Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: externe schijf mount niet meer  (gelezen 2802 keer)

Offline maxio1200

  • Lid
externe schijf mount niet meer
« Gepost op: 2008/11/12, 12:28:55 »
als ik mijn externe schijf aansluit en aan doe gebeurt er niks.
Nooit gehad dit probleem,ik doe hem altijd eerst onkoppelen voordat ik hem van de compu haal.

Al m'n backups staan er op. Dus ik hoop dat iemand weet wat ik kan doen.

Dank weer,

cheers maxio
acer 3690 laptop cerilon 2gb. geheugen 2gb.
10.04

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: externe schijf mount niet meer
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/12, 13:17:51 »
Plug je schijf eens in en zet hem aan.
Open daarna een terminalvenster en tik het commando dmesg in.
Als je het resultaat hier post tussen code-tags, dan kunnen we je waarschijnlijk wel verder helpen.

Offline maxio1200

  • Lid
Re: externe schijf mount niet meer
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/12, 16:10:28 »
sorry, ik was even weg. De eerder genoemde schijf bleek echt stuk te zijn. Ik heb een nieuwe en die doet het dus ook niet maar ik krijg de volgende melding:

Kan Volume niet aankopplen

d\mount:alleen root kan dev/sdb1/aankoppelen op /media/sdb1.

cheers maxio
acer 3690 laptop cerilon 2gb. geheugen 2gb.
10.04

Offline maxio1200

  • Lid
Re: externe schijf mount niet meer
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/12, 19:44:03 »
Na wat leeswerk op het forum zag ik dat windows met ntfs werkt,ik weet ook dat mijn nieuw aangeschafte schijf op ntfs is ingestelt. Dus ik moet hem denk ik dus formateren naar ext3? Maar hoe doe ik dit? want ik kom de schijf dus niet op.
(en dan nog zou ik niet weten hoe ik dan zou moeten doen).


Dank u,

Cheers,maxio
acer 3690 laptop cerilon 2gb. geheugen 2gb.
10.04

Offline maxio1200

  • Lid
Re: externe schijf mount niet meer
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/12, 22:34:52 »
http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,31741.0.html
Wat hier gebeurt is bij mij precies zo, alleen ik Heb geformateert naar ext3, met gparted live cd. Maar het werkt nog steeds niet.
Als in de storage device manager kijk geeft ie nog steeds aan dat ie een ntfs label heeft. Als ik de schijf nu wil starten geeft ie aan
dat ik de schijf niet kan benaderen omdat ik "unprivileged ben

Cheers maxio


acer 3690 laptop cerilon 2gb. geheugen 2gb.
10.04

Re: externe schijf mount niet meer
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/12, 23:53:14 »
Je rechten staan waarschijnlijk niet goed.
1 Open een terminal type sudo nautilus ENTER
2 Vul je wachtwoord in, je ziet geen sterretjes of balletjes o.i.d. ENTER
3 Nu opent nautilus in de root mode, je zit dan ook in de map root, navigeer met de pijltjes 
   links
   boven naar de map /media, rechts klik op de map disk(waarschijnlijk heet je externe USB?
   zo denk ik
4 Kies Eigenschappen in het menu, klik hier links op
5 Nu opent een scherm klik op rechten
6 Verander de eigenaar naar nobody, en zet de rechten op bestanden aanmaken en verwijderen.
7 Verander de groep naar nogroup,en zet de rechten op bestanden aanmaken en verwijderen.
8 Als je alleen bepaalde gebruikers rechten wilt geven vul je alleen die in of zet je ze in een
   groep.
9 Sluit nautilus in de rootmode af, nu kan je wel lezen en schrijven op de schijf  . Succes.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline maxio1200

  • Lid
Re: externe schijf mount niet meer
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/13, 09:27:33 »
Dank je gijsbert, maar als ik de rechten wil veranderen springt ie direkt weer teug op root.Ik kan wel het menutje open en nobody aanklikken maar dan springt ie gelijk weer terug.
Ik heb het anders opgelost; ik heb de schijf terug geformateerd naar nfts en ook een reparatie gedaan van de nfts bestanden met de gparted live cd. (slechts een handig progamma trouwens).
Vervolgens kan ik hem met de Storage device manager mounten en gewoon gebruiken. :)
Ik begrijp alleen niet waarom ik de rechten niet kan veranderen,maar ja ,zo gaat het ook.


Dank u!

cheers, maxio.
acer 3690 laptop cerilon 2gb. geheugen 2gb.
10.04

Offline Bobbie

  • Lid
Re: externe schijf mount niet meer
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/13, 14:47:21 »
wat bij mij werkte is de op extrerne schijf de partitie een label geven, zie nummer 27 van deze site van pjotr

http://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs
« Laatst bewerkt op: 2008/11/13, 14:56:46 door Bobbie »
Handige tips voor beginners: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/

Offline maxio1200

  • Lid
Re: externe schijf mount niet meer
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/13, 14:54:47 »
Ik zal dit later nog eens proberen want ik had de schijf weer terug geformateert naar ntfs. En ik heb vandaag niet zoveel tijd om alles weer helemaal overnieuw te gaan proberen,
Wel bedankt!


Cheers,maxio
acer 3690 laptop cerilon 2gb. geheugen 2gb.
10.04

Re: externe schijf mount niet meer
« Reactie #9 Gepost op: 2008/11/13, 16:00:25 »
Dank je gijsbert, maar als ik de rechten wil veranderen springt ie direkt weer teug op root.Ik kan wel het menutje open en nobody aanklikken maar dan springt ie gelijk weer terug.
Ik heb het anders opgelost; ik heb de schijf terug geformateerd naar nfts en ook een reparatie gedaan van de nfts bestanden met de gparted live cd. (slechts een handig progamma trouwens).
Vervolgens kan ik hem met de Storage device manager mounten en gewoon gebruiken. :)
Ik begrijp alleen niet waarom ik de rechten niet kan veranderen,maar ja ,zo gaat het ook.


Dank u!

cheers, maxio.
Erg vreemd met sudo voor nautilus ga je in normaal in de rootmode.
Kijk eens onder Systeem>Beheer>Gebruikers en groepen>klik op ontgrendelen>voer je wachtwoord in>klik op root>klik op Eigenschappen>klik op het tabblad gebruikersrechten>vink alle hokjes aan, zover van toepassing> klik op OK>klik sluiten
Nu moet je de externe schijf kunnen benaderen. Met root en de rechten kunnen aanpassen.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline maxio1200

  • Lid
Re: externe schijf mount niet meer
« Reactie #10 Gepost op: 2008/11/13, 16:35:44 »
Dank je gijsbert, ook dit ga ik vannavond uit proberen.

cheers,maxio
acer 3690 laptop cerilon 2gb. geheugen 2gb.
10.04

Offline maxio1200

  • Lid
Re: externe schijf mount niet meer
« Reactie #11 Gepost op: 2008/11/13, 16:51:37 »
Gedaan maar werk niet,maar de schijf is wel gemount en toegankelijk,alleen als ik hem ontkoppel en weer aan sluit is de situatie weer het zelfde als voorheen.

Ik ga vannavond de truc van Bobbie proberen.

Dank!

cheers,maxio
acer 3690 laptop cerilon 2gb. geheugen 2gb.
10.04

Offline maxio1200

  • Lid
Re: externe schijf mount niet meer
« Reactie #12 Gepost op: 2008/11/13, 20:13:12 »
@Gijsbert,
Als ik sudo nautilus doe wordt de schijf direkt gemount en is klaar voor gebruik.???
Hij is nu ntfs geformateert,Denk je als ik formateer naar ext3 en dan ook de schijf een label geef dat dit gaat werken? (dus zelf mounten en de rechten te veranderen)
Of maakt dit niet uit?


cheers maxio
acer 3690 laptop cerilon 2gb. geheugen 2gb.
10.04

Re: externe schijf mount niet meer
« Reactie #13 Gepost op: 2008/11/13, 22:33:15 »
Het ligt er aan, ga je de schijf delen met Windows? Of gebruik je de schijf alleen voor Ubuntu?
In het eerste geval laat de schijf NTSF geformateerd, Ubuntu kan schrijven en lezen hierop.
Tweede geval, formatteer de schijf naar ext3.
In plaats van sdc1  heet je schijf/partitie bijv FilmsExtern1 het zelfde idee zoals het bij Windows gaat,makkelijk om de schijven/partities uit elkaar te houden en wat er op staat. Root,Home etc.
Heb je wel je Externe schijf op de juiste manier afgekoppeld in Windows? Zo niet dan krijg je ook geen toegang tot de schijf.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline maxio1200

  • Lid
Re: externe schijf mount niet meer
« Reactie #14 Gepost op: 2008/11/13, 22:43:27 »
Ik heb net de schijf weer naar ext3 gefomateert maar toen kreeg ik hem met geen mogelijkheid gemount. Terug naar nfts zodat ik hem in ieder geval kan gebruiken met device storage manager.
Ik weet zeker dat ie in windows goed ontkoppelt is want ik heb er op gestaan in de winkel dat de verkoper dat deed waar ik bij was.
Net krijg ik dus de zelfde fout melding op een usb stick.
Met 8.04 had ik dit allemaal niet (had ook serieus gezeik met m'n geluid aan de praat te krijgen) Ik kijk het nog even aan anders ga ik terug naar 8.04.


Bedankt hoor!

Cheers, maxio
acer 3690 laptop cerilon 2gb. geheugen 2gb.
10.04

Re: externe schijf mount niet meer
« Reactie #15 Gepost op: 2008/11/13, 23:44:37 »
Krijg je nog foutmelding(en) te zien? Zo ja, kan je die hier posten?
Wat ik bedoelde heb je de schijf zelf onder Windows gebruikt en niet goed afgekoppelt.
Of was het een nog "maagdelijke" schijf? Formatteer anders terug naar NTFS koppel de schijf onder Windows aan en ontkoppel de schijf nogmaals, heeft dit resultaat?
Wat betreft je geluid, volg deze links eens.
https://help.ubuntu.com/community/SoundTroubleshooting?action=show&redirect=DebuggingSoundProblems
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=205449
mochten ze niet helpen, start dan een nieuw topic, anders "sneeuwt" het probleem hier onder.
Geef ook zoveel mogelijk info, beschrijvingen, screenshots etc. maakt het helpen er ook makkelijker op.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.