Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: mounten  (gelezen 321 keer)

mounten
« Gepost op: 2013/02/20, 12:59:52 »
  • Ik heb diverse partities, waarvan ik er twee telkens na het opstarten opnieuw moet mounten. Dat is lastig, omdat ook pictogrammen naar die partities daarmee uit zijn geschakeld. Ik wil graag weten hoe ik ervoor zorg dat de partities automatisch gemount worden bij het opstarten.
  • Ook zou ik daarna onder "divices, computer" (in Nautilus) een link zien naar de standaarddirectories "muziek" en "documenten", et cetera,  zodat ikzelf ineens kan doorklikken, maar tevens muziek goed wordt opgeslagen op de partitie voor data i.p.v. die voor linux. En dat LibreOffice dus ok automatisch bestanden opslaat of bij "openen" automatisch gaat naar die data-partitie. Wie staat me bij?
NB: Ik ben een beginner met slechts basiskennis van Ubuntu en Linux. Wilt u daarmee rekening houden in uw berichten? Dank u wel.

Offline vanadium

  • Lid
Re: mounten
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/20, 21:17:13 »
* Tegenwoordig zou het moeten lukken met "Disk utility" een partitie automatisch te laten aankoppelen. Verken dat eens. Het alternatief is handmatig /etc/fstab aanpassen om je extra partities in op te nemen.
* Datapartities kan je doorlinken naar je home directory met symbolische links. Ook die kan je gemakkelijk grafisch aanmaken: open twee nautilus vensters, een linker met de directory die je wil doorlinken, een rechter met de plaats waar de link moet komen. Hou "Ctrl+Shift" ingedrukt, en sleep de betreffende directory in het linker venster naar rechts. Een link wordt gemaakt met als naam "Link naar ...". Hernoem naar keuze.
Andere mogelijkheid: rechts-klik - maak link, maar die methode vereist dat je schrijfrechten hebt in de directory waar de directory die je wil linken, zich bevindt. De zo gemaakte link moet je dan nog verplaatsen naar waar jij die wil.