Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen drivers voor Nvidia Videokaart  (gelezen 4996 keer)

Offline mp

  • Lid
Geen drivers voor Nvidia Videokaart
« Gepost op: 2008/09/20, 00:30:32 »
Gisteren een laptop gekocht met de volgende grafische kaart: 256MB Nvidia Quadro NVS 160M Graphic Card. Video afspelen werkt zoals verwacht niet: het scherm wordt zwart en alles loopt vast, zodat ik een koude reboot moet doen.

Ik weet dat ik de drivers waarschijnlijk zelf moet gaan zoeken, maar met EnvyNG lukt dit (nog) niet.
Ik heb de computertip.googlepages.com/ubuntulinux handleiding zo goed mogelijk proberen te volgen.

Kan iemand helpen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Geen drivers voor Nvidia Videokaart
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/20, 00:34:31 »
Flaptop is te nieuw, denk ik.... Even (week? maand?) wachten totdat Envy wel de juiste driver te pakken kan krijgen.

Offline mp

  • Lid
Geen drivers voor Nvidia Videokaart
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/20, 00:52:10 »
Allright :) Bedankt!

Had Windows toch beter nog wat laten staan.
Achja, Kijk ik wel op mijn oude desktop :).

Geen drivers voor Nvidia Videokaart
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/20, 11:18:32 »
Ik heb op mijn werk een nVidia Quadro NVS 290 256Mb kaart er in zitten. Komt uit een nagelnieuwe Dell en werkt perfect met de huidige nVidia drivers. Kun je je huidige xorg.conf posten? En heb je de restricted drivers geïnstalleerd?

Offline mp

  • Lid
Geen drivers voor Nvidia Videokaart
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/20, 11:36:16 »
Klopt het dat ik wel youtube filmpjes kan bekijken zonder die drivers? Of is er iets anders aan de hand?

Geen drivers voor Nvidia Videokaart
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/20, 11:43:51 »
Werkt het nou wel of niet?

Offline mp

  • Lid
Geen drivers voor Nvidia Videokaart
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/20, 11:53:22 »
Youtube filmpjes wel. Maar wanneer ik andere videobestanden, zoals het voorbeeld .ogg bestand in /home/Examples, probeer te installeren loopt het hier vast. Daarom vroeg ik mij af of het wel aan de drivers lag of niet. Kan ik überhaupt, bvb. in terminal, te weten komen of er gepaste drivers geïnstalleerd zijn?

edit: AutoStatic, sorry, ik had je eerste post niet gezien. Ik ga op zoek naar mijn xorg.conf.

Geen drivers voor Nvidia Videokaart
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/20, 11:57:54 »
Ah, had begrepen dat je helemaal geen grafische omgeving had. Maar die heb je dus wel :)
Een cat /etc/X11/xorg.conf | grep Driver zou al voldoende moeten zijn om erachter te komen welke driver er gebruikt wordt.

Offline mp

  • Lid
Geen drivers voor Nvidia Videokaart
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/20, 11:58:13 »
Mijn xorg.conf: # xorg.conf (X.Org X Window System server configuration file)
#
# This file was generated by dexconf, the Debian X Configuration tool, using
# values from the debconf database.
#
# Edit this file with caution, and see the xorg.conf manual page.
# (Type "man xorg.conf" at the shell prompt.)
#
# This file is automatically updated on xserver-xorg package upgrades *only*
# if it has not been modified since the last upgrade of the xserver-xorg
# package.
#
# If you have edited this file but would like it to be automatically updated
# again, run the following command:
#   sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg

Section "InputDevice"
Identifier "Generic Keyboard"
Driver "kbd"
Option "XkbRules" "xorg"
Option "XkbModel" "pc105"
Option "XkbLayout" "be"
EndSection

Section "InputDevice"
Identifier "Configured Mouse"
Driver "mouse"
Option "CorePointer"
EndSection

Section "InputDevice"
Identifier "Synaptics Touchpad"
Driver "synaptics"
Option "SendCoreEvents" "true"
Option "Device" "/dev/psaux"
Option "Protocol" "auto-dev"
Option "HorizEdgeScroll" "0"
EndSection

Section "Device"
Identifier "Configured Video Device"
EndSection

Section "Monitor"
Identifier "Configured Monitor"
EndSection

Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Monitor "Configured Monitor"
Device "Configured Video Device"
EndSection

Section "ServerLayout"
Identifier "Default Layout"
Screen "Default Screen"
InputDevice "Synaptics Touchpad"
EndSection

Geen drivers voor Nvidia Videokaart
« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/20, 12:00:01 »
Ah, je gebruikt nog niet de restricted nvidia driver. Heb je die wel geïnstalleerd?

Offline mp

  • Lid
Geen drivers voor Nvidia Videokaart
« Reactie #10 Gepost op: 2008/09/20, 12:02:18 »
Citaat van: AutoStatic
Ah, je gebruikt nog niet de restricted nvidia driver. Heb je die wel geïnstalleerd?
Via Systeem-Beheer-Hardware Drivers? Dan krijg ik een leeg schermpje met een melding als, 'er zijn geen proprietary drivers installed.' Dus waarschijnlijk niet. Hoe doe ik dat?

Geen drivers voor Nvidia Videokaart
« Reactie #11 Gepost op: 2008/09/20, 12:18:26 »
Even in Synaptic zoeken op nvidia, je moet nvidia-glx-new, nvidia-kernel-common en linux-restricted-modules-2.6.24-19-generic hebben.

Offline mp

  • Lid
Geen drivers voor Nvidia Videokaart
« Reactie #12 Gepost op: 2008/09/20, 12:27:06 »
Oké, heb ik gedaan. cat /etc/X11/xorg.conf | grep Driver geeft nog steeds dezelfde uitvoer:
   Driver      "kbd"
   Driver      "mouse"
   Driver      "synaptics"

Geen drivers voor Nvidia Videokaart
« Reactie #13 Gepost op: 2008/09/20, 18:16:48 »
Dat kan, je kunt dan ook het beste een kopie maken van je huidige xorg.conf en vervolgens een nieuwe aanmaken. Weet zo snel de procedure niet, staat elders op het forum hier.

Offline mp

  • Lid
Geen drivers voor Nvidia Videokaart
« Reactie #14 Gepost op: 2008/09/22, 00:30:58 »
Heb er al een tijdje naar gezocht, maar vind het niet.

Ik heb trouwens ergens gelezen dat ik meteen na de installatie eigenlijk al had moeten bericht krijgen dat ik restricted drivers moest installeren. Heb dat bericht niet gezien. Bij hardware drivers in systeem-beheer staat dan ook niets-nada-noppes. Ook draadloos internet ging dit weekend (bij mijn ouders) niet. Zou het beter zijn als ik opnieuw installeerde, of zou dat niets uitmaken?

Geen drivers voor Nvidia Videokaart
« Reactie #15 Gepost op: 2008/09/22, 09:21:23 »
Zelf ben ik niet zo van het opnieuw installeren. En de procedure om X opnieuw te configureren: http://computertip.googlepages.com/herstelgrafischeomgeving

Geen drivers voor Nvidia Videokaart
« Reactie #16 Gepost op: 2008/09/22, 12:56:56 »
Citaat van: mp
Heb er al een tijdje naar gezocht, maar vind het niet.
Ik heb trouwens ergens gelezen dat ik meteen na de installatie eigenlijk al had moeten bericht krijgen dat ik restricted drivers moest installeren. Heb dat bericht niet gezien. Bij hardware drivers in systeem-beheer staat dan ook niets-nada-noppes. Ook draadloos internet ging dit weekend (bij mijn ouders) niet. Zou het beter zijn als ik opnieuw installeerde, of zou dat niets uitmaken?
Zoals AutoStatic al schreef, niet opnieuw installeren is niet nodig het gaat alleen om de driver. Heb je al de nvidia-new-glx geïnstalleerd en zijn de kernels geïnstalleerd zoals AutoStatic beschrijft? Is misschien niet de exacte driver, zal betere resultaten geven dan een algemene driver. Mocht het resultaat niet zijn wat je er van verwacht kan je altijd nog terug gaan middels fix Xserver en afwachten of je met EnvyNG de juiste driver kan verkrijgen.
Vergeet niet na installatie via Systeem-Beheer-Hardware Drivers het vakje aan te vinken en de PC opnieuw op te starten of CTRL+ALT+DELETE toetsen combinatie hiermee start je de X-server opnieuw op.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline mp

  • Lid
Geen drivers voor Nvidia Videokaart
« Reactie #17 Gepost op: 2008/09/22, 17:46:24 »
Citaat van: Gijsbert
Citaat van: mp
Heb er al een tijdje naar gezocht, maar vind het niet.
Ik heb trouwens ergens gelezen dat ik meteen na de installatie eigenlijk al had moeten bericht krijgen dat ik restricted drivers moest installeren. Heb dat bericht niet gezien. Bij hardware drivers in systeem-beheer staat dan ook niets-nada-noppes. Ook draadloos internet ging dit weekend (bij mijn ouders) niet. Zou het beter zijn als ik opnieuw installeerde, of zou dat niets uitmaken?
Zoals AutoStatic al schreef, niet opnieuw installeren is niet nodig het gaat alleen om de driver. Heb je al de nvidia-new-glx geïnstalleerd en zijn de kernels geïnstalleerd zoals AutoStatic beschrijft? Is misschien niet de exacte driver, zal betere resultaten geven dan een algemene driver. Mocht het resultaat niet zijn wat je er van verwacht kan je altijd nog terug gaan middels fix Xserver en afwachten of je met EnvyNG de juiste driver kan verkrijgen.
Vergeet niet na installatie via Systeem-Beheer-Hardware Drivers het vakje aan te vinken en de PC opnieuw op te starten of CTRL+ALT+DELETE toetsen combinatie hiermee start je de X-server opnieuw op.

Met vriendelijke groet,

Gijs
Het probleem is dat wanneer ik nvidia-new-glx en die andere twee pakketten heb geïnstalleerd, ik in Hardware Drivers geen vakje zie dat ik kan aanvinken.

Geen drivers voor Nvidia Videokaart
« Reactie #18 Gepost op: 2008/09/22, 21:46:36 »
Staat er helemaal niks genoemd?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline mp

  • Lid
Geen drivers voor Nvidia Videokaart
« Reactie #19 Gepost op: 2008/09/22, 22:00:00 »
Nope, alleen maar boven het kadertje: 'No proprietary drivers are in use on this system'.

edit: er is trouwens wel nog een verschil na opstarten, namelijk dat de visuele effecten niet meer opstaan, en ook niet meer aan te vinken zijn.

Geen drivers voor Nvidia Videokaart
« Reactie #20 Gepost op: 2008/09/22, 22:19:42 »
Zie dit bericht https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux-restricted-modules-envy-2.6.24/+bug/261816  even wachten op 8.10 lijkt mij het makkelijkst. Ik heb vanavond 8.10 alfa6 geïnstalleerd en ik kreeg drie drivers te zien waarvan een aanbevolen werd. Misschien dat Envy binnenkort de nieuwste driver ook beschikbaar heeft voor 8.04. Even geduld lijkt me het beste advies mocht je niet kunnen wachten installeer dan 8.10 alfa 6 op een vrije partitie. Succes.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline mp

  • Lid
Geen drivers voor Nvidia Videokaart
« Reactie #21 Gepost op: 2008/09/22, 22:26:42 »
Oké, heel erg bedankt voor de hulp en info. In ieder geval een opluchting dat de oplossing er zit aan te komen.
Groeten,
mp

Offline mp

  • Lid
Geen drivers voor Nvidia Videokaart
« Reactie #22 Gepost op: 2008/09/23, 00:29:50 »
Nog een vraagje hierbij. Wanneer ik in EnvyNG automatisch naar drivers zoek (wat dus niet lukt), krijg ik volgende output:
python pulse.py nvidia
root@newton:/usr/share/envy# python pulse.py nvidia
EnvyNG - Version 1.1.1
Traceback (most recent call last):
  File "pulse.py", line 79, in
    autoChoice(sys.argv[1])
  File "pulse.py", line 16, in autoChoice
    objects.nvidiainstallg(data1)
  File "/usr/lib/python2.5/site-packages/Envy/objects.py", line 54, in nvidiainstallg
    compat = compatible.check()#COMPATIBILITY CHECK
  File "/usr/lib/python2.5/site-packages/Envy/classes.py", line 690, in check
    raise Exception(error)
Exception: EnvyNG ERROR: Nvidia card not found
Is het problematisch dat hij de Nvidia kaart blijkbaar niet vindt, of is dat normaal als hij er geen drivers voor heeft?

Geen drivers voor Nvidia Videokaart
« Reactie #23 Gepost op: 2008/09/23, 09:16:03 »
Ik zal eens een liveCD draaien op mijn werk PC met die Quadro 290 kaart. Onder Fedora doet die kaart het nagenoeg perfect.

Offline ptb

  • Lid
Geen drivers voor Nvidia Videokaart
« Reactie #24 Gepost op: 2008/09/23, 16:37:50 »
http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=119682
In de nieuwste beta van nvidia wordt jouw kaart Quadro NVS 160M voor het eerst ondersteund.Even wachten nog, zal wel het eerst in intrepid via Envy beschkbaar komen denk ik.