Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: VPS: backup , upload & download backup, restore (via terminal!)  (gelezen 1016 keer)

Hallo ubuntu guru's

Sorry, ik weet dat er veel backup topics zijn alleen kan ik net niet vinden wat ik wil.
Ik heb een ubuntu VPS 10.04 LTS draaiend met apache, mysql en php.

1) Ik wil een volledige backup kunnen maken via de command TAR(dus alles: settings, geinstalleerde applicaties ....etc...).
2) Ik wil deze backup kunnen downloaden naar mijn PC.
3) Ik wil deze backup weer kunnen uploaden naar mijn VPS.
4) Ik wil deze backup na het geupload te hebben, kunnen restoren.
5) En dit alles via SSH commandline (terminal) , ik heb geen GUI tot mijn beschikking.

Ik ben pas begonnen met ubuntu te leren via terminal.
Ik ben in iedere geval zover gekomen om een kale ubuntu 10.04 LTS server installatie zover te krijgen dat er 4 websites kunnen draaien met apache + modescurity (en rules) & mod evasive & php/mysql. Dit is allemaal gelukt via terminal.
Ik begin het nu een beetje leren alleen loop ik af en toe nog tegen simpele dingen aan....zoals...backups!

Ik lees hier en daar dat het mogelijk is via TAR een complete backup te maken.
zoals hier bijvoorbeeld: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=35087
Ik heb ook naar services gekeken zoals "vps-backup.com" die tot 5GB gratis zijn.

Het liefst doe ik het via terminal handmatig alleen moet het helaas voldoen aan de 5 bovenstaande punten.

Is dit uberhaupt mogelijk?
(het is trouwens niet erg om de server even stop te zetten om de backup te maken in mijn geval).
Het hoeft niet letter voor letter uitgelegd te worden (mag wel!) maar als ik een schop in de goede richting kan krijgen ben ik al blij.

MIJN DANK!!!


« Laatst bewerkt op: 2011/06/27, 01:45:06 door dragonetti »

Offline ivo

  • Lid
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: VPS: backup , upload & download backup, restore (via terminal!)
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/26, 23:00:19 »
@ivo

Dank je wel voor je antwoord, helaas zijn je suggesties meer op een GUI gebaseerd.
Ik zoek iets dat alles via terminal kan, mijn beschikbare vps heeft alleen een terminal tot zijn beschikking.

Maar nogmaals mijn dank.

edit: ik zie net dat ik met SCP , bestanden kan uploaden!
(betere suggesties zijn altijd welkom)
« Laatst bewerkt op: 2011/06/26, 23:08:55 door dragonetti »

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: VPS: backup , upload & download backup, restore (via terminal!)
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/26, 23:22:13 »
1) Ik wil een volledige backup kunnen maken via de command TAR(dus alles: settings, geinstalleerde applicaties ....etc...).
2) Ik wil deze backup kunnen downloaden naar mijn PC.
3) Ik wil deze backup weer kunnen uploaden naar mijn VPS.
4) Ik wil deze backup naar het geupload te hebben kunnen restoren.
5) En dit alles via SSH commandline (terminal) , ik heb geen GUI tot mijn beschikking.


Is dit uberhaupt mogelijk?
(het is trouwens niet erg om de server even stop te zetten om de backup te maken in mijn geval).
Het hoeft niet letter voor letter uitgelegd te worden (mag wel!) maar als ik een schop in de goede richting kan krijgen ben ik al blij.
Dat is zeker mogelijk. Zelfs nog op verschillende manieren.

Zoek uit wat je precies wilt backup-en en maak hiervoor een script (tekstbestand met uitvoerrechten). Je zet er bijv. in: tar -zcf backup.tgz /etc/
Als je wilt weten wat dit precies betekent. Type 'man tar' en kijk naar -z -c en -f

Zet dit script in een cronjob zodat bijv. elke dag of week automatisch een backup wordt gemaakt.

Met scp kun je de backup ophalen. Maar op je client-computer kun je ook een GUI hiervoor gebruiken zoals Filezilla bijvoorbeeld.

Restore kun je doen door de tar weer uit te pakken (met tar -zxf). Dit soort dingen wil je denk ik gewoon handmatig doen, omdat het belangrijke dingen kan overschrijven.

Succes!
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: VPS: backup , upload & download backup, restore (via terminal!)
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/26, 23:25:34 »
@rachid

Dank je wel!!!!!

Ik zie ook net dat je met 'wget' ook kan downloaden (ik gebruikte die commando de hele tijd al...stom van me dat ik dat niet eerder zag....)!

Re: VPS: backup , upload & download backup, restore (via terminal!)
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/27, 17:19:55 »
Ok FTPen naar mijn server en naar mijn PC heb ik werkend gekregen.
Ik wil nu een full backup maken met behulp van TAR, ik gebruik de volgende tutorial daarvoor:
(met het onderstaande rekening houden dat het een VPS is waar ik alleen terminal access tot mijn beschikking heb)

https://help.ubuntu.com/community/BackupYourSystem/TAR

Maar ik zit nog met de 3 volgende vragen:

1) De backup bestand in een andere (nieuwe) directory zetten die NIET in de tar archive bestaat?
in de tutorial wordt gezegd, onder de kop "Restoring"
Citaat
Ensure your archive is NOT stored in the directories to be restored, or it will be overwritten during the operation

en klein stukje verder

Citaat
Any file created after the archive, will have no equivalent stored in the archive and thus will remain untouched

Als ik dus een directory "test" aanmaak zoals in de turial, en deze directory "test" bestaat niet in de TAR archive, dan is het safe om de backup.tar.gz (waaruit ik wil restoren) in die directory kan zetten => directory "test"   ??

2) Directories excluden in de backup commando
De backup commando ziet er als volgt uit:

Citaat
tar -cvpzf backup.tar.gz --exclude=/backup.tar.gz --exclude=/proc --exclude=/lost+found --exclude=/sys --exclude=/mnt --exclude=/media --exclude=/dev /


Er worden hier wat directories geexclude:
/proc /lost+found /sys /mnt /media /dev
De bold aangegeven directories kan ik nog wel inkomen, dat is in de tutorial uitgelegd.
Maar kan het kwaad als ik ze toch meeneem?

Het gaat om een VPS (ik weet niet of dat uitmaakt).
Bij het restoren zet ik via mij VPS control panel een clean en kale ubuntu backup terug en daarna wil ik de backup.tar.gz uploaden en restoren.

Citaat
the /proc, /lost+found, /sys, /mnt, /media and /dev directories in root. /proc and /sys are virtual filesystems that provide windows into variables of the running kernel, so you do not want to try and backup or restore them. /dev is a tmpfs whose contents are created and deleted dynamically by udev, so you also do not want to backup or restore it.

3) Restoren terwijl ubuntu actief is
Bij het restoren is mijn ubuntu OS nog aan het runnen, de webserver is wel uitgeschakeld.
Het is toch een beetje vreemd om te zien voor mij, dat een OS dat nog actief is, gerestored kan worden. Ik neem aan dat dit 1 van de sterke punten van Linux is? Een backup maken terwijl windows actief is, is niet aan te raden...tenminste...zo ben ik het niet gewend...