Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Aan iedereen met wifi problemen  (gelezen 7248 keer)

Offline Jefken

  • Lid
Aan iedereen met wifi problemen
« Gepost op: 2007/11/12, 13:04:52 »
Heb hier vruchteloos alle processen doorlopen om mijn atheros AR5007EG aan de praat te krijgen.
Drie dagen ben ik op zoek geweest, en ik had er bijna de brui aan gegeven.


Echter dit bracht soelaas;

http://wicd.sourceforge.net/

Ik hoop hier iemand mee vandienst geweest te zijn,

Groetjes van Jefken.

Aan iedereen met wifi problemen
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/12, 13:49:21 »
dat heeft mij een tijd geleden ook heel wat geholpen...vind deze beter dan de standaard network manager...

Offline Jefken

  • Lid
Aan iedereen met wifi problemen
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/12, 13:53:18 »
Ik heb nu echter nog wat problemen met mijn beveiliging.
Kan iemand mij op weg helpen?

alvast bedankt, Jefken.

Aan iedereen met wifi problemen
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/12, 14:22:22 »
Welke problemen heb je dan? Als je iets duidelijker bent, kunnen mensen je beter helpen.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Lekoes

  • Gast
Aan iedereen met wifi problemen
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/12, 15:04:25 »
wanneer ik wicd probeer te installeren krijg ik de melding dat de sofware niet geverifeeerd kan worden.

is dit erg?

Offline Soul-Sing

  • Lid
Aan iedereen met wifi problemen
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/12, 15:06:45 »
Citaat van: Lekoes
wanneer ik wicd probeer te installeren krijg ik de melding dat de sofware niet geverifeeerd kan worden.

is dit erg?
alles buiten de off.ubuntu bronnen krijgt zo'n waarschuwing dacht ik.

Aan iedereen met wifi problemen
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/12, 15:09:39 »
Citaat van: leoquant
Citaat van: Lekoes
wanneer ik wicd probeer te installeren krijg ik de melding dat de sofware niet geverifeeerd kan worden.

is dit erg?
alles buiten de off.ubuntu bronnen krijgt zo'n waarschuwing dacht ik.
alleen als er geen key word meegegeven om te voegen...

maar maakt dus niks uit, zolang ge weet vanwaar het komt, is het geen probleem om door te gaan...

Lekoes

  • Gast
Aan iedereen met wifi problemen
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/12, 15:15:47 »
Citaat van: Jefken
Heb hier vruchteloos alle processen doorlopen om mijn atheros AR5007EG aan de praat te krijgen.
Drie dagen ben ik op zoek geweest, en ik had er bijna de brui aan gegeven.


Echter dit bracht soelaas;

http://wicd.sourceforge.net/

Ik hoop hier iemand mee vandienst geweest te zijn,

Groetjes van Jefken.
Hoe heb je de kaart aan de praat gekregen?
Ik heb een atheros AR5006EG en die wordt niet herkend door ubuntu, ook door wicd niet.
Bij draadloze aansluiting staat "none"
en bij draad aansluiting staat "eth0"

Offline Jefken

  • Lid
Aan iedereen met wifi problemen
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/12, 15:44:43 »
madwifi installeren, en bij voorkeuren in wicd madwifi selecteren

Lekoes

  • Gast
Aan iedereen met wifi problemen
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/12, 16:11:28 »
Dat heb ik gedaan, maar ook wanneer ik Madwifi als stuurprogramma aanwijs zegt hij bij Draadloze aansluiting "none"

ik heb ook op de site van madwifi gekeken, daar staat dat ik ook een ath0 moet vinden als ik "iwconfig" intik in de terminal, Ik krijg dit:

jelmer@jelmer-laptop:~$ iwconfig
lo        no wireless extensions.

eth0      no wireless extensions.


werkte het bij jou in 1 keer toen je madwifi selecteerde, of heb je eerst nog dingen aangepast?

Offline Jefken

  • Lid
Aan iedereen met wifi problemen
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/12, 16:33:42 »
Beste Lekoes,
Alvorens ik tot deze oplossing kwam heb Ik duizend en een dingen geprobeerd, ook in de terminal zitten klooien, zonder veel verstand van zaken overigens, misschien heb ik op die manier wel zonder het te weten een verandering aangebracht die tot dit resultaat leid.
Een van de zaken die ik ook wel gedaan heb is ndiswrapper met bijbehorende driver vanop www.atheros.cz geinstalleerd. Dit kan er echter niets mee te maken hebben aangezien ik madwifi gebruik.
Ook heb ik bij beperkt ondersteunde stuurprogrammas atheros hardware acces layer uitgeschakeld.
Ik heb vorige week pas ubuntu geinstalleerd, en ben nog een echt groentje op vlak van linux, ik vrees dat ik je niet veel verder ga kunnen helpen.

veel succes, en blijf proberen, als ik het kan dan moet het jou ook lukken.

gegroet.

Offline Jefken

  • Lid
Aan iedereen met wifi problemen
« Reactie #11 Gepost op: 2007/11/12, 16:40:11 »
Ik heb zonet geprobeerd met ndiswrapper, broadcom, wext  te connecteren, allen lukken, ik vraag me af of die instellingen überhaupt wat uitmaken

Offline Jefken

  • Lid
Aan iedereen met wifi problemen
« Reactie #12 Gepost op: 2007/11/12, 17:36:55 »
Ik begrijp er de jota van, ik stel mijn AP in met WPA2 sleutel, AES en vervolgens in Wicd manager vink ik "use encryption" aan ik kies WPA1/2 en vul de sleutel in, daarna connect, en dan loopt hij telkens vast op obtaining ip.
Zonder beveiliging heb ik wel verbinding, maar dit kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

Wie kan me verder helpen.

alvast bedankt.

Lekoes

  • Gast
Aan iedereen met wifi problemen
« Reactie #13 Gepost op: 2007/11/13, 10:16:03 »
Ik vraag me af of wicd ook meteen bij het opstarten van ubuntu gestart kan worden, en automatisch verbinding maken.

Ik heb aan Systeem - Voorkeuren - Sessies - Programma;s starten een regel toegevoegd met wicd en bij de opdracht "/opt/wicd/tray.py" ingevuld (zonder aanhalingstekens) maar wicd start niet automatisch op.
Nu moet ik elke keer handmatig verbinding maken (niet onoverkomelijk, maar bij de standaard netwerkmanager hoefde dit niet dus het moet nu ook niet hoeven toch?)

Ben ik iets vergeten?

Offline Soul-Sing

  • Lid
Aan iedereen met wifi problemen
« Reactie #14 Gepost op: 2007/11/13, 10:26:04 »
staat er niet op de site het bij problemen met aanhalingstekens te proberen?

Aan iedereen met wifi problemen
« Reactie #15 Gepost op: 2007/11/13, 10:54:03 »
Citaat van: Lekoes
Ik vraag me af of wicd ook meteen bij het opstarten van ubuntu gestart kan worden, en automatisch verbinding maken.

Ik heb aan Systeem - Voorkeuren - Sessies - Programma;s starten een regel toegevoegd met wicd en bij de opdracht "/opt/wicd/tray.py" ingevuld (zonder aanhalingstekens) maar wicd start niet automatisch op.
Nu moet ik elke keer handmatig verbinding maken (niet onoverkomelijk, maar bij de standaard netwerkmanager hoefde dit niet dus het moet nu ook niet hoeven toch?)

Ben ik iets vergeten?
als er bij voorkeuren in wicd de verkeerde wireless interface staat ingesteld, start deze inderdaad niet mee op in het begin, is mij ook al opgevallen...
dus oplossing;
ga naar locaties - computer - bestandssysteem - /opt/wicd/ en klik op tray.py...nu opent wicd en dan stelt ge bij voorkeuren uw wireless interface in, en normaal zal het nu automatisch mee opstarten...

Lekoes

  • Gast
Aan iedereen met wifi problemen
« Reactie #16 Gepost op: 2007/11/13, 21:01:50 »
Wicd start nog niet automatisch op.
Ik moet nu eerst wicd aanklikken, dan op "verbinding maken" klikken en dan kan ik pas op internet.
Met de standaard netwerkmanager van ubuntu hoefde dit niet en had ik meteen toegang tot internet wanneer ubuntu opstartte

is dit niet mogelijk met Wicd?

Hmm nou ik heb de standaard netwerkmanager weer geinstalleerd, doet het in 1 keer weer goed. Zolang mijn netwerkkaart niet door ubuntu gezien wordt heeft het nog niet zoveel zin om met wicd te werken geloof ik

Offline Jefken

  • Lid
Aan iedereen met wifi problemen
« Reactie #17 Gepost op: 2007/11/14, 06:59:55 »
Citaat van: Lekoes
Wicd start nog niet automatisch op.
Ik moet nu eerst wicd aanklikken, dan op "verbinding maken" klikken en dan kan ik pas op internet.
Met de standaard netwerkmanager van ubuntu hoefde dit niet en had ik meteen toegang tot internet wanneer ubuntu opstartte

is dit niet mogelijk met Wicd?

Hmm nou ik heb de standaard netwerkmanager weer geinstalleerd, doet het in 1 keer weer goed. Zolang mijn netwerkkaart niet door ubuntu gezien wordt heeft het nog niet zoveel zin om met wicd te werken geloof ik
Ga eens naar de website van wicd, en ook eventueel naart het forum, daar vind je zeker info om wicd te laten werken vanaf opstart, het loont de moeite, ik heb ondertussen wicd werkende,

"In GNOME, to get the tray icon to automatically appear at boot, go to System > Preferences > Sessions. In the "Startup Programs" tab, click the "New" button. Give it a name ("Wicd" works fine). For a command, enter "/opt/wicd/tray.py".  dit laatste werkte bij mij enkel wanneer ik de "" erbij plaatste."



nu ben ik er zelfs in geslaagd om wicd te laten werken met wpa beveiliging, zie; http://forum.ubuntu-nl.org/topic/17920


groeten, Jefken

Offline JanCorens

  • Lid
Aan iedereen met wifi problemen
« Reactie #18 Gepost op: 2007/11/16, 14:33:21 »
Ik heb geprobeerd via bovenstaande link Wicd te installeren, wat ook lukte.  Krijg echter enkel netwerkverbinding via kabel.
Ik heb een Acer Aspire 5315 met Atheros AR5007EG kaart
Draadloos lukt dus niet.

Ook bij heropstart heb ik niet meteen netwerkverbinding, maar moet Wicd steeds opstarten.

Gesteld dat ik de standaardnetwerkmanager uit Ubuntu opnieuw wil installeren in afwachting van een betere oplossing, hoe moet ik dat doen?

Ik ben al een hele tijd aan het lezen op het forum e.d. om draadloos te geraken, maar het lukt me maar niet... Te ingewikkelde dingen probeer ik niet omdat ik ze niet voldoende snap.  Heeft er iemand een duidelijk overzicht van stappen die kunnen gezet worden om draadloos op het net te geraken?

Lekoes

  • Gast
Aan iedereen met wifi problemen
« Reactie #19 Gepost op: 2007/11/16, 15:13:19 »
@JanCorens

Ik zit in precies hetzelfde schuitje, had ook wicd geinstalleerd en moest daarna ook steeds handmatig verbinding maken

Ik heb dan ook weer de standaard netwerkmanager geinstalleerd (synaptic pakketbeheer - network manager en network manager gnome) daarna deed alles het weer zoals voorheen.

Aan Wicd heb je niks zolang je netwerkkaart niet herkend wordt, ik ben nog steeds bezig om het aan de praat te krijgen (ubuntu zegt dat ik een 5006 heb, maar het schijnt ook wel een een 5007 te kunnen zijn)

Zodra het me gelukt is zal ik hier alles posten wat ik gedaan heb

Offline JanCorens

  • Lid
Aan iedereen met wifi problemen
« Reactie #20 Gepost op: 2007/11/16, 21:06:24 »
Bedankt Lekoes, ik vrees dat er niet veel anders op zit.  Al bedankt voor de moeite, ik hoop de vruchten van jouw werk te kunnen plukken want mijn kennis is te beperkt om nog langer op zoek te gaan...

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Aan iedereen met wifi problemen
« Reactie #21 Gepost op: 2007/11/16, 22:02:15 »
Ik heb ook het probleem dat mijn verbinding regelmatig gewoon wegvalt. Toppic: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/18135
Nu online via Wicd, ik ben benieuwd of het zal houden :)

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline JanCorens

  • Lid
Aan iedereen met wifi problemen
« Reactie #22 Gepost op: 2007/12/09, 12:25:56 »
Bij mij hangt er nog steeds een kabel aan m'n laptop, stom natuurlijk.

Een 'basisvraagje': hoe werkt het precies... stel dat er iemand op deze wereld de juiste manier vindt om de atheros AR5006EG te herkennen of aan de praat te krijgen, komt die oplossing dan op een moment ineens automatisch binnen via een update van ubuntu?  Kan ik met andere woorden zo lui wachten op een oplossing, of moet ik actiever op zoek blijven?