Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Update-strategie  (gelezen 1197 keer)

Offline VandeBas

  • Lid
Update-strategie
« Gepost op: 2016/04/16, 09:53:52 »
Hi all,

Binnenkort wil ik mijn systeem (met 14.04 LTS) updaten naar 16.04 LTS, als die uitkomt. Het liefst zou ik een compleet schone installatie willen doen, maar ik heb niet zo'n zin om daarna urenlang alle tweaks die ik in de loop van de tijd gedaan heb opnieuw in te stellen. Is er een manier om al mijn instellingen, extra software e.d. weg te schrijven en na de nieuwe installatie in één keer terug te halen? Of ben ik dan toch veroordeeld tot de upgrade-knop?

Hartelijke groet,

Bastiaan

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Update-strategie
« Reactie #1 Gepost op: 2016/04/16, 10:04:16 »
Met een upgrade worden je eigen bestanden (/home), eigen instellingen, extra programma's (voor zover aanwezig in de nieuwe versie) en ook je systeeminstellingen (/etc) behouden.

Een aanrader dus: http://wiki.ubuntu-nl.org/UpgradeUbuntuXenial

Het is altijd aan te raden voor een upgrade een back-up te hebben van belangrijke bestanden.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Update-strategie
« Reactie #2 Gepost op: 2016/04/16, 10:58:58 »
Schoon opwaarderen is absoluut het beste. Zo kun je dat doen met behoud van e-mails en bladwijzers:
https://sites.google.com/site/computertip/opwaarderen

Het is natuurlijk nog steeds een paar uur werk, maar daarna kun je weer jarenlang vooruit.... Tot vijf jaar aan toe.  =D

Tot slot: als je de kans op problemen zo klein mogelijk wil maken, dan wacht je met opwaarderen tot 16.04.1, die waarschijnlijk ergens in juli zal verschijnen. Pas in die eerste puntversie zijn de onvermijdelijke kinderziektes namelijk wel verholpen.
« Laatst bewerkt op: 2016/04/16, 11:01:32 door Pjotr »

Re: Update-strategie
« Reactie #3 Gepost op: 2016/04/16, 16:28:10 »
Aanvulling. Zelf heb ik een lijstje samengesteld met de software die ik na elke verse installatie (elke zes maanden) standaard aan mijn Xubuntu-systeem toevoeg. Dat ziet er zo uit, waarbij "new" een alias is voor "sudo apt-get install".

new joe geany geeqie xubuntu-restricted-extras unetbootin synaptic radiotray gkrellm xsane pcmanfm  openssh-server xfwm4-themes shutter gdesklets verbiste-gnome gimp-plugin-registry gimp-lensfun screenruler gkrellmoon gkrelltop pwgen gnote dcraw geany-plugin-lipsum gcolor2
Onder dat lijstje heb ik dit nog genoteerd.

+ crontab -e (cronjobs opnieuw aanmaken)
+ dropbox, via hun site een deb'je downloaden
+ printer aanmelden
+ taalinstellingen bijladen/werken

Op deze manier installeer ik een verse Xubuntu die voor 98% is zoals ik 'm wil hebben, binnen een uur.

Daarna volgt dan nog de installatie van de ontwikkelomgeving maar dat doe ik ivm. steeds nieuwe versies van software en bibliotheken, liever grotendeels met de hand.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Update-strategie
« Reactie #4 Gepost op: 2016/04/16, 21:52:51 »
maar ik heb niet zo'n zin om daarna urenlang alle tweaks die ik in de loop van de tijd gedaan heb opnieuw in te stellen. Is er een manier om al mijn instellingen, extra software e.d. weg te schrijven en na de nieuwe installatie in één keer terug te halen?
Ja, dat je instellingen en andere tweeks verloren gaan is idd hét grote nadeel van een schone installatie; hier wordt naar mijn idee te gemakkelijk overheen gestapt door de rabiate voorstanders van een schone installatie.....

Je instellingen zou je kunnen copieren door je gehele home-map na herinstallatie te copieren. Let op: inclusief de verborgen mappen (die met met . voor de naam). Daarin staan namelijk je instellingen.

Voor de rest hangt het er een beetje vanaf wat die tweeks dan precies geweest zijn. Kun je daar wat over kwijt?

Re: Update-strategie
« Reactie #5 Gepost op: 2016/04/16, 22:20:11 »
Ja, dat je instellingen en andere tweeks verloren gaan is idd hét grote nadeel van een schone installatie; hier wordt naar mijn idee te gemakkelijk overheen gestapt door de rabiate voorstanders van een schone installatie.....
Ik ben geen rabiate voorstander van een schone installatie. Ik gebruik een aparte root- en een aparte home-partitie. De root wordt overschreven bij een nieuwe/verse installatie, /home blijft behouden (dus heel veel/alle persoonlijke instellingen).

Wel is het waar dat /home na verloop van tijd (12,18+ maanden) steeds meer troep gaat bevatten: restanten van software die je ooit geïnstalleerd hebt maar nu niet meer gebruikt. In die zin ben ik het wel weer eens met de rabiate voorstanders van een volledig schone installatie dat een vette harde schijf-crash op z'n tijd zo gek nog niet is! :-)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Update-strategie
« Reactie #6 Gepost op: 2016/04/16, 22:38:06 »
Ja, dat je instellingen en andere tweeks verloren gaan is idd hét grote nadeel van een schone installatie; hier wordt naar mijn idee te gemakkelijk overheen gestapt door de rabiate voorstanders van een schone installatie.....
Ik ben geen rabiate voorstander van een schone installatie. Ik gebruik een aparte root- en een aparte home-partitie. De root wordt overschreven bij een nieuwe/verse installatie, /home blijft behouden (dus heel veel/alle persoonlijke instellingen).
Technisch gezien zie ik dit niet als schone installatie. Omdat je dus (bestaande) instellingen copieert, En zo beschreef je het niet in je vorige post overigens (wat ik overigens wél beschouw als schone installatie).

Maar los van dit gekissebis, is het mss beter ons te concentreren op het probleem van de TS, waar ik al een voorzet voor heb gedaan?

Re: Update-strategie
« Reactie #7 Gepost op: 2016/04/16, 22:59:30 »
Technisch gezien zie ik dit niet als schone installatie. Omdat je dus (bestaande) instellingen copieert, En zo beschreef je het niet in je vorige post overigens (wat ik overigens wél beschouw als schone installatie).

en:
Je instellingen zou je kunnen copieren door je gehele home-map na herinstallatie te copieren. Let op: inclusief de verborgen mappen (die met met . voor de naam). Daarin staan namelijk je instellingen.

Wat is nu het verschil tussen eerste en tweede bovenstaande?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Update-strategie
« Reactie #8 Gepost op: 2016/04/16, 23:51:08 »
Technisch gezien zie ik dit niet als schone installatie. Omdat je dus (bestaande) instellingen copieert, En zo beschreef je het niet in je vorige post overigens (wat ik overigens wél beschouw als schone installatie).

en:
Je instellingen zou je kunnen copieren door je gehele home-map na herinstallatie te copieren. Let op: inclusief de verborgen mappen (die met met . voor de naam). Daarin staan namelijk je instellingen.

Wat is nu het verschil tussen eerste en tweede bovenstaande?
Dat het 2e geen schone installatie is. Je kunt immers rommel (al denk ik persoonlijk dat dat meevalt) meeneent uit je oude installatie. Niet schoon dus.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Update-strategie
« Reactie #9 Gepost op: 2016/04/17, 09:35:28 »
Je instellingen zou je kunnen copieren door je gehele home-map na herinstallatie te copieren. Let op: inclusief de verborgen mappen (die met met . voor de naam). Daarin staan namelijk je instellingen.
In de home-map staan je persoonlijke bestanden en instellingen maar systeeminstellingen, bijvoorbeeld, gedeelde mappen, andere gebruikers(wachtwoorden), gekoppelde schijven, enz. staan weer in /etc. Die zou je dan ook moeten kopiëren en herstellen. Wat een gedoe.

Om het werk (en de risico’s!) bestanden vanuit een back-up te moeten herstellen te voorkomen ben is super blij met de mogelijkheid Ubuntu eenvoudig te upgraden (sterker: zonder die mogelijkheid ga ik op zoek naar een ander beter besturingssysteem  :P).
Wel is het waar dat /home na verloop van tijd (12,18+ maanden) steeds meer troep gaat bevatten: restanten van software die je ooit geïnstalleerd hebt maar nu niet meer gebruikt. In die zin ben ik het wel weer eens met de rabiate voorstanders van een volledig schone installatie dat een vette harde schijf-crash op z'n tijd zo gek nog niet is! :-)
Om overbodige bestanden op te ruimen is het niet nodig te wachten op een upgrade of vette harde schijf-crash maar kan je ook Bleachbit proberen: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/BleachBit
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Update-strategie
« Reactie #10 Gepost op: 2016/04/17, 10:24:51 »
Vermijd de programmatuur-sloopkogel genaamd BleachBit, die door sommige  mensen wordt aangeraden:
https://sites.google.com/site/computertip/fatalevergissingen#TOC-Gebruik-geen-defragmentatie--of-schoonmaakprogramma-s
(punt 3, linkerkolom)

Moderator edit: Aangepast, niet op de man spelen !
« Laatst bewerkt op: 2016/04/17, 16:39:26 door Ron »

Re: Update-strategie
« Reactie #11 Gepost op: 2016/04/17, 21:41:33 »
BleachBit niet gebruiken, heeft een foute aanpak (doet dingen die je niet ziet/weet en dus mogelijk niet wilt).

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Update-strategie
« Reactie #12 Gepost op: 2016/04/17, 22:12:49 »
BleachBit niet gebruiken, heeft een foute aanpak (doet dingen die je niet ziet/weet en dus mogelijk niet wilt).
Precies.

Sloopkogels zijn handig in de bouw en soms zelfs in de kunst:
https://www.youtube.com/watch?v=My2FRPA3Gf8

Niet in Linux. Daarin kunnen ze meer kapot maken dan je lief is. Het is onverantwoordelijk om het gebruik van sloopkogel BleachBit aan te raden.

Re: Update-strategie
« Reactie #13 Gepost op: 2016/04/18, 00:19:31 »
BleachBit niet gebruiken, heeft een foute aanpak (doet dingen die je niet ziet/weet en dus mogelijk niet wilt).
Precies.

Sloopkogels zijn handig in de bouw en soms zelfs in de kunst:
https://www.youtube.com/watch?v=My2FRPA3Gf8

Niet in Linux. Daarin kunnen ze meer kapot maken dan je lief is. Het is onverantwoordelijk om het gebruik van sloopkogel BleachBit aan te raden.
*oorsponelijk* was en is BB niet aangeraden als witwasmiddel voor je af te danken harde schijf ?
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Update-strategie
« Reactie #14 Gepost op: 2016/04/18, 09:59:37 »
Niet in Linux. Daarin kunnen ze meer kapot maken dan je lief is. Het is onverantwoordelijk om het gebruik van sloopkogel BleachBit aan te raden.
Nu wil ik ook even mij ei kwijt.
Mijn Xubuntu systeem is een omgebouwd systeem, een aantal dingen heb ik verwijderd, een programma dat ik niet gebruik hoef ik niet op mijn HD.
Daarnaast heb ik ook een aantal programma's geïnstalleerd, die ik graag gebruik (gedit), een paar KDE en Gnome-spelletjes, en een paar van buiten de deur (Amaya, Opera, Master-PDF-Editter, Angry-IP-Scanner).
Er zijn dus ook de nodige extra libs geïnstalleerd.
Hierdoor is mijn systeem een beetje afwijkend geworden.
Standaard doe ik altijd (dagelijks)  een apt autoremove.
Met BleachBit is dit een keer fout gegaan, daarna heb ik het nooit meer gebruikt.
Mogelijk dat het op een standaard installatie wel goed werkt.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Update-strategie
« Reactie #15 Gepost op: 2016/04/18, 10:13:14 »
..... maar systeeminstellingen, bijvoorbeeld, gedeelde mappen, andere gebruikers(wachtwoorden), gekoppelde schijven, enz. staan weer in /etc. Die zou je dan ook moeten kopiëren en herstellen. Wat een gedoe.
Dit betwijfel ik. Want als je schijven gaat aankoppelen via gvfs, staan de parameters daarvan (oa inlogggevens) in de home-map van de gebruiker opgeslagen. Tenzij je zelf natuurlijk /etc/fstab gaat aanpassen....

Daarom was mijn vraag dus ook aan de TS: om welke instellingen en tweaks gaat het precies? Pas daarna kunnen we ons een beeld vormen.
Citaat
Om het werk (en de risico’s!) bestanden vanuit een back-up te moeten herstellen te voorkomen ben is super blij met de mogelijkheid Ubuntu eenvoudig te upgraden (sterker: zonder die mogelijkheid ga ik op zoek naar een ander beter besturingssysteem  :P).
Helemaal mee eens!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Update-strategie
« Reactie #16 Gepost op: 2016/04/18, 10:31:13 »
*oorspronkelijk* was en is BB niet aangeraden als witwasmiddel voor je af te danken harde schijf ?
Kan ook zonder BB:
dd if=/dev/zero of=/dev/<bestemmingspartitie>Dus zelfs bij algehele sloop, is sloopkogel BB overbodig.
« Laatst bewerkt op: 2016/04/18, 10:43:49 door Pjotr »

Offline VandeBas

  • Lid
Re: Update-strategie
« Reactie #17 Gepost op: 2016/04/24, 11:00:53 »
Dank voor alle input! Heb intussen toch maar voor een nette schone installatie gekozen. Kon ik gelijk van LVM af, dat ik in de praktijk helemaal niet nodig bleek te hebben :-) Een kleine halve dag nazorg à la Pjotr, en de boel draait weer als een zonnetje. Ben nog geen rare dingen tegengekomen.

Groeten!

Bastiaan