Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grub geeft problemen met kiezen van distro  (gelezen 3179 keer)

Offline KeesS

  • Lid
Re: Grub geeft problemen met kiezen van distro
« Reactie #25 Gepost op: 2016/05/16, 16:17:12 »
@Jolo,
vanmorgen heb ik mijn PC onder uit de kast gehaald en gelijk een flinke stofzuigerbeurt gegeven; dat was geen overbodige luxe  ;)
De kleine USB-stekkertjes voor mijn draadloze toetsenbord en mijn hoofdtelefoon heb ik beide van de voorkant naar de achterkant van de PC verplaatst, dicht bij de PS/2 aansluiting waar voorheen het oude toetsenbord met draad op aangesloten zat.
De PC weer in de kast, aangesloten, opgestart en alles werkt naar behoren. Ik kan weer scrollen met de pijltoets en in de grub kiezen tussen Ubuntu en LinuxMint.

Daarna heb ik in de BIOS de door U aangegeven instellingen gecontroleerd.
De gezochte instellingen vond ik in: <Integrated Peripherals>
Legacy USB Support stond op <Enabled>   (zo gelaten)
USB Functions:
USB EHCI controler = Enabled
USB Keyboard Support = Enabled
USB Mouse support = was Disabled = heb ik gewijzigd in Enabled.

Met F10 = save en opstarten = alles werkt zoals het moet.  :)
Nog een aantal keren met herstarten geprobeerd, maar PC, grub en toetsenbord doen wat ze moeten doen.

Nog één vraagje over die USB-stekkertjes voor mijn toetsenbord en hoofdtelefoon.
Maakt het nog wat uit of die stekkertjes aangesloten worden op een USB-2 of USB-3 poort?
(ze zitten nu op USB-2)

VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Grub geeft problemen met kiezen van distro
« Reactie #26 Gepost op: 2016/05/16, 16:37:31 »
Kees, USB3 is een nieuwere versie dan USB2, maar ..........
Zowel de poort in de PC als het aangesloten apparaat moeten USB3 ondersteunen, wil het snel werken.
Anders wordt automatisch teruggevallen op de USB2 standaard.
Voor een toetsenbord en een hoofdtelefoon is USB2 snel genoeg.
Wanneer je een externe hardeschijf gebruikt, dan kan ik je aanraden om op USB3 over te gaan, maar voor kleine randapparatuur maakt het niets uit.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Grub geeft problemen met kiezen van distro
« Reactie #27 Gepost op: 2016/05/16, 19:54:08 »
Met een stofzuiger de pc schoonmaken is niet goed.
Een stofzuiger is niet geaard,
een stofzuiger laad zich op met statische stroom, ook een plastic buis laad zich op, dit komt doordat  de lucht er snel door gaat, als je dan naar de pc gaat, dan ontlaad de statische stroom naar de pc, en dus je kunt onderdelen beschadigen.

Koop een fles lucht bij de action bijv, dan kun je de pc schoon blazen.
Let op: houd de fans tegen/vast, deze mogen niet snel draaien, want dan gaan ze defect.

Frederik

  • Gast
Re: Grub geeft problemen met kiezen van distro
« Reactie #28 Gepost op: 2016/05/16, 20:10:41 »
Met een stofzuiger de pc schoonmaken is niet goed.
Een stofzuiger is niet geaard,
een stofzuiger laad zich op met statische stroom, ook een plastic buis laad zich op, dit komt doordat  de lucht er snel door gaat, als je dan naar de pc gaat, dan ontlaad de statische stroom naar de pc, en dus je kunt onderdelen beschadigen.

Deze computer, 9 1/2 jaar oud, wordt minstens ieder jaar op deze afgekeurde wijze van schoonmaken onder handen genomen en hij doet het nog steeds :)  en onderdelen zijn nog nooit vervangen.

Offline KeesS

  • Lid
Re: Grub geeft problemen met kiezen van distro
« Reactie #29 Gepost op: 2016/05/18, 18:58:24 »
Kees, USB3 is een nieuwere versie dan USB2, maar ..........
Zowel de poort in de PC als het aangesloten apparaat moeten USB3 ondersteunen, wil het snel werken.
Anders wordt automatisch teruggevallen op de USB2 standaard.
Voor een toetsenbord en een hoofdtelefoon is USB2 snel genoeg.
Wanneer je een externe hardeschijf gebruikt, dan kan ik je aanraden om op USB3 over te gaan, maar voor kleine randapparatuur maakt het niets uit.
@Ron,
dank voor deze uitleg.
het stekkertje voor mijn draadloze hoofdtelefoon heb ik weer terug geplaatst naar de voorzijde van mijn PC.
Ik vond dat advies in de handleiding van de Logitech hoofdtelefoon en dat lijkt me ook beter omdat zowel het stekkertje (zendertje) en de hoofdtelefoon aan de voorzijde van de PC gebruikt worden. (dichter bij elkaar, dus beter verbinding)
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg