Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: openSUSE 11.3 is verschenen!  (gelezen 18605 keer)

Offline Partynoud

  • Lid
Re: openSUSE 11.3 is verschenen!
« Reactie #50 Gepost op: 2010/08/04, 03:30:28 »
Hallo Pjotr,

Ben benieuwd naar je update op je site voor OpenSuse. Daar schrijf je overigens ook over andere systemen maar niet over Mandriva. Nou weet ik niks van Mandriva af maar klopt het dat ze redelijk aan elkaar gewaagd zijn? En waarom zou je voor Ubuntu kiezen boven Mandriva (of andersom)?

(overigens geweldige site van je, helpt me veel!)

De openSUSE-pagina heb ik helemaal bijgewerkt voor 11.3, dus kijk er gerust eens rond...  :)
http://sites.google.com/site/computertip/opensuse

Mandriva bevalt me niet zo. Ziet er erg leuk uit, dat weer wel. Maar de veiligheidsupdates voor het complete pakket progjes duren maar één jaar (anderhalf jaar voor puur en alleen het besturingssysteem). Verder vind ik de degelijkheid wat tegenvallen.

Ubuntu en openSUSE vind ik degelijk en betrouwbaar, terwijl ze beide minimaal anderhalf jaar volledig worden ondersteund. Met Debian heb ik geen ervaring; die vind ik te weinig spannend, omdat die teveel op Ubuntu lijkt: Ubuntu is immers afgeleid van Debian.  :)

Een behoorlijke plus van openSUSE vind ik verder, dat die distro nog meer is afgestemd op samenwerking met Microsoftproducten: http://sites.google.com/site/computertip/opensuse#TOC-Zeer-geschikt-voor-gemengde-omgevin

Dat is duidelijk iets, waarin openSUSE zich onderscheidt van Ubuntu (naast de andere technische structuur van de distro).

Je hebt het vaak over die veiligheidsupdates. Wordt dat nou niet zwaar overtrokken? Ik bedoel, veiligheidsupdates zijn er toch voornamelijk om virussen en inbrekers buiten te houden en die houden zich over het algemeen toch meer bezig met mensen die Windows en in mindere mate Macintosh gebruiken?
Als Ubuntu dan al minimaal "gestalked" wordt waarom dan al die nadruk op die veiligheidsupdates? Of heeft het meer te maken met de stabiliteit van het systeem of iets dergelijks?

P.s.Ik heb n.a.v. je melding op je site Puppylinux bekeken en ben er wel erg weg van moet ik zeggen. Ik heb het nog niet volledig bekeken maar het is een ongelooflijk leuke oplossing van die bedenker ervan, dwz voor mensen zoals ik met een oude besje van een pc. Puik! Meestal zitten "we" in dat "systeem" van als je oude pc het allemaal niet meer trekt dan moet je een nieuwe pc kopen (allemaal geldklopperij). Maar Linux doet het precies andersom! Als je een oud besje hebt maken we daar een systeem voor waarop je nog steeds goed kunt draaien. Echt toppie!! Hoef ik nooit meer mijn pc's bij de vuilnis neer te zetten!

Bij Puppylinux zeg je zelfs ook dat ondanks dat Puppy veel opener is het nog steeds veiliger is dan Windows. Mijn vraag is dan: waar zou ik me dan druk om moeten maken?
« Laatst bewerkt op: 2010/08/04, 03:42:20 door Partynoud »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: openSUSE 11.3 is verschenen!
« Reactie #51 Gepost op: 2010/08/04, 10:45:10 »
Je hebt het vaak over die veiligheidsupdates. Wordt dat nou niet zwaar overtrokken? Ik bedoel, veiligheidsupdates zijn er toch voornamelijk om virussen en inbrekers buiten te houden en die houden zich over het algemeen toch meer bezig met mensen die Windows en in mindere mate Macintosh gebruiken?
Als Ubuntu dan al minimaal "gestalked" wordt waarom dan al die nadruk op die veiligheidsupdates?

Omdat sommige gevaarlijke veiligheidsgaten onafhankelijk zijn van het besturingssysteem. Bijvoorbeeld gaten in programma's als Adobe Flash Player of Oracle (Sun) Java JRE. Dan maakt het dus niet uit welk besturingssysteem eronder ligt: je computer ligt open voor de aanvaller.

Geen enkel besturingssysteem is veilig zonder veiligheidsupdates. Ook Linux niet.