Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opstarten  (gelezen 3617 keer)

Opstarten
« Gepost op: 2014/01/24, 22:57:16 »
Beste Forumleden,
Ik heb Xubuntu op mijn laptop Asus Eee PC 1101 HA geïnstalleerd via een USB stick.(CD-rom is niet aanwezig). Op deze laptop zat Windows XP

Het opstarten geeft een probleem. Wel is het zo, dat het af en toe lukt en daardoor was ik in de gelegenheid met de “direct-doen-lijst” voor Xubuntu te werken. Op een bepaalt moment heb ik een herstart moeten maken en nu kijk weer tegen een zwart scherm.
Bij de boot settings staat : boot device priority : 1e boot device – Sata:PM hitachi HT, ook staat er een boot device: Atapi CD rom en een Removable Dev.. In de boot settings staat ook een configuration = Quiet Boot Enable . Tevens staat er ook nog Onboard Lan Boot Rom Enable.

In de Bios Setup Utility staat onder Boot Settings: 1-Boot Device Priority
2-Hard Disk Drives en dan aangeklikt staat er 1st. Drive USB Freecom Databa en 2e Drive Sata PM Hitachi HT
Weer terug naar Boot Device Priority en dan aangeklikt staat er 1st. Boot Device USB Freecom, de 2e staat Removable Dev en de 3e staat Atapi CD Rom.
De Drive Sata PM Hitachi HT is daar uit verdwenen.

Ook is verdwenen de Boot Booster, deze heb ik in eerste instantie op enabled  gezet en geprobeerd deze weer disabled te zetten - maar dit kon niet.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen,
Groetjes
Skipperceriel

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Opstarten
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/25, 00:07:56 »
Ook is verdwenen de Boot Booster, deze heb ik in eerste instantie op enabled  gezet en geprobeerd deze weer disabled te zetten - maar dit kon niet.
Die Boot Booster klinkt behoorlijk eng. Zou best wel eens de schuldige kunnen zijn.... Dat soort rotzooi werkt doorgaans, als het überhaupt al iets nuttigs doet, alleen voor Windows.

Probeer je BIOS eens terug te zetten op de standaardwaarden, dus zonder die "opstartverpester".

Re: Opstarten
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/25, 00:24:20 »
Ook is verdwenen de Boot Booster, deze heb ik in eerste instantie op enabled  gezet en geprobeerd deze weer disabled te zetten - maar dit kon niet.
Die Boot Booster klinkt behoorlijk eng. Zou best wel eens de schuldige kunnen zijn.... Dat soort rotzooi werkt doorgaans, als het überhaupt al iets nuttigs doet, alleen voor Windows.

Probeer je BIOS eens terug te zetten op de standaardwaarden, dus zonder die "opstartverpester".

Om verwarring te voorkomen: veel EEE PC-modellen hebben een functie Boot Booster ingebouwd in het BIOS, dat is dus van de fabriek af al. Is ongeveer hetzelfde als Intel Fast Boot wat de meeste Intel-biossen hebben (heb er hier 2 die het hebben: eentje in die hele oude Compaq-laptop en eentje in mijn nieuwe Lenovo-laptop). Werkt niet alleen voor Windows want het treed in werking direct na aanzetten van de laptop.
« Laatst bewerkt op: 2014/01/25, 00:26:03 door Vistaus »

Offline softbart

  • Lid
Re: Opstarten
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/25, 09:45:46 »
De Asus 1101 HA heeft de wereldberoemde gma500 gpu aan boord. Deze kan nog wel eens voor problemen zorgen.
Door het grafische gebeuren een tweede kans te geven wordt dit weer recht getrokken.

Met Ctrl+Alt+F2 komt in een terminal. Hier in loggen. Vervolgens met

sudo /etc/init.d/lightdm restartDe boel weer opstarten.

Dit kan tijdens het opstarten gedaan worden.
Zet de commando regel zonder sudo in /etc/rc.local. Let op, wel boven de " exit 0" regel.

groet,

Theo

Re: Opstarten
« Reactie #4 Gepost op: 2014/01/26, 14:58:24 »
Hallo Theo,

Ik heb gedaan wat u mij geschreven heeft en daarna met "enter" opnieuw geprobeerd te starten echter dit lukt niet.
Ik kom op een zwart scherm met als 1e regel Ubuntu 12.04.4 LTS + de computernaam en daar achter tty2.
De 2e regel geeft op dat ik moet inloggen en daarna paswoord moet opgeven ... echter de inlognaam die ik gegeven heb met het installeren werkt niet, dus het paswoord ook niet.
Is de in lognaam dan een andere dan de computernaam ?

Wel heb ik weer Xubunte opnieuw geïnstalleerd van de USB stick, dit om het misschien bij de eerste installatie fout zou kunnen hebben gegaan.

Ik hoop dat u mij nogmaals een berichtje kan geven.

Gr. Skipperceriel

Offline IHC1000

  • Lid
Re: Opstarten
« Reactie #5 Gepost op: 2014/01/26, 19:04:23 »
Ja dat is je gebruikersnaam die je heb opgegeven bij de installatie.

Re: Opstarten
« Reactie #6 Gepost op: 2014/01/28, 18:54:25 »
Beste Theo,
Na een paar keer opgestart te hebben, ben ik inderdaad met Ctrl+Alt+F2 in de terminal gekomen en daar heb ik  de regel,  " sudo /etc/init.d/lightdm restart  " neer kunnen zetten en toen geënterd.

Het opstarten gaat daarna zo snel dat ik niet de plaats  "/etc/rc.local. " kon vinden  ... dus ook niet de "exit 0"regel.

Ik hoop dat jij mij dit nog kan aan wijzen ..

Alvast bedankt voor het antwoord.
Skipperceriel

Re: Opstarten
« Reactie #7 Gepost op: 2014/01/29, 08:04:11 »
het bestand "rc.local"  in de map "/etc" en een bestand waarin commando's staan die worden uitgevoerd tijdens het opstarten.
Zodra je gewoon bent opgestart kan je dit bestand wijzigen.

Open het bestand met root rechten via de terminal:
gksudo leafpad /etc/rc.localIk ga er hier van uit dat je leafpad hebt. Zo niet dan plaats daar de naam van een tekst editor die je wel hebt. (Geen tekst verwerker als Libre office)

Plaats hierin het commando:
/etc/init.d/lightdm restart
De plaats maakt niet uit. Zolang het boven de regel met "exit 0" staat.

Re: Opstarten
« Reactie #8 Gepost op: 2014/01/29, 19:11:58 »
Beste Erik,
Het opstarten in de terminal met de regel, zoals ik die eerder gekregen heb gaat goed.
Maar het plaatsen van deze regel het  bestand in "rc.local" in de map "/etc" lukt niet, want ik kan deze niet vinden.
De zin /etc/init.d/lightdm restart kan ik wel maken in de tekstverwerking van Xubuntu (niet Libre Office) maar waar sla ik deze dan op en waar is dan de regel "exit 0". Nog een andere vraag hier over.. wat doe ik met de opmerking "Code: [Selecteer]", is selecteer de zin en moet Code: hier voor geplaatst worden.
Ik hoop dat iemand mij weer verder kan helpen, zodat ik uiteindelijk goed kan werken met Xubuntu.       Is Linux Mint niet beter??
Groetjes,
Skipperceriel 

Re: Opstarten
« Reactie #9 Gepost op: 2014/01/29, 20:12:00 »
Ja, ik geloof dat rc.local niet meer gebruikt wordt want ik kan hem hier ook niet vinden:

[vistaus@yoga13 ~]$ locate rc.local
[vistaus@yoga13 ~]$

Re: Opstarten
« Reactie #10 Gepost op: 2014/01/29, 21:43:08 »
Ja, ik geloof dat rc.local niet meer gebruikt wordt want ik kan hem hier ook niet vinden:
...
Zou kunnen. Ik werk nog met 12.04.  ;)

Helaas weet ik dan nog niet hoe het wel kan.

Re: Opstarten
« Reactie #11 Gepost op: 2014/01/30, 09:17:44 »
Ik heb Xubuntu reeds een paar maal her-geïnstalleerd, maar dit helpt niet.
Jammer, hoe nu verder ... zijn er dan geen andere mogelijkheden?

Zou iemand dit nog weten.
Groetjes



Offline jan11000

  • Lid
Re: Opstarten
« Reactie #12 Gepost op: 2014/01/30, 17:38:10 »
Probeer de laatste versie van xubuntu, dacht dat de intel driver daar opgelost was, bij 12.04 was dit niet het geval.

Of,
http://mylinuxexplore.blogspot.nl/2012/04/solved-precise-pangolin-asus-eee-pc.html
Met google zoeken op,
xubuntu+Asus Eee PC 1101HA
Of
xubuntu 12.04+Asus Eee PC 1101HA

Offline vanadium

  • Lid
Re: Opstarten
« Reactie #13 Gepost op: 2014/01/30, 17:56:58 »
/etc/rc.local bestaat bij mij wel. Als het niet bestaat, dan kan je het aanmaken. Het zou mij verwonderen dat dit klassieke configbestandje opeens niet meer zou werken.
In de terminal
sudo -H gedit /etc/rc.local

Als je inderdaad in de editor die nu opstart, niets ziet staan, dan bestond het bestandje echt niet op jou systeem. Voeg in:
#!/bin/sh -e
/etc/init.d/lightdm restart
exit 0
Bewaar het bestand en sluit de editor af. Als het goed gaat, dan wordt het commando nu uitgevoerd bij de volgende opstart. Hopelijk werkt deze "workaround" om steeds goed je grafische omgeving te kunnen opstarten.

Re: Opstarten
« Reactie #14 Gepost op: 2014/01/30, 23:52:01 »
/etc/rc.local bestaat bij mij wel. Als het niet bestaat, dan kan je het aanmaken. Het zou mij verwonderen dat dit klassieke configbestandje opeens niet meer zou werken.

Het zal je verbazen maar sommige oude bestandjes worden in de loop der tijd vervangen. Zo ook met de beroemde /etc/sysctl.conf Is vrij recent deprecated en je moet nu een bestandje 99-sysctl.conf aanmaken in /etc/sysctl.d

Offline vanadium

  • Lid
Re: Opstarten
« Reactie #15 Gepost op: 2014/01/31, 09:30:17 »
Het is er wel nog op Ubuntu 13.10. Het zou mij verwonderen dat dit bestandje eruit gesloopt is in andere varianten van Ubuntu. Zelfs al is het inderdaad niet aanwezig, dan zal het zeer waarschijnlijk wel aangeroepen worden op het ogenblik dat je er zelf één plaatst.

Re: Opstarten
« Reactie #16 Gepost op: 2014/01/31, 13:22:59 »
check in ieder geval nog een keer in de BIOS of de hardeschijf met Ubuntu-partitie ('s) als 1e bootdevice staat.  ( al meerdere keren meegemaakt dat na een vastloper/harde reset het eenenander door elkaar was gehaald: wou gaan booten van een externe hd ipv ssd.
OS:  ubuntu
Ubuntu-user  12044

Re: Opstarten
« Reactie #17 Gepost op: 2014/01/31, 13:49:31 »
Het zou mij verwonderen dat dit bestandje eruit gesloopt is in andere varianten van Ubuntu.

Nu nog niet in Ubuntu, maar in de meeste andere distro's al wel en in de nabije toekomst waarschijnlijk ook in Ubuntu aangezien Ubuntu intern aan het bekijken is om net als de rest (incl. Debian) naar Systemd te gaan overschakelen en dan krijg je er dus mee te maken.
https://www.archlinux.org/news/deprecation-of-etcsysctlconf/

Ontopic: rc.local is hier niet aanwezig. Vreemd. Misschien verschilt het per release. Hoe dan ook: noyumpia's post lijkt me een goede om inderdaad even uit te voeren door de TS :)
« Laatst bewerkt op: 2014/01/31, 13:51:40 door Vistaus »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Opstarten
« Reactie #18 Gepost op: 2014/01/31, 14:50:41 »
De handleiding om swapiness te verlagen zal dan ook bijgewerkt moeten worden  :( Ook /etc/sysctl.conf moet er immers aan geloven.

Re: Opstarten
« Reactie #19 Gepost op: 2014/02/01, 18:15:44 »
Beste mensen,
Ik ben nog steeds bezig, maar het lukt niet erg.
Af en toe kom ik wel in Xubuntu en kan dan via Hulpmiddelen naar het terminale venster gaan.
Elke keer wanneer ik dit open, staat er  .....@........ -1101HA:~$ , dit kan ik wel weghalen maar komt bij iedere keer openen weer terug. En mijn login naam wordt niet erkend.
Soms kom ik in het zwarte venster en druk ctr+alt+f2 , echter dan komt dit ook naar voren met de vraag login:
mijn gebruikers naam en paswoord worden dan niet herkend.
Kan iemand mij vertellen hoe dit kan?

Groetjes

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Opstarten
« Reactie #20 Gepost op: 2014/02/01, 18:31:41 »
Ja, ik geloof dat rc.local niet meer gebruikt wordt want ik kan hem hier ook niet vinden:
...
Zou kunnen. Ik werk nog met 12.04.  ;)

Helaas weet ik dan nog niet hoe het wel kan.
Ook in Mint 16 (Ubuntu 13.10) nog gewoon aanwezig:
pjotr@pjotr-TravelMate-P253 ~ $ locate rc.local
/etc/rc.local
/etc/init.d/rc.local
/etc/rc2.d/S99rc.local
/etc/rc3.d/S99rc.local
/etc/rc4.d/S99rc.local
/etc/rc5.d/S99rc.local[/quote]

Re: Opstarten
« Reactie #21 Gepost op: 2014/02/01, 23:16:37 »
Ik zou toch eens proberen om met 13.10 of de daily build van 14.04 verder te gaan.
Mogelijk doen de vermelde problemen zich niet voor bij gebruik van deze nieuwere versies.

Offline jolo

  • Lid
Re: Opstarten
« Reactie #22 Gepost op: 2014/02/02, 09:15:36 »
Er zijn inderdaad zoals softbart al zei problemen met gma500. Echter staat in deze Ubuntu wiki, dat vanaf kernel 3.3.4 de gma500_gfx driver zou werken, zonder aanvullende boot opties. Het probleem is alleen dat in tegenstelling tot Ubuntu dat Xubuntu 12.04 puntuitgaven bij de 3.2.x kernel blijven. Info over boot opties zijn ook nog te vinden in deze Franstalige hyperlink http://doc.ubuntu-fr.org/asus_eee_pc_1101

Dat verklaart echter niet eventuele problemen met inlog namen. Check daarover deze hyperlink http://wiki.ubuntu-nl.org/community/WachtwoordVergeten
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Opstarten
« Reactie #23 Gepost op: 2014/02/08, 16:06:46 »
Beste Forumleden,

Bedankt voor alle adviezen. Het één en ander is gelukt.
Skipperceriel