Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: externe schijf bis  (gelezen 2869 keer)

misterKv

  • Gast
externe schijf bis
« Gepost op: 2008/05/03, 12:48:16 »
ik heb dezelfde problemen gehad als in het topic externe  schijf; maar deze heb ik kunnen oplossen.
maar nu kom ik een ander probleem tegen op mijn maxtor externe schijf van 500 gig kan ik geen bestanden knippen of plakken, als ik kijk naar de rechten van die schijf zie ik dat je als root moet zijn aangemeld om te kunnen wijzigen. ook staat er onderaan dat ik de eigenaar nniet ben van die map en zo geen instellingen kan wijzigen onder rechten.

ik zoek dus een mogelijkheid waardoor ik de instellingen onder rechten kan veranderen zodat iedereen kan doen wat hij wil op die harde schijf.
weet iemand raad voor dit probleem?

groeten koen

externe schijf bis
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/03, 13:28:12 »
Type in een terminal gksudo nautilus, dan ENTER, dan je wachtwoord ingeven je ziet niets geen sterretjes of balletjes, weer ENTER, dan opent zich nautilus in root mode.
Navigeer naar de map van je schijf, meestal in /media/disk o.i.d. op de map rechts klik tweede tabje rechten, deze aanpassen naar jouw smaak. Bij jouw kan dat nobody zijn, als iedereen de map disk mag gebruiken.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

misterKv

  • Gast
externe schijf bis
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/03, 21:37:12 »
ok bedankt dit werkt nu,
maar ik krijg nu steeds de melding dat de schijf alleen-lezen is. ik kan dus nix doen op de schijf buiten bestanden ervan lezen.
weet je toevallig ook een manier om ze anders in te stellen; dus niet alleen-lezen?

groeten koen

externe schijf bis
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/03, 22:17:10 »
Onder het tabje rechten staan de opties Maptoegang en Bestanstoegang hier kan je de lees en schrijf rechten aanpassen.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

externe schijf bis
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/10, 02:58:44 »
Citaat van: Gijsbert
Type in een terminal gksudo nautilus, dan ENTER, dan je wachtwoord ingeven je ziet niets geen sterretjes of balletjes, weer ENTER, dan opent zich nautilus in root mode.
Navigeer naar de map van je schijf, meestal in /media/disk o.i.d. op de map rechts klik tweede tabje rechten, deze aanpassen naar jouw smaak. Bij jouw kan dat nobody zijn, als iedereen de map disk mag gebruiken.

Met vriendelijke groet,

Gijs
Wanneer ik bovenstaande uitvoer (ik werk met 8.04) dan krijg ik de volgende melding:
robert@robert-desktop:~$ gksudo nautilus
Initializing nautilus-share extension
robert@robert-desktop:~$


kan iemand me helpen hiermee. a.u.b thanks.

Groet, Robert
2009... het is alweer bijna voor bij. Ik geniet nog elke dag van Ubuntu. Natuurlijk heb ik ook een ander OS maar Ubuntu blijft voor mij de Nummer 1. :-)

Offline vanadium

  • Lid
externe schijf bis
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/10, 09:10:47 »
Bij problemen met een schijf best eerst en vooral eens het bestandssysteem controleren om dat uit te sluiten. Hoe is die externe schijf geformateerd? Laat je die automatisch koppelen (d.w.z. niet via fstab)? Standaard zou een externe schijf automatisch moeten gemount worden met lees/schrijf rechten.

externe schijf bis
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/10, 09:33:47 »
Citaat van: vanadium
Bij problemen met een schijf best eerst en vooral eens het bestandssysteem controleren om dat uit te sluiten. Hoe is die externe schijf geformateerd? Laat je die automatisch koppelen (d.w.z. niet via fstab)? Standaard zou een externe schijf automatisch moeten gemount worden met lees/schrijf rechten.
Deze schijf is ntfs geformatteerd. Het is een externe schijf die vroeger aan mijn winXP machine stond. Ik heb verder noot iets gedaan met die schijf dan alleen maar de bestanden gebruiken die er op staan. ik heb middels nautulis gezien dat de rechten van de root zijn en dat ik die niet kan veranderen. Ik denk dat die schijf automatisch wordt gemount wanneer ik de usb stekker in de machine steek.
2009... het is alweer bijna voor bij. Ik geniet nog elke dag van Ubuntu. Natuurlijk heb ik ook een ander OS maar Ubuntu blijft voor mij de Nummer 1. :-)

Offline woteb

  • Lid
externe schijf bis
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/10, 09:51:56 »
Als je dergelijke schijven toch alleen maar onder linux gebruikt, waarom dan niet ext3 formatteren? Doe ik ook, een tweetal usb sticks hebben fat32, de rest (2 usb sticks, 2 usb schijven) zijn ext3 geformatteerd.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

externe schijf bis
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/10, 10:08:25 »
Citaat van: woteb
Als je dergelijke schijven toch alleen maar onder linux gebruikt, waarom dan niet ext3 formatteren? Doe ik ook, een tweetal usb sticks hebben fat32, de rest (2 usb sticks, 2 usb schijven) zijn ext3 geformatteerd.
Ik gebruik ze nu alleen nog onder linux, heel soms nog ff onder de windows. Die bestanden stonden er al op toen ik alleen nog een windows gebruiker was. Er staat 80Gig op en waar laat ik dat dan? Is er in linux misschien een progje die ntfs om kan zetten naar een ander formaat zonder de bestanden te wissen? Ik kan me herinneren dat zoiets vroeger gemaakt was door Peter Norton maar dan onder windows.
2009... het is alweer bijna voor bij. Ik geniet nog elke dag van Ubuntu. Natuurlijk heb ik ook een ander OS maar Ubuntu blijft voor mij de Nummer 1. :-)

Offline vanadium

  • Lid
externe schijf bis
« Reactie #9 Gepost op: 2008/06/10, 10:13:23 »
Citaat
Er staat 80Gig op en waar laat ik dat dan?
Ik denk dat die gegevens waardeloos voor je zijn en dat je ze dus kunt wissen. Anders had je er wel een backup van, en dan kon je zonder problemen de schijf herformatteren en de gegevens terugplaatsen.

Sorry voor mijn sarcasme, maar, echt waar: je moét een backup hebben van je eigen gegevens. Externe schijfjes zijn niet duur meer. Een besturingsysteem installeer je gewoon terug. Je eigen gegevens ben je onherroepelijk kwijt als er iets fout gaat.

externe schijf bis
« Reactie #10 Gepost op: 2008/06/10, 10:19:12 »
Citaat van: vanadium
Citaat
Er staat 80Gig op en waar laat ik dat dan?
Ik denk dat die gegevens waardeloos voor je zijn en dat je ze dus kunt wissen. Anders had je er wel een backup van, en dan kon je zonder problemen de schijf herformatteren en de gegevens terugplaatsen.

Sorry voor mijn sarcasme, maar, echt waar: je moét een backup hebben van je eigen gegevens. Externe schijfjes zijn niet duur meer. Een besturingsysteem installeer je gewoon terug. Je eigen gegevens ben je onherroepelijk kwijt als er iets fout gaat.
Helaas zijn het geen waardeloze gegevens, dit is juist mijn backup, zoals documenten, foto's, muziek, cv en wat een mens nog meer bewaard voor het nageslacht.
2009... het is alweer bijna voor bij. Ik geniet nog elke dag van Ubuntu. Natuurlijk heb ik ook een ander OS maar Ubuntu blijft voor mij de Nummer 1. :-)

Offline vanadium

  • Lid
externe schijf bis
« Reactie #11 Gepost op: 2008/06/10, 15:04:57 »
Zeer goede reden dus om een tweede schijfje te kopen om een reservekopie te hebben van je gegevens.

Een reden die ik nog kan bedenken waarom de schijf niet beschrijfbaar is: je hebt de schijf aangekoppeld terwijl een andere user account actief was. Daarna ben je overgeschakeld naar je eigen account.

PJW9779

  • Gast
externe schijf bis
« Reactie #12 Gepost op: 2008/08/31, 11:03:48 »
Hi all,

Ik heb/had exact hetzelfde 'probleem'.

Toelichting
Ik heb een Kubuntu-laptop, met daaraan een MyBook externe HD.
De MyBook gebruikte ik al toen ik W98 draaide (en af en toe nog). Het staat vol met mijn essentiele prive-bestanden in allerlei MS-formats.
Ik had de MyBook een paar weken terug op 'Automatisch aankoppelen' gezet. Vanochtend merkte ik dat ik een Excel-bestand alleen nog maar als 'Alleen lezen' kon openen.

Oplossing :
Na het lezen van deze pagina heb ik het vinkje bij 'Automatisch Aankoppelen' weggehaald en presto! ik kan het bestand weer lezen en wijzigen.

Tnx,
Peter