Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: tekstrichting in openoffice  (gelezen 2298 keer)

tekstrichting in openoffice
« Gepost op: 2009/09/05, 12:33:58 »
Vrinden,

Sinds enige tijd ben ik een beetje bezig met Hebreeuws. Hierom wil ik af en toe ook wat hebreeuwse woorden typen in OpenOffice. Nu is het bekend, dat het Hebreeuws van Rechts naar Links wordt geschreven.
Nu kan ik het voorelkaar krijgen, om de tekstrichting wel te wijzigen, maar het werkt niet zoals men zou verwachten. Het enige wat er lijkt te gebeuren, is dat hij het rechts uitlijnt. Maar de letters komen nog steeds in de westerse volgorde op het scherm.

Simpel gezegd:
als ik "steven" zou typen, wil ik "nevets" tevoorschijn krijgen.

Ik heb de hebreeuwse taalpakketten geinstalleerd. Wat zou ik nog meer moeten doen?

Dank voor het meedenken :-)

Groeten,

Steven


Re: tekstrichting in openoffice
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/05, 12:55:05 »
Helpt dit je: http://blog.emobilez.com/2009/01/01/how-to-enable-rtl-languages-support-in-openoffice/

:)

Helaas, dat heb ik gedaan, maar het levert nog niet het gewenste resultaat.

Ik heb nu wel een Hebreeuwse toetsenbordindeling geinstalleerd (naast mijn standaard). Eens kijken of dat helpt. Ik houd je op de hoogte.


EDIT
Met een hebreeuwse toetsenbordindeling krijg ik het gewenste resultaat. שתיוינ (mijn naam in 't hebr.)

So far so good, dank voor het meedenken in elk geval.

Mocht iemand nog een idee hebben, oven hoe ik nu ook nog mijn mooie hebreeuwse lettertype kan gebruiken..... Maar het ergste is opgelost.

שלום   (vrede)

Steven
« Laatst bewerkt op: 2009/09/05, 13:06:59 door Steven Klein Haneveld »

Re: tekstrichting in openoffice
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/05, 13:03:02 »
Uit de Help van OOo
Talen met complexe-tekstlayout
Momenteel biedt OpenOffice.org ondersteuning voor Hindi, Thai, Hebreeuws en Arabisch als CTL-talen.
Als u de tekstrichting instelt op Van rechts naar links, wordt de ingesloten Westerse tekst nog steeds van links naar rechts geschreven. De cursor reageert op de pijltoetsen: met de pijl naar rechts wordt de cursor naar het einde van de tekst verplaatst en met de pijl naar links wordt de cursor naar het begin van de tekst verplaatst.
U kunt de tekstrichting op de volgende manieren direct wijzigen:
Ctrl+Shift+D of Ctrl+rechter Shift-toets - schakelen naar invoer in van rechts-naar-links-tekst
Ctrl+Shift+A of Ctrl+linker Shift-toets - schakelen naar invoer in van links-naar-rechts-tekst
De sneltoetscombinaties voor parameters werken alleen als CTL-ondersteuning is ingeschakeld.
Op pagina's, secties of frames met meerdere kolommen waarvoor de tekststroom van rechts naar links loopt, is de eerste kolom de rechterkolom en de laatste kolom de linkerkolom.
In OpenOffice.org Writer beschikt u met tekst die is opgemaakt in Thai over de volgende functies:
In alinea's met uitgevulde uitlijning worden de tekens uitgerekt, zodat de regels van de linker- tot de rechtermarges lopen. In andere talen worden de spaties tussen de woorden uitgerekt.
Gebruik de Delete-toets om een samengesteld teken te verwijderen. Gebruik de Backspace-toets om het laatste deel van het vorige samengestelde teken te verwijderen.
Gebruik de toets pijl naar rechts of de pijl naar links om naar het volgende of vorige samengestelde teken te springen. Gebruik Alt +pijltoets om de cursor in een samengesteld teken te plaatsen.
Verwante onderwerpen
De documenttaal selecteren
Extra - Opties - Taalinstellingen - Talen
Extra - Opties - Taalinstellingen - Complexe-tekstlayout
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: tekstrichting in openoffice
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/05, 13:09:06 »
Gijsbert,
Ik ben een oelewapper.
Dit had ik zelf moeten vinden. Helaas kon ik het niet vinden.
Ik ga dat uitproberen, bedankt!

Groet,

Steven

Re: tekstrichting in openoffice
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/05, 13:19:14 »
...
U kunt de tekstrichting op de volgende manieren direct wijzigen:
Ctrl+Shift+D of Ctrl+rechter Shift-toets - schakelen naar invoer in van rechts-naar-links-tekst
Ctrl+Shift+A of Ctrl+linker Shift-toets - schakelen naar invoer in van links-naar-rechts-tekst
De sneltoetscombinaties voor parameters werken alleen als CTL-ondersteuning is ingeschakeld.
...

Gijsbert,
Dit is toch niet wat ik wilde.
Die sneltoets doet precies hetzelfde als de knoppen op mijn werkbalk.
De cursor gaat dan inderdaad naar rechts, maar de tekst verschijnt nog steeds op westerse volgorde.
Met andere woorden: die ondersteuning is waardeloos.

Zoals gezegd: een hebreeuwse toetsenbord-indeling lukt het wel, mits ik een gewoon lettertype gebruik. De hebreeuwse letters komen dan op correcte wijze te staan.
Enige minpuntje: de hebreeuwse letter die men dan krijgt is niet echt mooi te noemen.

Functioneel ben ik uit de brand.
Esthetisch nog niet helemaal.

Dank allen voor het meedenken!

Groeten,

Steven

Re: tekstrichting in openoffice
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/05, 13:57:45 »
Dat kan natuurlijk liggen aan de geïnstalleerde fonts, of aan de (vaak niet zo mooie) fontrendering van OO.o...

Re: tekstrichting in openoffice
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/05, 19:58:12 »
Dat kan natuurlijk liggen aan de geïnstalleerde fonts, of aan de (vaak niet zo mooie) fontrendering van OO.o...

Daar ligt het niet aan.
Ik heb een prachtvol Hebreeuws lettertje geinstalleerd.

Echter: met dat Hebreeuwse toetsenbord pakt hij in OO.o automatisch "DeJa Vu Sans". Ongeacht welk lettertje ik op dat moment actief had. Misschien is die toewijzing te wijzigen?