeker dat Python daar ook werkt.

Offline bram103

  • Lid
Re: Welke programeertaal geschikt voor ubuntu, mac en windows
« Reactie #18 Gepost op: 2015/01/22, 21:19:37 »
Als je Delphi eenvoudig vind om mee te werken (is het ook) is de combinatie Java / Eclipse misschien iets waarmee je ook redelijk snel op weg mee zou moeten kunnen. Eclipse staat in het software centrum. Combinatie is ook met windows te gebruiken.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Welke programeertaal geschikt voor ubuntu, mac en windows
« Reactie #19 Gepost op: 2015/01/22, 21:51:46 »
Welk bestand zou ik missen? ik krijg een melding: "Dependency is not satisfiable:" dat betekend toch niet dat ik een bestand mis?

Hier de handleiding voor het installeren/verwijderen/aanvullen van software m.b.v. de tool Synaptic:
  https://help.ubuntu.com/stable/ubuntu-help/addremove-install-synaptic.html

Werken met de DEB install manager:
  http://askubuntu.com/questions/389272/installing-packages-from-terminal

Re: Welke programeertaal geschikt voor ubuntu, mac en windows
« Reactie #20 Gepost op: 2015/01/22, 22:19:03 »
Met Python kun je direct beginnen in Ubuntu. Samen met QT is dat een krachtige combinatie. Er zijn programmaatjes om een executable te maken van een python script die zonder installatie op Windows werkt. Mac weet ik helaas niets van, maar ik ben vrij zeker dat Python daar ook werkt.

Welk programma is dat dan om (Windows) executables te maken? De combinatie Python3 en Qt5 bevalt me uitstekend voor GUI-applicaties maar onder Linux vind ik dat toch een stukje makkelijk gaan dan onder Windows.

Qua gemak van programmeren ondersteun ik het advies Python zeker. Het leuke van Python is dat je in Ubuntu direct kunt 'spelen' door python in te typen (of python3 voor versie 3) in de terminal.

Offline MKe

  • Lid
Re: Welke programeertaal geschikt voor ubuntu, mac en windows
« Reactie #21 Gepost op: 2015/01/22, 23:05:01 »
Ik heb een aantal 2.7 scripts omgezet met py2exe. Deze bouwt de python interpreter en de modules etc in 1 bestand die als exe aan te roepen is. Er zijn er volgens mij nog wel meer.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Welke programeertaal geschikt voor ubuntu, mac en windows
« Reactie #22 Gepost op: 2015/01/23, 07:01:37 »
In de bijlage een screenshot van het software center, de knop install zou moeten wijzigen in verwijderen dat gebeurt niet. ik zou niet weten hoe ik het anders moet installeren dit is toch de gedebinstaller?

Citaat
Het aangegeven missende bestand eerst even met synaptic installeren

Welk bestand zou ik missen? ik krijg een melding: "Dependency is not satisfiable:" dat betekend toch niet dat ik een bestand mis?
Installeer gdebi, dit is de oude install programma, hier zie je meer info tav fouten.
Open je deb dus met gdebi.

ia32-libs is wat je mist voor de 64 bit versie.
32-bit verie werkt wel.
(ik werk met 64 bit xubuntu).

Offline PKing

  • Lid
Re: Welke programeertaal geschikt voor ubuntu, mac en windows
« Reactie #23 Gepost op: 2015/01/23, 08:00:45 »
Ik heb geprobeerd om de 64 bits versie te installeren, maar na het aanpassen van de afhankelijkheden, miste ik van alles, en heb ik Timeshift moeten gebruiken.

Ik zou dus de 32bits versie gebruiken.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline ercmrj

  • Lid
Re: Welke programeertaal geschikt voor ubuntu, mac en windows
« Reactie #24 Gepost op: 2015/01/23, 11:01:42 »
Super bedankt dusver voor alle antwoorden.  :) :) :) :)

Ik heb inmiddels dit filmpje   (https://www.youtube.com/watch?v=sO8hiPreNBg)   gevonden op youtube en daarin wordt gedemonstreerd hoe je een simpele webbrowser maakt met python.

Daar ga ik me eerst eens mee bezig houden, ik denk dat het mij wel zal lukken om daarna mijn applicatie te maken.

Illuminiation bewaar ik voor later als ik wat meer tijd heb zal ik me daarin eens gaan verdiepen of ik dat aan de praat kan krijgen.