Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe gesprek opnemen via analoge microfoon op audiojack aangesloten?  (gelezen 874 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Ik gebruik Xubuntu 14.04 en heb een (eenvoudig) microfoontje aangesloten op een audiojack van mijn pc. De micro werkt, want ik zie de volume-indicator bewegen als ik er iets in spreek.

MAAR ... hoe kan ik nu gewoon simpelweg iets opnemen (als een mp3, wav of wat dan ook).

Ik kreeg Gnome Media Player als tip, maar merk dat de laatste aankondiging  dateert van ... 2010 (zie https://launchpad.net/gnome-media-player).

Hoe kan ik de geluidsopname maken (vb. voor rechtstreeks gebruik in KDEnlive)?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe gesprek opnemen via analoge microfoon op audiojack aangesloten?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/12/24, 11:14:59 »
Met een programmaatje. Op de commandolijn: "arecord bestandsnaam.wav". grafisch: Sound recorder (uiterst primitief) of Audacity (volwaardige audio editor).

Offline Jenske

  • Lid
Re: Hoe gesprek opnemen via analoge microfoon op audiojack aangesloten?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/12/24, 11:25:24 »
Die arecord heb ik getest en doet inderdaad wat ik vraag.
Stom genoeg staat er nergens hoe je een opname moet stopzetten. Ik heb inmiddels begrepen dat je dat kan doen door gewoon ctrl-c in te drukken, maar toch ...


(en weer kan ik niet goed aanduiden dat dit topic als 'opgelost' mag worden aangeduid)
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Hoe gesprek opnemen via analoge microfoon op audiojack aangesloten?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/12/24, 12:52:57 »
Ik doe dit met audacity. Sowieso omdat audacity een prachtig programma is voor nabewerking naar nog betere kwaliteit (ruis, volume). En ook de mogelijkheid om op vele manieren te kunnen exporteren, naar grote zuivere bestanden of juist kleine handzame portable bestandjes. Zelfs bij filmpjes trek ik met audacity het geluid eerst uit de film om het later bewerkt/verbeterd er weer onder te zetten.
Maar er zijn ongetwijfeld andere mogelijkheden die deze een al decenium lange audacity-fan niet overweegt.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/24, 12:54:32 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Jenske

  • Lid
Re: Hoe gesprek opnemen via analoge microfoon op audiojack aangesloten?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/12/26, 14:06:26 »
Heb inmiddels audacity geïnstalleerd en werkt inderdaad zeer goed.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Hoe gesprek opnemen via analoge microfoon op audiojack aangesloten?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/12/27, 14:52:06 »
Ja, het is een zeer uitgebreid programma voor als je wat meer wilt. Maar als je niet meer dan simpel op de rode knop wilt drukken voor een basic opname voldoet het ook prima.
Ook toen ik nog geen linux had gebruikte ik audacity al. En ik ben nog weinig programma's tegen gekomen die zo simpel zo goed werken, en dan ook nog gratis en stabiel.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore